Profitabilitate sau cotă de piață? Bune practici

Numărul companiilor de transport rutier cu cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro era, în 2017, conform ICAP, de 102, față de doar 87 de companii de mărime similară, în 2016. Iar cifrele nu s-au modificat semnificativ între timp. Dacă, la nivel de cifră de afaceri, polarizarea se păstrează, în sensul că doar 102 companii (0,3% din numărul de companii) realizează aproape 28% din cifra de afaceri globală, totuși, profitabilitatea companiilor mari s-a deteriorat.

Ioana Arsenie – Trusted Advisor Strategy & Finance – este expert în strategii de business, cu experiență în consultanță financiară, fiscală și de management, care oferă, prin compania sa, servicii integrate de strategie financiară și contabilitate pentru antreprenorii români

Există bune practici care ar trebui implementate, în acest context.

Un element foarte important este reprezentat de analiza financiară, combinată cu analiza performanței operaționale.

Acest proces este recomandat să fie unul permanent, dar mai amplu la final de an, astfel încât să se delimiteze clar.

Care sunt motoarele de creștere?

În caz de creștere – identificăm care au fost axele (motoarele) principale de creștere. Pentru a exemplifica, poate fi vorba de anumiți clienți care au crescut mult, industrii sau, chiar, rute. Într-o altă abordare, ne interesează care canale de marketing și vânzare au generat creșterea cifrei de afaceri. Pe toate aceste axe principale, este important să cunoaștem profitabilitatea, sau, dacă este complicat, să avem indicatori de performanță operaționali relevanți, care să substituie, măcar parțial, analiza de profitabilitate.

Creșterea cifrei de afaceri, într-un context de expansiune, poate să fie însoțită de deteriorarea profitabilității, deoarece:

  • apar situații de creștere volume clienți, cu negocieri care generează discount-uri;
  • există incapacitate de optimizare operațională. Creșterea volumului ar trebui, teoretic, să aducă oportunități de optimizare operațională și financiară;
  • există cheltuieli administrative crescute necorelat cu performanț

Majorarea cifrei de afaceri și/sau a profitabilității poate să „ascundă” scăderi pe anumite axe/linii de business. Recomand identificarea acestora și analiza lor atentă, urmată de un plan de acțiune concret.

Recomandări

  • Implementarea unui calcul dinamic de profitabilitate pe client/rută, astfel încât să știți, la momentul unei negocieri, ce implicații are acordarea unui discount de 3-5-10% în rezultat (profit și profitabilitate).
  • Implementarea unui calcul dinamic de cost mediu/km, care să fie periodic urmărit și ajustat în funcție de evoluția componentelor cu pondere importantă: cost parc auto (amortizări, reparații, asigurări, combustibil); costuri salariale directe; costuri indirecte unitare (bugetate și urmărite la 6/12 luni).
  • Implementarea unui proces de raportare cât mai fluid/automat, care să conțină un Tablou de Bord (principalii indicatori operaționali și financiari) și Simulator de Business (buget: P&L și Cash-Flow, dinamic).

Managementul riscurilor

Cunoașterea riscurilor este esențială pentru o afacere performantă și un administrator eficient. Mai mult, mediul extern și afacerea evoluează în permanență, în consecință, și riscurile variază. Întocmirea unui Registru de Riscuri devine o prioritate, într-o companie care are ca obiectiv dezvoltarea în securitate.

Studiu de caz:

Axă de analiză Cifră de Afaceri Profitabilitate
Transport intern +20% -5%
Transport extern -5% +5%
Total +10% -2%

 

Multe companii nu au un responsabil, un Manager sau Ofițer de riscuri.

Acesta ar trebui să aibă, ca responsabilitate primară, identificarea, gestiunea și tratamentul tuturor riscurilor. Deși, poate, nu au această sarcină în fișa de post, se presupune că managerii fiecărui departament au răspunderea gestionarii riscurilor, sau directorul financiar, având o viziune globală, poate face acest lucru.

În practică, acest mod de organizare nu este eficient și poate duce la pierderi semnificative pentru companie.

De cele mai multe ori, compania nu este pregătită să răspundă, în cazul apariției unui risc cu impact semnificativ sau mediu. Neavând o soluție pregătită, abordarea nu este proactivă, ci una de răspuns la criză, cu costuri foarte mari.

Vom reveni, într-unul dintre numerele viitoare, cu un material detaliat pe acest subiect.

Ioana ARSENIE

www.ioanaarsenie.ro

Tel.: 0727.765.520

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.