Taxa auto, redusa cu pana la 25%. Circa 240 de milioane de lei vor fi restituiti

 

Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule – cunoscuta drept taxa auto – a fost aprobata de Guvern in sedinta de miercuri, si prevede reducerea cu pana la 25 de procente cuantumul taxei initiale, nu cu 30%, cat prevedea prima forma a proiectului anuntat in primavara de ministrul Mediului.

 

Potrivit actului normativ, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii vor putea solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita. Laszlo Borbely, ministrul Mediului si Padurilor, a anuntat ca statul va restitui celor ce au inmatriculat masini dupa vechea taxa auto – considerata discriminatorie de Curtea Europeana de Justitie – circa 240 milioane de lei anul acesta. \”Am facut o estimare, deocamdata, cu privire la sumele ce vor intra la Fondul pentru Mediu, dar si si sumele ce vor fi restituite cumparatorilor, prin directiile judetene de Finante Publice. Circa 110.000 de autoturisme inmatriculate inainte de ianuarie 2007 si-au schimbat proprietarul in 2010 si nu au achitat aceasta taxa, iar veniturile suplimentare vor fi de 331 milioane de lei. Pe de alta parte, vom da inapoi circa 240 milioane de lei pentru aproximativ 56.000 de autovehicule\”, a explicat el.

Taxa de poluare va fi platita o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau strainatate, cat si pentru cele inmatriculate inainte de anul 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa. In cazul acestora din urma, taxa va fi achitata in momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in cazul instrainarii acestora.

Ministrul a mentionat ca, prin aceste modificari, se are in vedere si eliminarea sau reducerea numarului de procese aflate pe rolul instantelor. „Pentru a putea sa dam un raspuns clar Curtii Europene de Justitie, care a spus ca a fost o discriminare indirecta, adica o perioada s-au platit taxe numai pentru o categorie de masini, nu pentru toate masinile, am introdus aceasta obligatie, ca de la data intrarii in vigoare a acestei legi, pentru masinile care au fost inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007, la prima vanzare, cumparatorul sa plateasca taxa de prima inmatriculare”, a precizat el.

In anul 2010, valoarea incasata din taxa de poluare a fost de circa 700 de milioane de lei. Taxa constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu, din care sunt finantate mai multe programe, printre care si “Rabla”. Anul trecut au fost scoase din circulatie prin acest program 190.000 de autovehicule, iar in 2011 se estimeaza ca numarul lor va fi de 110-120.000. „Astfel, vor fi peste 300. de masini mai vechi de 10 ani care nu mai polueaza”, a declarat Borbely.

 

Pentru ce masini nu trebuie platita taxa

(1) Taxa nu se plateste atunci cand autovehiculele sunt:

a) incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;

b) acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica;

c) confiscate sau intrate potrivit legii in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare;

d) destinate competitiilor sportive, definite conform prevederilor legale in vigoare.

(2) In cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel prevazute cu filtru de particule, fapt confirmat de Regia Autonoma “Registrul Auto Roman”, cuantumul taxei se reduce cu 25%.

Taxa auto se calculeaza pe baza unor criterii precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, luand in considerare si deprecierea autoturismului.

 

FORT: Noua taxa va bloca si mai mult piata auto second-hand

Federatia Operatorilor Romani de Transport a criticat in repetate randuri noua propunere cu privire la incasarea taxei de prima inmatriculare, sustinand ca va bloca si mai mult piata auto second-hand. Augustin Hagiu, presedintele Federatiei, sustine ca proprietarii romani de autovehicule achizitionate la mana a doua inainte de 2007 nu pot fi obligati de nicio lege sa plateasca o taxa de inmatriculare in momentul instrainarii autovehiculului, deoarece inainte de achizitia bunului ar fi trebuit sa cunoasca aceasta obligatie si abia apoi sa aleaga daca vor mai cumpara un atuovehicul second – hand sau nu. In plus, in multe cazuri, taxa a ajuns mai mare decat valoarea masinii.

Potrivit lui Hagiu, masura propusa de Guvern pune in opozitie trei categorii de posesori de autovehicule la mana a doua: cei care au platit taxa de prima inmatriculare si acum doresc sa le fie returnati banii, cei care au cumparat inainte de 2007 si acum ar trebui sa plateasca taxa si persoanele fizice sau juridice care au platit taxa, dar nu se regasesc in celelalte doua categorii. \”Oricare din aceste categorii sunt indreptatite sa isi exprime dezaprobarea fata de balbaielile constante ale guvernelor ce urmaresc numai colectarea unor sume de bani sub diverse justificari.

In plus, Hagiu este de parere ca nu poluatorul plateste, pentru ca el poate sa nu vanda masina cumparata inainte de 2007 si sa polueze mult timp de acum incolo. “Nu putem fi poluatori doar in momentul in care cumparam masina. Poluatorul este cel care emite noxe de un anumit nivel. Cu alte cuvinte, poluatorul este cetateanul roman care achizitioneaza masina din Germania, spre exemplu, apoi o inmatriculeaza in Bulgaria si polueaza in Romania”, sustine seful FORT.

Cat priveste programul Rabla, Hagiu insista ca acesta sa fie extins catre transportatorii comerciali, astfel incat vehiculele vechi sa poata fi schimbate cu unele noi.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.