Boc sapa autostrada Deva-Orastie

 

Premierul Emil Boc s-a urcat in cabina unui excavator, sambata dupa-amiaza, de unde a ridicat primele doua cupe cu pamant din santierul autostrazii Deva-Orastie. El a fost insotit de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, in zona localitatii hunedorene Turdas, la inaugurarea lucrarilor tronsonului ce face parte din Coridorul IV Paneuropean Nadlac-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta. In lungime de 32,5 km, autostrada Deva-Orastie este impartita in doua sectiuni: Simeria-Orastie, ce va fi construit pana in august 2012, si Deva – Simeria, pana in februarie 2013. Costul lucrarilor este de 178 de milioane de euro, fara TVA, din care 109 milioane de euro asigurate de Comisia Europeana, iar constructorul – asocierea de firme Strabag-Straco. Tronsonul va avea trei noduri rutiere – la Deva, Orastie si la est de Simeria, in apropiere de intersectia cu E66 – plus 21 de poduri, pasaje si 100 de podete.

 

Dupa ce i s-a prezentat planul de lucrari, premierul Emil Boc si-a dat jos sacoul si cravata si s-a suit in cabina unui excavator, de unde, ajutat de un muncitor, a ridicat primele doua cupe de pamant pe care le-a rasturnat intr-un camion. La final, a spus: \”E un semn bun ca astazi plecam la drum cu autostrada Deva-Orastie. Se demonstreaza ca Ministerul Transporturilor este, asa cum a promis, un minister al faptelor, iar lucrarile la autostrada pe care le-a promis se pun in practica exact in termenul stabilit. Vreau sa o felicit pe doamna ministru pentru ca a reusit sa salveze, practic, 108 milioane euro din bugetul de stat, obtinand bani europeni din Programul ISPA. Noi oricum contribuim in acest proiect cu 69 de milioane de euro. (…) In al treilea rand, acum suntem in licitatie si in executie, practic, cu tot Coridorul IV. Asta inseamna ca, in sfarsit, vom finaliza acest important traseu de autostrada din Romania. Avem o singura exceptie aici, Sibiu – Pitesti, unde nu avem in acest moment finantarea asigurata – nici pe fonduri nationale, nici pe fonduri europene. Iar provocarea cea mai importanta acum pentru Ministerul Transporturilor este sa pregateasca, fie in concesiune, fie in parteneriat public – privat, cele doua lucrari majore – Comarnic-Brasov si Sibiu – Pitesti, care sa intregeasca, practic, sistemul de autostrazi din Romania”, a declarat primul ministru.

Emil Boc a precizat ca are incredere in concernul care a castigat licitatia – asocierea de firme Strabag-Straco -, pentru ca “de putine ori am auzit-o pe doamna ministru sa laude vreun constructor, iar aici am auzit lucruri bune”. Primul ministru a mentionat ca vor exista controale periodice pentru ca termenele si graficul de lucrari sa fie respectate. “Avem niste termene foarte precise si un grafic foarte clar de lucrari, ceea ce inseamna august 2012 – primul tronson finalizat, si februarie 2013 – intreaga Autostrada Deva-Orastie incheiata, pe care sa se poata circula. Vom face o evaluare periodica a lucrarilor si vom incepe plata avansurilor conform legii, dar bani suplimentari nu vor fi alocati daca nu se respecta graficul de lucrari asumat in contract”, a explicat premierul.

Ministrul Anca Boagiu a facut precizari despre avansurile ce se vor plati. \”Conform contractelor, toate companiile pot sa primeasca si primesc – este clauza contractuala – 10-15% avans pentru pregatirea santierului, care inseamna bani pentru achizitia de materiale de constructii, organizarea de santier s.a. Ei fiind finantati din ISPA, a durat mai mult pentru ca s-au modificat procedurile intre timp, dar saptamana viitoare isi vor primi si banii de avans, ceea ce inseamna ca au toate conditiile. Si se vede ca le au, chiar daca nu au primit inca avansul; au fost seriosi si s-au organizat. (…) Este un proiect care se va executa cel mai tarziu la inceputul anului 2013, dar eu am convingerea ca echipa de constructori care se afla aici ne va arata ca se poate lucra si mai repede, si mai bine decat s-a intamplat pana in prezent in Romania. Ca element de continuitate pot sa va anunt ca, probabil saptamana viitoare, vom putea spune cine sunt castigatorii pe loturile celelalte, care au fost licitate pe cei 220 de km din Coridorului IV Paneuropean\”, a spus Boagiu.

In privinta lucrarilor deosebite ce vor fi realizate pe acest tronson, ministrul Transporturilor a mentionat podul de peste raul Mures. ”Este cel mai mare pod care se construieste, dupa cunostintele mele, in acest moment in Romania. Dar toate lucrarile sunt complexe si importante. Ei deja s-au organizat foarte bine, au santier, statiile de asfalt, statiile de betoane, si-au pregatit materiale de constructii, deci asteptarile noastre sunt pozitive in ceea ce priveste respectarea termenelor pe acest proiect. Mai mult decat atat, pot sa va spun ca acesta este un proiect care a depins foarte mult de actiunea Ministerului Transporturilor pe care am facut-o anul trecut, si anume aceea de a evita ca Romania sa aiba corectii financiare pe programele ISPA. Semnarea lui si realizarea lui, in timp, inseamna o economie la bugetul statului roman, de un miliard de euro”, a explicat Anca Boagiu.

 

CNADR si-a angajat echipa de arheologi

Ministrul a exclus intarzierile din cauza descarcarilor arheologice, asa cum se intampla pe tronsonul de la Cernavoda. “Am schimbat clauzele si conditiile de lucru astfel incat, in momentul in care avem descarcari arheologice, sa se deschida un nou front de lucru in timp ce se face descarcarea arheologica. Si, mai mult decat atat, tinand cont de experientele destul de neplacute pe care le-am avut pe contractele anterioare, acum avem o echipa de arheologi care lucreaza pentru CNADR, astfel incat sa ingradim procesul de descarcare arheologica si sa nu se mai intarzie lucrarile”, a precizat Boagiu.

Cat despre tronsonul de la Cernavoda, ea a anuntat ca Ministerul Transporturilor va renunta la serviciile firmei Colas. “O sa renuntam la serviciile ei, pentru ca, repet a nu stiu cata oara zilele acestea, nu ne rugam de nimeni sa vina sa lucreze in Romania. Daca cineva isi poate imagina ca, fiind sau considerandu-se o firma serioasa, poti sa vii doar ca sa faci solicitari suplimentare de bani si extensii de timp, fara sa aduci la timp lucrarile, se inseala. Regulile s-au schimbat, obiceiurile proaste cu care au fost invatati nu mai exista, si atunci, daca vor sa lucreze in Romania, sunt bineveniti. Intotdeauna vom fi dornici de parteneri seriosi, parteneri care sa realizeze la timp lucrarile”, a spus Anca Boagiu. Intrebata daca lucrarile sunt intarziate mult la tronsonul de la Cernavoda-Constanta, ea a raspuns: “Nici macar nu sunt demarate”.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.