Un nou plan de siguranta rutiera in UE


 

Eurodeputatii cer elaborarea in regim de urgenta a unui nou plan de actiune pentru siguranta rutiera si recomanda armonizarea reglementarilor privind traficul rutier, a semnelor de circulatie, a testelor de inspectie tehnica si a limitelor de alcool in sange admise pentru soferi.

 

In ultimul deceniu, numarul celor decedati pe soselele din Europa a scazut cu 36%, dar inca mor anual 35.000 de persoane. Eurodeputatii doresc sa injumatateasca aceasta suma pana in 2020, prin masuri mai dure. Parlamentul European a adoptat, marti, un raport ce prevede ca UE trebuie sa impuna pe intregul teritoriu o limita maxima de viteza de 30 km/h in zonele rezidentiale si sa promoveze utilizarea asa-numitelor \”alcolocks\” (dispozitive care detecteaza soferii care au consumat alcool si le blocheaza pornirea autovehiculului in acest caz) pentru autovehiculele de transport de marfuri sau de pasageri, in cazul soferilor recidivisti. Raportul elaborat de eurodeputatul german Dieter-Lebrecht Koch (PPE) propune, pentru intervalul 2010-2020, reducerea la jumatate a numarului deceselor, cu 40% a numarului ranitilor grav si cu 60% a numarului deceselor in randul copiilor.

Deputatii europeni mai solicita Comisiei Europene numirea unui coordonator pentru siguranta rutiera, care sa sprijine eforturile statelor membre in vederea aplicarii planului de actiune, precum si “depunerea unor eforturi sustinute pentru armonizarea indicatoarelor rutiere si a normelor de circulatie pana in 2013”. Eurodeputatii doresc, de asemenea, o uniformizare a limitei de alcool in sange la nivelul UE, recomandand o toleranta de masurare de zero la mie, determinata stiintific in primii doi ani in cazul soferilor incepatori si in permanenta in cazul soferilor profesionisti.

Propunerile votate prevad si “introducerea unei interdictii la nivelul UE cu privire la fabricarea, importarea si distribuirea de sisteme care avertizeaza soferii cu privire la controalele in trafic (de exemplu, dispozitivele de avertizare cu privire la radare si dispozitivele de bruiaj cu laser sau sisteme de navigatie care semnaleaza automat controalele rutiere)”.

 

Anvelope de iarna “armonizate”

Comisia Europeana ar trebui sa elaboreze, in doi ani, “o propunere legislativa pentru o abordare armonizata cu privire la anvelopele de iarna pentru autoturismele de pasageri, autobuze si camioane in regiunile UE, luand in considerare conditiile meteorologice din fiecare stat membru”. Alta propunere, pana in 2013, va fi “menita sa asigure ca fiecare nou vehicul este echipat standard cu un sistem imbunatatit de avertizare pentru cuplarea centurii de siguranta pentru scaunele din fata si din spate, care ofera atat avertismente sonore, cat si vizuale”.

Executivul european este totodata “invitat” sa evalueze utilitatea instalarii de sisteme de avertizare impotriva oboselii si impunerea obligativitatii acestora, daca este cazul.

Raportul mai cere ca statele membre \”sa elaboreze si sa actualizeze periodic o harta a celor mai periculoase \”puncte negre\” din retelele lor rutiere, care ar trebui sa fie pusa la dispozitia publicului si sa fie accesibila prin intermediul sistemelor auto de navigatie\”. In acelasi timp, soferii de camioane nu vor mai putea sa efectueze depasiri pe tronsoanele periculoase ale autostrazilor.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.