Normele de aplicare a Legii parteneriatului public-privat, aprobate

Premierul Emil Boc a anuntat ca Guvernul a aprobat, in ultima sedinta, normele de aplicare a Legii parteneriatului public-privat (PPP), afirmand ca acestea creeaza un cadru suplimentar pentru atragerea investitiilor in Romania – si romanesti, si straine. Actul normativ stabileste, printre altele, modul de finantare a proiectelor realizate prin parteneriat public-privat, repartizarea riscurilor intre domeniul privat si cel public, precum si infiintarea, in cadrul Ministerului Finantelor, a unei Unitati Centrale pentru Coordonarea Activitatii de tip Parteneriat Public-Privat.

Legea stabileste conditiile de selectie a firmelor care vor sa participe la proiecte derulate intr-un astfel de sistem. Astfel, ele vor fi selectate pe baza rezultatelor obtinute la proiecte similare din ultimii 5 ani si in urma unui audit financiar pe ultimii 3 ani, investitia fiind derulata obligatoriu printr-o companie de proiect in care investitorul este majoritar.

Principalele criterii de analiza si selectie a candidatilor cu care vor fi semnate contractele sunt scrisorile de garantie bancara sau alte dovezi de asigurare a riscului profesional, cifra de afaceri globala sau in domeniul de afaceri aferent proiectului din ultimii trei ani si un audit financiar emis de persoane autorizate, pe precedentii trei ani financiari.

Ofertantul va trebui sa demonstreze si ca a inteles obiectivele proiectului, prin elaborarea unui document prin care sa prezinte in concept propriu cateva elemente legate inclusiv de colaborarea cu partenerul public si valoarea estimata a investitiei, precum si ca exista un acord de principiu incheiat intre asociatii firmei interesate.

Pentru lucrari publice de interes local – drumuri comunale, zone de agrement, canalizare si termoficare, locuinte sociale, amenajare de terenuri cu destinatie forestiera -, proiectele de parteneriat public-privat vor putea fi initiate de catre consiliile judetene.

In subordinea directa a Executivului

Proiectele de parteneriat public-privat pentru drumuri judetene, retele de alimentare cu apa realizate in sistem zonal, obiective turistice de interes judetean sau regional nu vor putea fi initiate decat de Guvern si ministere. Unitatea Centrala pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat din Ministerul Finantelor va fi reorganizata la nivel de directie generala in subordinea Secretariatului General al Guvernului. Prin aceasta unitate va fi verificat fiecare anunt de intentie sau alta documentatie complementara transmise de catre partenerul public pentru publicare in Sistemul Electronic de Achizitii Publice si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, in cazul in care valoarea proiectului depaseste cinci milioane euro.

“Regimul de taxare poate reprezenta un cost aditional al investitorilor, cost care poate sa nu apara in cazul unui proiect de referinta, cum ar fi taxe funciare, taxe locale, impozite, taxe de timbru”, prevad normele de aplicare.

Legea privind PPP a fost promulgată de presedintele Traian Basescu la finele lunii septembrie, dupa ce a cerut reexaminarea ei, din cauza unor dispozitii care ar fi putut crea confuzie pe piata, ca urmare a neoperarii distinctiei dintre regimul juridic general prevazut de OUG 34/2006 si cel derogatoriu. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.