Unda verde pentru bugetul Transporturilor

 

Bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, de 14,7 miliarde lei (3,4 miliarde euro), a fost avizat vineri, in varianta propusa de Guvern, cu 22 de voturi “pentru”, 17 “impotriva” si doua abtineri, de comisiile reunite de buget finante ale Parlamentului. Investitiile ocupa o mare parte din fonduri – 2,5 miliarde euro -, majoritatea mergand catre cei 212 km de autostrada in constructie si la alti 421 km lansati in licitatie in acest an, dar si l infrastructura feroviara.

“Discutam despre un program ambitios de construire de drumuri, autostrazi si calea ferata, care ani de zile nu a beneficiat de finantare suficienta. Bugetul de investitii pe 2012 este in valoare de 2,5 miliarde euro – 73,68% din bugetul consolidat. In 2012 vor fi in constructie 571 km de autostrada, cu 1,83 miliarde euro: Autostrada Sibiu – Nadlac, Cernavoda – Constanta, Autostrada Transilvania, centuri ocolitoare. Avem si 990 milioane de euro pentru calea ferata”, a spus ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, in fata comisiilor reunite.

La capitolul datorii CFR, ministrul a precizat ca in 2010 a alocat 137 milioane de euro pentru a le, iar anul acesta suma s-a cifrat la 365 milioane euro pentru stingerea datoriilor la toate companiile feroviare. “Anul viitor vom face noi eforturi, astfel incat sa nu mai avem executari silite la calea ferata, care au incurajat aparitia unor operatori privati care au beneficiat de aceste active”, a explicat Anca Boagiu. Autoritatile au anuntat ca spera ca, la sfarsitul acestui an, CFR SA sa nu mai aiba niciun arierat la bugetul de stat, a precizat secretarul de stat din Ministerul de Finante, Gheorghe Gherghina.

Pe de alta parte, “un miliard de euro am salvat pentru tronsoanele de cale ferata Campina – Predeal si Bucuresti – Constanta, prin acorduri cu Uniunea Europeana, deoarece lucrarile erau intarziate”, a mai spus Boagiu.

La poiectul de buget al MTI au fost depuse si amendamente, senatorul PSD Sorin Bota a cerand inceperea studiilor pentru un tunel in Maramures – 4 milioane de lei prin realocare, intre Baia Sprie si Sighetul Marmatiei, tronson finantat si din sume de la Banca Europeana de Investitii, amendament respins in cele din urma.

Alt amendament a vizat amenajarea de sensuri giratorii la Dej si Baia Mare- realocare de 500.000 de lei in interiorul ministerului, amendament retras dupa ce ministrul a precizat ca exista sume alocate pentru modernizarea in acest sens a drumurilor nationale din zona. Restul amendamentelor vor fi sustinute si votate in plen, au stabilit comisiile reunite.

Investitiile inghit doua treimi din bani

Bugetul MTI are o valoare de 14,7 miliarde lei (3,4 miliarde euro), din care pentru subventii sunt alocate 227 milioane de euro la CFR Calatori, 81 milioane de euro la Metrorex, iar alte 23 milioane euro – pentru decontarea abonamentelor pentru pensionari, veterani, revolutionari, elevi si studenti pentru transportul pe calea ferata.

Doua treimi din buget – 2,5 miliarde euro – se duc insa la investitii in infrastructura de transport, astfel:

Infrastructura rutiera: peste 1,8 mld euro merg, in mare parte, la construirea de autostrazi: 70 mil. euro pentru Cernavoda-Constanta, 31 mil. euro pentru Bucuresti – Ploiesti, 100 mil. euro pentru Brasov – Bors, 761 milioane euro pentru tronsoanele de pe coridorul Pan-european Sibiu-Nadlac, 245 mil. euro pentru Timisoara Arad si centura Aradului, 30 mil. euro pentru varianta de ocolire Bacau, 215 mil. euro pentru alte variante de ocolire, precum si 440 mil. euro pentru reabilitari de drumuri nationale.

De asemenea, 21,8 mil. lei sunt alocati pentru finalizarea lucrarilor la infrastructura de acces pe teritoriul Romaniei la podul Calafat-Vidin si la studii de fezabilitate aferente obiectivelor aflate in derulare si a altora noi.

Infrastructura feroviara: sunt prevazute investitii de 990 mil. euro, dar MTI va suporta numai 33 mil. euro, reprezentand cofinantarea fondurilor nerambursabile. Din acesti bani vor fi reabilitate tronsoanele de cale ferata Fetesti-Constanta (13 mil. euro), Doaga-Tecuci-Barbosi (15 mi. euro), linia noua Valcele-Ramnicu Valcea (5 mil. euro), Bucuresti Baneasa-Fetesti (36 mil. euro), Campina-Predeal (28 mil. euro), plus  3 sectiuni din tronsonul Curtici-Simeria (203 mil. euro).

Totodata, vor fi modernizate cu 1,5 mil. euro cateva statii de cale ferata, vor fi informatizate gari cu 9 mil. euro, vor fi reabilitate podurile de peste Dunare  si alte poduri si tunele de cale ferata, cu 28 mil. euro. Fondul pentru reabilitari dupa calamitati naturale este de 0,7 mil. euro.

De asemenea, sunt alocate 13 mil. euro din Fondul de Coeziune si bugetul MTI pentru redeschiderea circulatiei feroviare pe podul nou de cale ferata peste raul Arges pe linia Bucuresti-Giurgiu, si pentru adoptarea proiectului pilot ERMTS de implementare a unui sistem de semnalizare si de management de trafic modern, sistem adoptat de Uniunea Europeana.

Circa 1,5 mil. euro sunt alocati pentru linia de cale ferata de mare viteza pe ruta Frontiera HU-RO – Bucuresti, 7 mil. euro pentru reabilitarea statiei Fetesti si a substatiei de tractiune electrica si 15 mil. euro pentru alte lucrari de reparatii capitale la infrastructura feroviara publica si imbunatatirea conditiilor de siguranta.

Aeroporturi: bugetul pe 2012 include dezvoltarea Aeroportului Henri Coanda, cu un nou terminal ce va fi gata in 2012 si va avea o valoare de 62 milioane euro. Alti 24 mil. euro sunt destinati investitiilor pentru reabilitarea platformelor stationare, dotarea cu aparate de securitate pentru detectia lichidelor LEDS, dotarea cu un sistem de avertizare la incendiu in aerogara si dotarea cu autodegivror pe aeronave, la aeroportul international Mihail Kogalniceanu din Constanta. Scoala superioara de aviatie civila primeste 940.000 euro pentru reparatii capitale la aeronavele din dotare.

Proiectele Metrorex au prevazute 266 mil. euro, astfel: 18 mil. euro pentru lucrarile de structura pe Magistrala 4, Tronson Parc Bazilescu-Lac Straulesti;  12 mil. euro pentru modernizarea substatiilor si instalatiilor electrice pe Magistralele 1 si 3 (Euro); 112 mil. euro pentru lucrari de structura pentru Linia 5 Drumul Taberei-Universitate-Pantelimon; 5,5 mil. euro pentru legatura retelei de metrou cu Aeroportul Henri Coanda-Otopeni; 11,6 mil. euro pentru montarea si dotarea cu lifturi a statiilor de metrou.

De asemenea, Metrorex va primi 20 mil. euro pentru achizitia primelor 16 trenuri si echipamente din totalul de 37 contractate in aceasta toamna.

Infrastructura navala:  Ministerul Transporturilor are prinsi in buget 204 mil. euro, cea mai mare parte din suma – 156 mil. euro – fiind destinati modernizarii si dezvoltarii porturilor dunarene si maritime.

Proiectul legii bugetului de stat si cel al asigurarilor sociale de stat pe anul 2012, adoptat de Guvern in 25 noiembrie, cu estimari de crestere economica de 2,1% si o tinta de deficit de 1,9% din PIB, au primit ok-ul comisiilor de specialitate ale Parlamentului, urmand sa fie discutate in plenul forului legislativ incepand de luni, 12 decembrie.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.