Parcarea de la Universitate reintra la sapat

 

Sapaturile la parcarea subterana de la Universitate, sistate mai bine de 6 luni din cauza operatiunilor arheologice de conservare a ruinelor manastirii descoperite in incinta santierului si de mutare a ramasitelor pamantesti inmormantate aici, au fost reluate de curand. Sorin Oprescu promite ca la anul pe vremea asta ne vom putea lasa masina la km \”0\” al Bucurestiului contra sumei de 0,36 euro pe ora. Greu de crezut, cu experientele de pana acum ale autoritatilor. Primul proiect al parcarii dateaza din 2006, insa el a fost modificat, iar lucrarile au inceput abia in noiembrie anul trecut.

 

Dupa planul primarului general, structura de rezistenta a constructiei subterane va fi gata pana la sfarsitul anului, moment in care vor fi reamplasate cele patru statui mutate temporar in Parcul Izvor. \”Incercam sa acoperim totul. Trebuie turnata placa de beton care va separa lucrarile ce se desfasoara sub aceasta, respectiv construirea celor trei nivele ale parcarii subterane\”, a explicat Oprescu. Practic, stadiul fizic al lucrarii este urmatorul: au fost incheiate lucrarile arheologice, a fost finalizata platforma de lucru, au fost relocati stalpii RATB din interiorul santierului, sunt in curs de deviere retelele Romtelecom si Netcity, grinda de ghidaj pentru peretii mulati a fost executata 50%, iar pana la 10 iunie vor fi demarate lucrarile la peretii mulati.

Insa promisiunea ca parcarea urmeaza sa fie deschisa publicului in primavara viitoare este greu de crezut, cu experientele oferite pana acum de autoritati. Sa ne amintim ca Pasajul Basarab a durat 10 ani si inca se mai lucreaza la el. Cat despre parcari, le tot avem pe hartie, alese prin toate colturile Bucurestiului de pe vremea fostilor primari Traian Basescu si Adriean Videanu. Au fost la numar, de-a lungul a 7 ani, cand 28, cand 18, cand 12 parcari. Toate sub pamant. Cu circa 7.000 de locuri in total, menite sa rezolve problema parcarilor in centrul orasului.

Cea mai spectaculoasa – si prima in constructie – este cea de la Universitate. De sub cladirea universitatii, mai precis, pentru ca se intinde de langa fantana Universitatii de Arhitectura pana sub statuile de langa sediul BCR. Lucrarile, programate inca din 2004, au inceput in noiembrie anul trecut, insa n-au avut noroc. La nici doua saptamani, sapatorii au dat peste ruinele Bisericii “Sf. Sava” si peste primele ramasite pamantesti ale celor 500 de persoane inmormantate aici. Santierul a fost blocat imediat, iar arheologii au trecut la treaba. Scheletele descoperite in incinta santierului au fost scoase rand pe rand si mutate, insa operatiunea a durat vreo patru luni. Zidurile bisericii vor fi conservate, asa cum a cerut Comisia Nationala de Arheologie.

Acum urmeaza un alt hop: finisajele interioare, elementele de instalatii si amenajarile de suprafata vor fi stabilite in urma unui concurs de solutii international, organizat de Primaria Capitalei. Si doar se stie cat dureaza formalitatile. “In acest moment se lucreaza la grinzile de ghidaj si la peretii mulati, urmand sa fie turnata placa de nivel intermediar. Pana la sfarsitul anului ne dorim ca lucrarile de structura sa fie finalizate, si cele patru statui sa fie reamplasate la locul initial. Ne cerem scuze bucurestenilor pentru disconfortul creat in zona Universitatii, dar aceasta zona avea mare nevoie de o parcare. Este vorba de o parcare subterana, cu 3 niveluri, avand o capacitate de 420 autoturisme si 21 de motociclete. Va avea o intrare dinspre str. Academiei, o iesire in str. Ion Nistor (rond Universitate) si inca o intrare dinspre str. Toma Caragiu, care, in functie de aglomeratie, se poate transforma in iesire. Parcarea se realizeaza in parteneriat public privat, Primaria punand la dispozitie terenul, iar investitorul suma de 13 milioane de euro, bani care, astfel, au fost economisiti din bugetul Municipalitatii. Parcarea ramane in proprietatea exclusiva a Primariei. Dupa incheierea lucrarilor, in primavara viitoare, tariful orar pentru masinile parcate la Universitate va fi de 0,36 euro”, ne-a declarat Oprescu.

Costul initial al parcarii, prevazut in indicatorii tehnico-economici aprobati de Consiliul General in 2006, a fost de 33 milioane de euro. Insa, cum licitatiile au fost taraganate pana anul trecut, intre timp s-a instalat criza economica. Speciali[tii municipalit`]ii au readaptat atunci proiectul din punct de vedere al eficien]ei financiare si au schimbat si modul de finantare. Nu de alta, dar municipalitatea risca sa ramana fara investitor. Astfel, valoarea estimat` a lucrarii a fost redusa cu 20 de milioane de euro – noua varianta a parcajului nu mai contine sala multifunctionala prevazuta a fi amplasat` sub piateta cu fantana din fata Universitatii de Arhitectura Bucuresti -, iar investitorul a aparut. In baza parteneriatului public-privat incheiat, Municipalitatea a concesionat terenul, in primavara trecuta, consortiului de firme Inter Parking Hispania SA, Terra Test Cimentaciones SL, Alius Inversiones SL si Simex SA. Contractul cuprinde si reamenajarea zonei cu o piateta. Investitorul privat are concesionate toate locurile de parcare pe o perioada de 36 de ani, din care isi va recupera banii.

Informatii tehnice

* capacitate: 420 autoturisme si 21 motociclete;

* nr. niveluri: 3 subsoluri

* suprafata teren: 8.507 mp

* suprafata desfasurata pe 3 niveluri: 14.025 mp

Magda SEVERIN

Foto: Jean-Mihai PALSU  

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.