In lipsa normelor metodologice pentru controlul unic, Boagiu verifica printr-o comisie ad-hoc firmele implicate in accidentul din Ungaria

 

Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a numit, marti, o comisie care sa verifice daca firmele implicate in accidentul de duminica din Ungaria, soldat cu 14 morti, au respectat prevederile privind autorizarea si licentierea, omologarea si inspectia tehnica a vehiculelor. In lipsa normelor metodologice de organizare si functionare a nou-infiintatului Inspectorat de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, ce ar trebui elaborate de MTI pana maine, 2 noiembrie, Boagiu a recurs la un artificiu. Semn ca normele OG 26/2011 nu sunt gata. Si nici nu vor fi, cel putin o luna, dupa ce ministrul a dat ordin ARR si RAR sa controleze pe parcursul lui noiembrie tot ce inseamna firma de transport in Romania.

Cat despre vehiculele implicate in dramaticul accident, daca TIR-ul avea licenta de transport, nu acelasi lucru se poate spune despre microbuz, al carui proprietar, din pacate decedat in timpul accidentului, fusese inscris pe persoana fizica. Potrivit sefului ARR Arges, Georgiu Gingaras, microbuzul a fost modificat pentru a reduce capacitatea locurilor de la 18 la 15, astfel incat vehiculul sa fie incadrat la tipul 8 plus 1 locuri pentru a nu fi necesara licenta de transport.

Comisia de control numita de Anca Boagiu este compusa din reprezentantii institutiilor care vor forma Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, nou infiintat prin OG nr. 26/2011, publicata in 2 septembrie, dar care nu este functionala pentru ca nu are norme metodologice de aplicare. Ministerul Transporturilor trebuie sa le elaboreze in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, adica pana in 2 noiembrie. Or, cum suntem pe 1 ale lunii…

Potrivit Ancai Boagiu, controlul a inceput marti si se va incheia vineri, iar la final comisia ii va prezenta un raport si propuneri de masuri. Cu aceasta ocazie, ministrul anunta ca Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR) isi va intra in paine abia in decembrie. Pana atunci, ii va face treaba ARR si RAR – care, de altfel, vor fuziona, alaturi de divizia control din CNADNR, in noua institutie ce va fi sub autoritatea MTI. Mai precis, cele doua autoritati au sarcina sa controleze intr-o luna tot ce inseamna firma de transport in Romania.

Ministrul Transporturilor nu rateaza ocazia sa prezinte, intr-un comunicat de presa, beneficiile controlului unic al transporturilor de persoane si de marfuri, fara a preciza insa motivele pentru care acesta nu functioneaza la data prevazuta de lege. \”Accidentul din Ungaria ne-a demonstrat o data in plus ca avem nevoie de un control mai bun asupra transportului rutier de persoane si marfuri. Tocmai de aceea, MTI a promovat un act normativ, aprobat de Guvern (OG 26/2011, n. red.), pentru infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier. Aceasta institutie, care isi va incepe activitatea in luna decembrie, preia atributiile de control exercitate pana acum de RAR, ARR si CNADNR. Asiguram, astfel, un control centralizat, cu baze de date comune, mai eficient din punct de vedere al timpului si al costurilor. Nu se va mai putea pasa responsabilitatea de la o institutie la alta in legatura cu cine, ce trebuia sa controleze. Pe tot ceea ce inseamna transport rutier de persoane si de marfuri va exista o singura institutie de control. Pana la demararea activitatii acestei noi insitutii, pentru cazul particular al acestui tragic accident am dispus constituirea unei comisii comune cu reprezentanti ai Corpului de control al ministrului, ai Autoritatii Rutiere Romane si ai Registrului Auto Roman\”, precizeaza intr-un comunicat Anca Boagiu.

ARR si RAR au ordin sa perie toate firmele de transport

Totodata, Boagiu a dispus, printr-un ordin de minsitru,  ca ARR sa verifice, in perioada 1-30 noiembrie, in trafic si la sediul firmelor de transport rutier, respectarea perioadelor de conducere, a pauzelor si perioadelor de odihna ale soferilor, precum si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii si a starii tehnice a autovehiculelor.

In acelasi interval, RAR “va face o serie ampla de verificari asupra starii tehnice a autovehiculelor destinate transportului rutier de persoane, cat si a modificarilor intervenite asupra autovehiculelor de transport”. “RAR va identifica toate autovehiculele unde, prin modificari constructive (adica de constructie, pe romaneste – n. red), a fost schimbata categoria de omologare/folosinta”, se mai arata in comunicat.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.