Borbely nu stie daca trebuie sa modifice taxa auto

 

Laszlo Borbely, ministrul Mediului, a declarat vineri ca in zilele urmatoare va discuta la minister si la Guvern daca este nevoie de modificarea noii ordonante de urgenta privind taxa auto. El sustine ca decizia Curtii Europene de Justitie are ca obiect prevederile OUG nr. 50 din anul 2008 in forma sa initiala, iar in prezent exista in vigoare o alta OUG – nr. 118, emisa in 23 decembrie 2010 si intrata in vigoare la 1 ianuarie 2011. Cu alte cuvinte, statul roman a modificat cu buna stiinta actul normativ, botezand taxa de “prima inmatriculare” in taxa “de poluare”, anticipand ca magistratii europeni o sa-i dea castig de cauza romanului care l-a dat in judecata.

 

\”Prin aceasta hotarare, Curtea Europeana de Justitie nu se pronunta asupra legalitatii actului normativ, ci da o interpretare prevederilor referitoare la articolul 110 din Tratatul de functionare a Uniunii Europene, in sensul ca un stat membru nu trebuie sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari, daca acea taxa descurajeaza punerea in circulatie in statul membru respectiv a unor autovehicule de ocazie cumparate in alte state membre. Forma actuala a OUG a fost finalizata cu sprijinul si in urma unor consultari permanente cu expertii Comisiei UE. Acordul asupra actualului continut al OUG rezulta si din prevederile articolului 131 al hotararii Curtii Europene de Justitie. (…) Chiar daca sunt cumparate din Romania sau aduse din strainatate, toata lumea trebuie sa le inregistreze, nu exista niciun fel de discriminare. In acelasi timp, conform articolului 51 al hotararii Curtii, dupa intrarea in vigoare a modificarilor OUG din 2008, acestea nu pot fi aplicate retroactiv si nu pot avea efect discriminatoriu intre situatiile constituite anterior si cele posterioare intrarii in vigoare a acestui act normativ. Aceasta este prima noastra pozitie in legatura cu decizia Curtii, in zilele urmatoare vom mai discuta in cadrul Ministerului si al Guvernului, pentru ca din \’90 incoace a existat o forma de taxare a masinilor intrate in tara. Vom analiza in continuare, am discutat cu premierul, voi veni cu o nota in Guvern si vom analiza daca este nevoie de o decizie pentru a modifica aceasta OUG care e in vigoare din decembrie 2010. Speta la care a fost facuta analiza de Curte e speta din OUG 50/2008, deci nu la OUG care este in vigoare din 2010\”, a precizat ministrul.

Reamintim ca, joi, CEJ a decretat ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene, intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei. \”Taxa de poluare introdusa de Romania, impusa masinilor la prima lor inregistrare in Romania, contravine legislatiei Uniunii Europene. Respectiva lege are efectul de a descuraja importul si punerea in circulatie a masinilor second-hand cumparate in alte state membre\”, se preciza intr-un comunicat de presa al CEJ.

Odata cu schimbarea denumirii taxei de prima inmatriculare, prin OUG nr. 118/2010 a fost marit si cuantumul acesteia, iar normele metodologice – adoptate in februarie – s-a schimbat si indicele de depreciere suplimentara, de la 95% la 90%. Astfel, indicii de calcul (d1, d2 si d3) au fost actualizati in functie de vechime, de stare generala, de nivel de dotare si de rulaj. De asemenea, a fost introdusa o noua norma de poluare Euro VI, pentru vehicule comerciale grele.

Conform noii variante a taxei auto, pentru o masina noua cu motor de 1,2 litri, Euro 5 se va plati o taxa de 76 euro, iar la una cu motor de 1,4 litri se va plati o taxa de 220 euro. Taxele au crescut cu pana la aproape 200% in cazul unei masini Euro 4 cu motor de 2 litri si 5 ani vechime, de la circa 800 de euro, la peste 2.100 euro. Doar masinile electrice si cele hibride vor fi scutite de plata taxei de mediu, iar cea mai mare valoare ce poate fi platita la inmatriculare depaseste 30.000 de euro in cazul unei masini de 20 de ani vechime si motor de 3,2 litri.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.