Pneuri etichetate cu date privind consumul de combustibil si nivelul de zgomot

 

Pneurile vor trebui etichetate cu indicatii privind clasa de eficienta a consumului de  combustibil, clasa de zgomot exterior de rulare si valoarea masurata a acestuia, precum si, dupa caz, clasa de aderenta pe teren umed. Ministerul Economiei a publicat in acest sens un proiect de Hotarare de Guvern, ce stabileste cadrul legal si institutional necesar aplicarii Regulamentului (CE) nr. 1222/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 noiembrie 2009.

Pneurile sunt considerate componente auto cu impact major asupra consumului de combustibil, si de aceea a fost necesara promovarea, printr-un act normativ la nivel european, a celor eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, a celor sigure si a celor cu niveluri scazute de zgomot. Aplicarea cerintelor de etichetare a pneurilor va avea ca efect cresterea eficientei consumului de combustibil in sectorul transporturilor, ceea ce implica un impact macroeconomic pozitiv, dat fiind ca economisirea de combustibil compenseaza pretul de achizitie ridicat al pneurilor, rezultat din costuri mai mari de productie, se arata in Nota de fundamentare.

Introducerea pe piata a acestei categorii de produse va avea impact pozitiv asupra mediului de afaceri, deoarece cunoasterea consumului de combustibil reprezinta o informatie esentiala pe baza careia se pot lua decizii de achizitionare a pneurilor sigure, silentioase si eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil. Acest fapt este de natura a incuraja producatorii de pneuri in sensul optimizarii parametrilor de siguranta, zgomot si eficienta a consumului de combustibil, ceea ce ar favoriza un consum si o productie mai durabile.

Potrivit Regulamentului (CE) nr. 1222/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 25 noiembrie 2009, furnizorii vor trebui sa se asigure ca:

  • “a) pneurile C1 si C2 ce sunt livrate distribuitorilor sau utilizatorilor finali prezinta pe banda de rulare un autocolant cu o eticheta indicand clasa de eficienta a consumului de combustibil astfel cum se prevede in anexa I partea A, clasa de zgomot exteriorde rulare si valoarea masurata a acestuia conform anexei Ipartea C, precum si, dupa caz, clasa de aderenta pe teren umed astfel cum se prevede in anexa I partea B”;
  • sau “b) sunt insotite, pentru fiecare lot de unul sau mai multe pneuri identice livrate, de o eticheta in format tiparit indicand clasa de eficienta a consumului de combustibil astfel cum se prevede in anexa I partea A, clasa de zgomot exterior de rulare si valoarea masurata a acestuia astfel cum se prevede in anexa I partea C, precum si, dupa caz, clasa de aderenta pe teren umed astfel cum se prevede in anexa I partea B”.

Totodata, furnizorii vor pune la dispozitia autoritatilor din statele membre, la solicitarea acestora, materialele tehnice promotionale timp de 5 ani de la introducerea pe piata a ultimului pneu apartinand unei anumite clase de pneuri. Documentatia tehnica trebuie suficient detaliata incat sa permita autoritatilor sa verifice acuratetea informatiilor de pe eticheta speciala.

In caz contrar, acestia risca amenzi intre 18.000 si 20.000 de lei.

Responsabilitatile distribuitorilor

Distribuitorii trebuie sa se asigure ca pneurile prezinta, la punctul de vanzare, intr-un loc vizibil, autocolantul pus la dispozitie de furnizori, sau arata cumparatorului,  inainte de vanzarea pneului, eticheta ce este afisata vizibil in vecinatatea imediata a pneului la punctul de vanzare.

In cazul in care pneurile oferite spre vanzare nu pot fivizualizate de catre cumparator, distribuitorii trebuie sa le dea informatii despre clasa de eficienta a consumului de combustibil, clasa de aderenta pe teren umed si clasa de zgomot exterior de rulare si valoarea masurata a acestuia pentru pneurile respective.

Pentru pneurile C1, C2 si C3, distribuitorii trebuie sa precizeze clasa de eficienta a consumului de combustibil, valoarea masurata a zgomotului exterior de rulare si, daca este cazul, clasa de aderentape teren umed, stabilita in anexa I pe sau impreuna cu facturilefurnizate utilizatorilor finali atunci cand acestia achizitioneaza pneuri, potrivit Art. 5 al Regulamentului.

Nerespectarea acestor prevederi se amendeaza cu sume intre 12.000 si 15.000 de lei.

Responsabilitatile furnizorilor si distribuitorilor de vehicule

In cazul in care utilizatorilor finali li se ofera la punctul de vanzare posibilitatea de a alege intre mai multe tipuri de pneuri destinate montarii la un vehicul nou pe care intentioneaza sa-l achizitioneze, furnizorii si distribuitorii trebuie sa le dea acestora, inainte de vanzare, pentru fiecare dintre pneurile propuse spre alegere, informatii despre clasa de eficienta a consumului decombustibil, despre clasa de zgomot exterior de rulare si valoareamasurata a acestuia si, daca este cazul, despre clasa de aderenta peteren umed corespunzatoare pneurilor C1, C2 si C3, asa cum se prevede in anexa I si in ordinea specificata in anexa III. Informatiile respective sunt incluse cel putin in materialele tehnice promotionale.

In caz contrar, se aplica amenzi de la 9.000 la 11.000 de lei.

Ministerul Economiei va coordona aplicarea dispozitiilor Regulamentului, iar Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) va supraveghea piata. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Protectia Consumatorilor. Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului verbal ori, dupa caz de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.

Prevederile Hotararii de Guvern se vor aplica incepand cu 1 noiembrie 2012.

Strategia Uniunii Europene privind combaterea schimbarilor climatice vizeaza indeplinirea, pana in anul 2020, reducerea cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de sera, cresterea eficientei energetice cu 20% si cresterea cu 20% a ponderii energiei din surse regenerabile in consumul final brut de energie.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.