Soluții la criza șoferilor

Puțin peste 180 de mii de șoferi profesioniști erau, la începutul acestui an, angajați în companiile românești. Numărul celor certificați era sensibil mai mare, iar numărul cartelelor tahograf emise de ARR depășea 310.000. Diferența dintre cele două cifre spune multe…

Lipsa de forță de muncă a creat, pe piața de transport autohtonă, o situație mult mai complexă decât la prima vedere, pentru că este întotdeauna însoțită de o serie de capcane. Putem găsi, astăzi, o cale de mijloc? Este o întrebare la care am căutat mai multe răspunsuri, în cadrul unei mese rotunde pe care revista Ziua Cargo a organizat-o, la începutul lunii martie.

Iată câteva concluzii care au reieșit din discuțiile purtate între psihologi specializați în transporturi, manageri de resurse umane, directori generali și patroni de companii de transport și logistică.

Atenție la 20%

O primă observație. În contextul crizei, sunt, poate mai mult decât altădată, acceptate acte de indisciplină din partea șoferilor. Din păcate, problemele mici se adună încet, încet, devin obișnuință și creează imaginea unui șofer cu probleme disciplinare și de productivitate.

Nu toți trebuie, însă, tratați la fel. 80% dintre șoferi sunt buni profesioniști, serioși, se întorc acasă și își respectă familia și copiii, observa unul dintre patronii de firmă de transport. Ceilalți 20% nu pot fi, însă, trecuți cu vederea, pentru că reprezintă un pericol real pentru toți ceilalți.

Iată un percept care se aplică în zona de securitate a firmelor, dar de care puteți ține cont și în privința șoferilor. Atunci când vorbim despre securitate, trebuie să ținem cont că aproximativ 75% dintre oameni sunt de bună credință și se angajează în firmă ca să își facă treaba. Aproximativ 5% targetează o anumită companie pentru că are slăbiciuni, oferind posibilitate de acțiune și câștiguri ilicite. Iar 20% dintre oameni sunt influențabili. Eforturile unei companii trebuie să fie îndreptate tocmai către nehotărâți, pentru a-i determina să treacă de partea celor 75%. Departamentul de resurse umane devine esențial, în acest context.

Educația este un cuvânt cheie

Din păcate, sunt parcări în care ies în evidență, în mod negativ, românii. Lucrurile nu pot fi, însă, simplist privite, fără a fi luate în calcul provocările cu care se confruntă fiecare conducător auto în parte. Chiar dacă este compensat din punct de vedere material, șoferul este afectat pe toate celelalte planuri, iar, în aceste condiții, refulează. Nu trebuie condamnat pentru aceasta, mai degrabă trebuie purtate discuții cu el.

În acest context, s-a desprins o altă observație. Educația reprezintă un cuvânt cheie. Șoferii trebuie pregătiți înainte de plecarea în cursă, pentru a fi prevenite problemele. Trebuie să li se explice ce se poate întâmpla și, eventual, să vizioneze filmulețe, în acest context. Li se pot expune studii de caz și li se poate cere părerea: tu cum ai face în situația de față? Șoferii, s-ar putea, astfel, disciplina de la sine.

Filmulețele pot rula inclusiv pe ecranele montate în autocarele care asigură transportul șoferilor din România către zona de unde vor prelua camioanele. Modul în care trebuie să completeze CMR, procedura de urmat în cazul unui accident, modul în care trebuie abordată problema alcoolului sunt doar câteva dintre subiectele care pot fi abordate în această manieră.

Un consilier poate face diferența

Nu trebuie, însă, să trecem cu vederea faptul că mulți dintre șoferii care fac transport internațional și, mai ales, intracomunitar, pot suferi depresii, din cauză că sunt perioade lungi departe de casă. În plus, se pot certa cu soția, pot avea copilul bolnav și pot simți că atunci când beau, scapă de probleme. Dar sunt și cazuri în care, efectiv, nu știu ce să facă în parcare. Acestora li se adaugă șoferii care au fost martorii unor accidente grave sau au fost, ei înșiși, implicați într-unul.

De aceea, existența unui consilier la care să apeleze, pentru a-și putea soluționa problemele, devine extrem de importantă. Sunt șoferi care apelează la psihologi care îndeplinesc rolul de consilier, pentru că simt nevoia să bea. Beau cu prietenii în parcare, pentru ca, apoi, să se simtă din ce în ce mai triști și să simtă, efectiv, nevoia să își închidă telefoanele și să nu mai răspundă. Culmea, aceia nu ar trebui sancționați, ci ar trebui întrebați ce se întâmplă cu ei și, eventual, îndreptați către un consilier. Managementul companiilor de transport, consilierii sunt ce care ar trebui să facă primul pas, abordându-i. Atunci când un manager îi va explica șoferului faptul că are oportunitatea să sune la un număr de telefon să stea de vorbă cu un consilier, o să o facă. Iar experiențe din piață arată că se poate intra mai ușor în dialog cu șoferii, dacă psihologul nu este angajatul firmei de transport.

Psihologul și medicina muncii pot da rezultate

Dar ce însemnă încheierea unui contract un cabinet autorizat, care să aibă în evidență șoferii? În primul rând, o anumită siguranță în privința evaluării psihologice periodice. De menționat că nu trebuie monitorizată suplimentar întreaga echipă, ci doar acei șoferi care au probleme sau care încep să dea semne că întâmpină dificultăți. Ținând cont că psihologul cunoaște șoferul, pentru că a venit la el în ultimii 2-3 ani, pentru examenele obligatorii, poate atenționa managerul dacă intervin schimbări în comportamentul lui. În multe cazuri, între psiholog și șofer se creează o relație de încredere.

În paralel, poate fi utilizat, ca o cheie de verificare, contractul încheiat cu o companie care asigură medicina muncii. De menționat că medicul poate retrimite șoferul spre reverificare psihologică.

Mici echipe și pachete salariale adaptate

Un lucru este cert. Viața unui șofer profesionist nu este una ușoară, iar sentimentul de apartenență la o echipă e de bun augur. În acest context, a avut succes realizarea de mici echipe care să includă șeful de coloană și dispecerul, care pot comunica, eventual, pe grupuri de WhatsApp. Membrii echipelor se ajută, astfel, între ei.

O mare parte dintre conducătorii auto profesioniști pleacă afară. Este motivul pentru care sunt companii de transport în cadrul cărora s-au purtat discuții pentru identificarea motivelor care generează decizia șoferilor de a pleca. Apoi, au fost construite pachetele salariale astfel încât să se întoarcă. În prezent, în multe cazuri, se oferă sporuri importante de vechime. În plus, firme care, în trecut, nu reprimeau șoferii plecați, au ajuns la concluzia că merită să lași ușa deschisă pentru șoferii buni.

Mai sunt șoferi care își iubesc meseria!

Și, pentru că își doresc în firmă angajați care iubesc meseria de șofer, sunt patroni respectați de echipele pe care le conduc și care pun mare accent pe camion. „Pe lângă testele obligatorii, mai am unul în vedere, prin care le pot surprinde caracterul și dragostea de meserie. Orice șofer este obligat, la noi în firmă, să își spele singur camionul, fiind o rampă amenajată special în acest sens”, arăta unul dintre participanții la masa rotundă.

Mai ales acum, un program corect de fidelizare a angajaților devine esențial, iar departamentul de resurse umane trebuie utilizat la maximum, în acest sens.

De observat, însă, o îmbătrânire a vârstei medii a șoferilor profesioniști, în condițiile unei reduceri a interesului celor tineri pentru această meserie. Tendința poate ridica mari probleme, în viitor.

Dar, până atunci, este bine să se țină cont că o mare parte dintre șoferii aflați pe comunitate au depășit 40 de ani și ar vrea să se întoarcă în țară, ca să fie aproape de familie, dacă vor găsi o propunere care să le convină.

În paralel, varianta șoferilor străini nu trebuie exclusă în totalitate, chiar dacă, acum, cadrul legislativ nu favorizează astfel de angajări. Mai devreme sau mai târziu, s-ar putea transforma într-o realitate și pe șoselele din România. Dar, despre ce înseamnă angajarea de conducători auto dintr-o altă țară, vă invităm să aflați mai multe în paginile următoare.

Atenție la parcări!

70% dintre incidentele de securitate au loc în parcări nesecurizate. Mai mult, în cazul a 70% dintre ele, șoferii sunt implicați, într-o formă sau alta, fie direct, fie prin furnizarea de informații către răufăcători, în parcări sau în alte locuri. Există, chiar, și o metodă folosită în acest sens (social engineering), prin intermediul căreia răufăcătorii colectează informații, abordându-i cu întrebări bine gândite, pentru a afla ce transportă și pentru cine.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.