Povestea STILL (V): De la producător local, la jucător global

Tranziția STILL de la un producător local din Hamburg la un partener global, cu rețele de materiale și un flux continuu de informații, ar fi de neconceput fără integrarea unor mărci puternice, cu propriile lor competențe și propriile lor piețe. Această parte a istoriei companiei este legată strâns de mărci precum Saxby, Wagner, Stocka și OM.

Aceste patru mărci, fiecare dintre ele de mare importanță pe piețe lor locale, au, la rândul lor, o istorie proprie. Tradițiile și liniile de dezvoltare ale acestor companii sunt încă identificabile astăzi în cadrul STILL. Iar fiecare dintre aceste mărci și-a adus contribuția în mod diferit.

Pentru STILL, 1989 nu a fost numai primul an în care veniturile din vânzări au depășit un miliard de mărci germane. Este, de asemenea, anul în care începe cooperarea cu și, mai târziu, integrarea unor mărci regionale europene.

Saxby

În 1863, tehnicianul în vârstă de 42 de ani John Saxby avea deja experiență în lucrul pentru producători din domeniul feroviar și se specializase în îmbunătățirea sistemelor de semnalizare. În cursul activităților sale, expertul a inventat un nou tip de semafor, care avea să devină cel pe care îl cunoaștem astăzi, pe șosele.

Acesta a fondat compania Saxby & Farmer, în suburbiile Londrei, concentrându-se pe producția de sisteme de semnalizare pentru calea ferată. În 1878, antreprenorul trece Canalul Mânecii și își construiește prima fabrică în Creil, Franța. Până la jumătatea secolului 20, Saxby a lucrat, din această locație, ca furnizor pentru diferite industrii. Abia în 1950, compania începe să producă vehicule industriale și își prezintă primul stivuitor în 1954. În 1964, Saxby își relochează producția la Montataire. După ce producătorul american de ascensoare OTIS a preluat pachetul majoritar de acțiuni ale companiei, în 1970, Saxby este preluat de către producătorul englez de stivuitoare Lansing, în 1985. La momentul respectiv, Lansing era numărul trei în Europa, iar noua companie se afirmă sub numele de Saxby-Lansing.

În februarie 1989, Linde AG, numărul doi mondial din acea vreme, preia Lansing și, în paralel, cel mai mare producător francez de stivuitoare, Fenwick Manutention, ceea ce face această companie lider mondial. După aceste preluări, compania își divizează divizia de vehicule industriale în două grupuri: Line WGA pe de o parte și STILL Group, pe de altă parte, care includea și Saxby.

1995 marchează un punct de cotitură în istoria fabricii de la Montataire, deoarece o mare parte a producției fabricantului Wagner din Reutlingen se mută aici. Dar abia în 2002 Saxby este redenumită STILL. În 2004, uzina STILL din Montataire este modificată pentru a deveni o fabrică de asamblare.

O dată cu fondarea Grupului KION, Montataire este integrată în rețeaua internațională de facilități de producție deținută de noul grup. La începutul anului 2010, capacitățile de producție aparținând Grupului KION sunt evaluate pentru reorganizare. Unul dintre obiective este relocarea producției centrelor mai mici în situri mai mari. Astfel, producția de platforme electrice de la Basingstoke, Anglia, se mută la Aschaffenburg, iar producția de tractoare grele este transferată la Hamburg.

Integrarea OM în Grupul STILL este însoțită de o altă consolidare a fabricilor. Producția, inițial răspândită în 5 fabrici din Reulingen, Montataire, Bari și Luzzara, va fi concentrată în trei.

Wagner

În perioada 1986 – 1991, Linde AG preia departamentului de conveyoare al Ernst Wagner KG, situat în Reutlingen. Compania este unul dintre cei mai importanți furnizori de echipamente pentru depozite și sisteme de transport fără șofer din Germania. Sub numele de „Schildkröte”, compania dezvoltă și produce lift-trucks controlate computerizat, tractoare, conveyoare combinate și, mai ales, vehicule VNA (pentru culoare foarte înguste). Integrarea companiei îi oferă lui STILL un important avans pe segmentul echipamentelor pentru depozite, începând cu anul 1995.

Deși portofoliul de produse al Wagner completează perfect oferta STILL, principala sarcină după preluare a fost uniformizarea diferitelor mentalități Sud-germane din Reulingen cu atitudinile predominante în Hamburg, la sediul central, pentru a acorda întreaga companie la cultura organizațională.

O dată cu fondarea Grupului KION, în 2006, și cu fuzionarea diviziilor de vehicule industriale și echipamente de depozite ale Linde AG, fabrica din Reutlingen trece prin schimbări importante. STILL Wagner este afectată puternic de reorganizarea structurilor de producție din întregul grup. Producția de reach trucks, cu o îndelungă tradiție la Reutlingen, se mută la Hamburg, ceea ce cauzează o reducere de personal de la 450 la 250 angajați, în prima locație.

Fabrica rămasă este updatată, pentru a deveni centrul de competență al KION pentru vehiculele VNA, o investiție de 10 milioane de euro, care include un atelier modern de vopsitorie, de 60 m lungime, precum și reorganizarea sistemului de alimentare cu materii prime a liniilor de producție, din depozit. Aceste schimbări creionează viitorul STILL Wagner ca parte a KION Warehouse Systems, deși marca Wagner nu se mai prezintă sub acest nume.

Stocka

Istoria companiei suedeze Stocka începe în secolul 17. Inițial, compania a început prin producția de cărucioare manuale din lemn. Începând cu 1918, Stocka s-a dezvoltat ca sinonim al echipamentelor pentru depozite și al vehiculelor industriale ergonomice și de înaltă calitate din Scandinavia, inițial producând unități lift truck operate manual. În 1950, Stocka își extinde gama de produse, care include stivuitoare cu furci.

La punctul preluării de către STILL, Stocka produce și comercializează o gamă largă de produse pentru manipularea de bunuri și materiale, producătorul având și o rețea internațională, care susținea exportul peste tot în lume mai ales de transpalete manuale și stackere.

Prin achiziționarea a părți din Stocka, în 1989, începe integrarea graduală în structurile STILL, unul dintre scopuri fiind creșterea prezenței STILL pe piețele de export ale Stocka. În 1997, Stocka a început să lucreze ca dealer pentru produsele STILL în Scandinavia, la începutul noului mileniu STILL achiziționând 25% din acțiunile companiei suedeze. La nivel de producție, cooperarea a început prin furnizarea de componente. Pe 1 octombrie 2004, STILL preia 100% dintre acțiunile Stocka Industries AB.

OM

„Officine Meccaniche” este un nume care se referă mai degrabă la automobile, decât la vehicule industriale. Fondată în 1899, la Milano, din 1917 compania s-a concentrat pe producția de mașini sport, timp de câteva decade. În 1933, devine parte a Grupului Fiat, dar activează încă independent. Patru ani mai târziu, facilitățile de producție din Milano și Brescia se reorganizează, gama de produse incluzând, acum, autobuze, vehicule comerciale de cursă lungă, turbine pentru nave maritime și sisteme de răcire. În 1951, OM își prezintă primul stivuitor, cu motor cu combustie internă, vânzările crescând de la an la an. În anii 70, OM devine parte a IVECO.

În 1975, OM este rebotezat FIAT Carrelli Elevatore și preia producătorul de vehicule de depozit Pimespo din Luzzara, la începutul anilor 80, ceea ce face din această companie cel mai mare furnizor italian de echipamente de depozite și vehicule industriale.

În 1992, Linde achiziționează 51% din participația FIAT OM în Milano. La acest punct, compania vinde aproximativ 14.000 unități OM Pimespo anual în Europa, Africa de Nord și Orientul Apropiat. În anii următori, Linde își extinde sistematic participația în companie, care se mută de la Milano, la Lainate. În 2003, Linde preia restul de 25% din acțiuni de la FIAT, iar la sfârșitul anilor 90 fabricantul italian trebuie să renunțe la producția de nișă și să treacă la gama de produse a grupului.

În cadrul Grupului KION, STILL și OM încep o cooperare strânsă, la începutul lui iunie 2010 primele stivuitoare STILL RC 40 cu convertor de cuplu au început să fie produse de către fabrica din Bari. Cu ajutorul acestei linii de produse, STILL dorește să acopere mai bine cererea de produse cu funcțiuni bazice, în combinație cu o calitate excelentă, n special din Europa de Est și din țările aflate în dezvoltare.

Iar cu aceasta, încheiem, deocamdată, povestirea noastră despre istoria STILL; care continuă, însă, să se scrie cu același succes, în fiecare zi!

Traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.