Când să construiești un depozit?

Cel mai simplu răspuns: când ai ce să depozitezi în el. Logica așa spune și nu o putem contrazice, însă mișcările foarte rapide ale pieței ne pun în fața unor provocări foarte interesante, pe parte de timp și disponibilitate. Fiecare beneficiar își dorește să găsească soluția cea mai rapidă, la cel mai avantajos preț și cu cea mai mare flexibilitate, însă betonul se usucă numai în ritmul lui…

Având în vedere că durata de construcție a unui depozit este între 6 și 9 luni (în funcție de utilități), iar premisele necesare demarării șantierului mai necesită încă 3-4 luni, decizia de a investi trebuie luată cu cel puțin un an înaintea începerii operațiunilor. Mai mult, finanțarea poate consuma și ea câteva săptămâni și, cum nu putem face nimic fără bani, trebuie să adăugăm această perioadă la totalul general.

Ca să putem prevedea ce se va întâmpla în piață peste 1 an, avem nevoie de foarte multe informații, inclusiv de un plan de reacție bine pus la punct (sau, pe larg, „buget”). Suntem conștienți că surprizele se pot ivi la tot pasul, însă un sistem de management pregătit ne va ține pe ruta stabilită și vom ajunge la rezultatele planificate într-un fel sau altul.

Decizia

Putem privi din doua puncte de vedere: construim pentru folosul nostru (in-house) sau construim pentru a închiria (dezvoltator). Atât in-house cât și dezvoltatorul trebuie sa treacă prin aceleași etape de construcție (plan, aprobări, selecție antreprenor general, demarare, supervizare, recepție) și se vor numi „beneficiari” indiferent de forma de proprietate. Ceea ce diferă fundamental între cele două variante este motivația deciziei de a construi; încercăm să analizăm ambele variante, iar, la final, să le comparam puțin avantajele și dezavantajele.

IN-HOUSE

Atunci când avem logistică internalizată, inclusiv depozitul, suntem obișnuiți cu liniaritatea costurilor de depozitare; mai exact, indiferent de gradul de umplere a depozitului, costul nostru este aproape egal, lună de lună. Știm că plătim utilități și reparații, iar, lunar, înregistrăm amortizarea clădirii conform legii (suma investită repartizată pe durata de folosință stabilită).

Atunci când operațiunile sunt afectate de lipsa spațiului de depozitare (întârzieri la descărcare, discuții între șefii de depozit, achiziții și vânzări etc.), încercăm să facem o analiză a situației și constatăm, într-adevăr, că nu mai avem spațiu.

Logica iar ne întreabă dacă toate produsele depozitate sunt corect aprovizionate și dacă spațiul este ocupat cu produse vandabile (nu ar trebui să aruncăm câte ceva la gunoi?). Dacă, însă, totul este ok, articolele sunt gestionate corect, stocurile sunt în parametrii optimi… nu rămâne decât să construim.

Bineînțeles, trebuie să răspundem, inițial, la câteva întrebări. Există necesitatea clar calculată pentru stocul companiei? Putem obține finanțare pentru noua zonă de depozitare? Trendul economiei indică utilitatea construcției unui nou depozit? Planurile noastre de dezvoltare sunt sustenabile și justifică o investiție mare în infrastructură? În cazul în care depozitul nu ne mai este necesar, îl putem vinde / închiria către alte companii? Dacă da, valoarea pieței pentru un depozit similar ar acoperi valoarea rămasă de depreciat?

Dimensiunea noului depozit și data finalizării construcției devin următoarele variabile ce necesită calcule.

Recomand folosirea unor consultanți imobiliari al căror know-how ne poate salva unele costuri uriașe – erori de proiectare, documentare, de alegere a constructorului etc.

Totodată, recomand ca, până la data finalizării construcției, să contractăm spații temporare de depozitare 100% flexibile (tarif per palet per zi), astfel încât să nu afectăm nivelul de calitate oferit clienților.

Despre decizia de construcție în cazul unui dezvoltator, puteți citi într-un alt articol, în paginile următoare.

Paul NIȚĂ

Site Director ID Logistics

pnita@id-logistics.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.