Conducerea RATB, demisă (directorul general, cel comercial şi cel tehnic)

Vincenţiu Daniel Antonescu (foto), directorul general al Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB), a fost demis ieri de Consiliul de Administraţie (CA) al instituţiei, pentru management defectuos, atribuțiile sale fiind preluate temporar de unul dintre membrii CA, Radu Orzață, fost consilier general din partea PP-DD, a declarat viceprimarul Capitalei Cornel Pieptea.

Aceeaşi soartă au avut directorul comercial, Ileana Savu, şi directorul de Mentenanţă şi Administrare Sisteme, Adrian Mihail, fără a fi precizat motivul, activitatea lor urmând să se încheie luni, 17 august.

Potrivit viceprimarului, un concurs pentru ocuparea funcției de director general al RATB va fi organizat anul acesta, în prezent fiind în desfășurare o procedură de selecție a membrilor CA al RATB.

“Concursul pentru ocuparea funcției va fi organizat de CA al RATB. În momentul de față consiliul de administrație în integralitatea lui nu este selectat conform Ordonanței 109, iar legea prevede că trebuie realizată această selecție a membrilor CA. Această procedură este în desfășurare, sunt stabilite deja criteriile, urmează să fie dat anunțul public iar după ce vor fi numiți membrii CA, aceștia având autoritate totală, vor proceda similar la selectarea managementului de la nivelul directoratului”, a afirmat viceprimarul Capitalei.

El opinează că întreaga procedură se va încheia la sfârșitul anului.

Pieptea consideră că demiterea directorului general va fi benefică pentru regie, pentru că este nevoie de o nouă organigramă în contextul transformării RATB în societate comercială, de un contract de delegare între Municipalitate și RATB, astfel încât să se poată asigura creșterea calității serviciului public.

“Regia trebuie reașezată pe centre de costuri și profit, astfel încât să fie evidențiate clar locurile unde se consumă mai mult decât ar trebui, iar acolo unde se aduc venituri să se poată stabili politici de creștere a acestor venituri. Poate că și experiența de consilier deși pe o perioadă scurtă a lui Orzață va fi benefică pentru regie, astfel încât să se asigure o conlucrare mai bună și implicit creșterea calității serviciului public”, a spus Cornel Pieptea, pentru Agerpres.

6 directori generali în 5 ani

Din 2010, la conducerea RATB s-au aflat următorii directori generali:

1. Adrian Criţ, din iunie 2010 până în noiembrie 2011 – fiind numit apoi director general la Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti (AMTB), unde a stat până în iunie 2012, fiind schimbat de ministrul Ovidiu Silaghi, care l-a numit şef la AMTB pe Valentin Dobre.

2. Viorel Popescu, din noiembrie 2011 până în septembrie 2012. Cercetat de DNA în 2014 pentru fapte de corupţie, el a fost condamnat luna trecută, în primă instanţă, la 4 ani şi 4 luni de închisoare cu executare.

3. Adrian Câmpurean, din septembrie 2012 până în iulie 2013.

4. Valeriu Bunea, din iulie 2013 până în ianuarie 2014. În august 2013 au fost demişi toţi directori iexecutivi şi şefii direcţiilor şi de departament, mai puţin Bunea, care a rămas interimar.

5. Daniel Florentin Doman a fost numit director general din 28 ianuarie 2014 până în iunie acelaşi an, când a demisionat din motive personale. Din echipa sa au făcut parte 6 directori executivi, în urma concursului organizat de RATB.

6. Vincențiu Daniel Antonescu a fost numit director general în 17 iunie 2014, cu precizarea că va rămâne în funcție până la organizarea unui concurs în conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.

Conturi blocate de ANAF

Anul acesta în 21 iulie, ANAF a instituit popriri pe conturile RATB, fiind luată măsura indisponibilizării inclusiv pe sumele obţinute din încasările zilnice, pentru recuperarea datoriilor.

Reprezentanţii RATB au arătat că datoria instituţiei este de 272.431.800 de lei şi provine din TVA pentru perioada septembrie 2007 – martie 2013, inclusiv la subvenţia acordată beneficiarilor de gratuităţi şi reduceri (pensionari, elevi, studenţi), în conformitate cu Hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti din 2006.

Scumpirea biletului, cerută insistent

La o săptămână după insptituirea sechestrului ANAF, conducerea RATB a cerut CGMB scumpirea de la 1,3 lei la 2 lei a costului călătoriei cu mijloacele de transport în comun şi eliminarea gratuităţii la pensionarii cu pensii de peste 1.500 de lei.

În Bucureşti au gratuitate nelimitată pe mijloacele de transport în comunc toţi pensionarii cu domiciliul stabil în metropolă iar biletul şi abonamentele nu s-au mai scumpit de 7 ani (din februarie 2008 când, prin Hotărârea CGMB nr. 7, preţul unui bilet a crescut de la 1,1 lei la 1,3 lei).

De atunci, fiecare dintre cei 7 directori generali numiţi de CGMB la RATB au cerut scumpirea călătoriei, dar primarul general Sorin Oprescu s-a opus. El este şi cel care a ţinut morţiş ca toţi pensionarii să aibă gratuitate la călătoria cu autobuzul, tramvaiul şi troleibuzul, nelimitat.

Transformarea în societate comercială

De câţiva ani buni, primarul general Sorin Oprescu tot anunţă transformarea RATB în societate comercială. Or, pentru aceasta, Regia trebuie lăsată să moară.

Bugetul RATB pentru anul 2015 nu a fost aprobat nici până în prezent. În aprilie, la adoptarea bugetului Capitalei – în valoare de aproape 1 miliard de euro (4,2 mld lei) – consilierii generali au majorat de la 530 la 545 de milioane de lei subvenția propusă pentru RATB de primarul Sorin Oprescu.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.