Metroul se scumpește "cu riscul unor nemulţumiri din partea călătorilor", susține ministrul Rus

Metrorex scumpește de sâmbătă, 28 martie, călătoria cu metroul, în ciuda celor peste 200 de petiţii primite de la bucureșteni împotriva acestei decizii.

Noile tarife de călătorie vor intra în vigoare “cu riscul unor nemulţumiri din partea călătorilor” dar cu obligaţia pentru Metrorex să se dezvolte şi să se modernizeze astfel încât bucureştenii să circule cât mai curand şi pe noile magistrale”, declară Ioan Rus, ministrul Transporturilor, semnatarul Ordinului de majorare a prețurilor.

Ultima scumpire datează din august 2012, cea mai mare creştere fiind operată la cartelele de 10 călătorii, care s-au scumpit cu 50%, de la 10 lei la 15 lei.

Mai multe zeci de persoane au protestat sâmbătă, cerând explicaţii pentru eliminarea cartelei cu 62 de călătorii şi creşterea tarifelor, în condiţiile în care abonamentul cu 62 călători costă în prezent 50 lei iar singurul abonament lunar care va mai fi disponibil este cel lunar, al cărui preţ va creşte la 70 lei.

„Unele măsuri, chiar dacă nu sunt populare sunt necesare”

“Pentru oamenii cu venituri mai mici, (nemulţumirile, n.r.) sunt justificate şi îi înţelegem. Pe de altă parte, există şi categorii sociale care beneficiază de o serie de facilităţi. Unele măsuri, chiar dacă nu sunt populare sunt necesare”, susține, într-un comunicat, ministrul Ioan Rus.

Banii suplimentari, de circa un milion euro lunar, vor fi folosiţi pentru siguranţa călătoriilor, asigură el. „Din suma de 4,4 milioane lei pe care Metrorex o va încasa lunar ca urmare a majorării tarifelor de călătorie, 30% va fi utilizată pentru asigurarea de materiale privind siguranţa circulaţiei (şina de cale ferată, elemente de prindere, macaze, piese de schimb şi asigurarea alimentării cu energie electrică, termică şi apă), 32% pentru servicii de pază şi curăţenie, reparaţii şi întreţinere, 4% vor fi cheltuieli cu personalul, pentru menţinerea salariilor actuale, iar 34% sunt cheltuieli de exploatare (amortizarea mijloacelor fixe puse în funcţiune, taxe)”, se arată în comunicatul MT transmis redacției.

Majorări între 16%-33%

Potrivit Ordinului ministrului Rus, tarifele la metrou vor fi majorate cu 16%-33%, astfel:

– cartela cu două călătorii se scumpește de la 4 lei la 5 lei

– cartela cu 10 călătorii se scumpește de la 15 lei la 20 lei

– abonamentul pentru o zi se scumpește de la 6 lei la 8 lei

– abonamentul săptămânal cu număr nelimitat de călătorii se scumpește de la 20 lei la 25 lei

– abonamentul lunar nelimitat se scumpește de la 60 de lei la 70 lei

– abonamentul de 62 dispare.

”Costul real este de 4 lei călătoria”

Ministerul precizează că ajustarea tarifelor de călătorie va conduce la o creştere a veniturilor proprii Metrorex cu aproximativ 4,4 milioane de lei lunar, sumă necesară acoperirii deficitului de finanţare a companiei pe anul 2015.

“Precizăm că, în acest an, subvenţia alocată Metrorex pentru călătoria cu metroul a scăzut de la 369 milioane de lei în 2014, la 328 milioane de lei în 2015. Costul real al unei călătorii cu metroul este de 4 lei, iar tariful mediu încasat pe o călătorie de la pasageri este de 1 leu, diferenţa fiind acoperită din subvenţii şi alte venituri ale societăţii. Subvenţia şi veniturile actuale ale Metrorex nu pot acoperi costul real al unei călătorii”, se arată în comunicatul MT remis redacției.

Comisia de Dialog Social a fost de acord

“În perioada 10-23 martie, propunerea Metrorex de ajustare a tarifelor de călătorie cu metroul a fost în consultare publică pe site-ul MT. În acest interval au fost primite peste 200 de petiţii, în condiţiile în care, zilnic, metroul transportă peste 600.000 de călători. Luni, 23 martie, în cadrul şedintei plenului Comisiei de Dialog Social (CDS) organizată la nivelul MT, a fost prezentată şi susţinută fundamentarea proiectului de act normativ. În cadrul dezbaterii, reprezentanţii confederaţiilor sindicale şi patronale membre CDS au fost de acord în unanimitate cu promovarea proiectului de act normativ în forma prezentată”, se precizează în comunicat.

Vara trecută, sindicaliştii de la metrou au pichetat sediul Guvernului, cerând, printre altele, acordarea unei creşteri salariale direct proporţionale cu rata inflaţiei şi acuzând că fondul de salarii Metrorex nu a mai crescut de peste 5 ani.

Premierul Victor Ponta a reacţionat violent, spunând că sindicatul nu trebuie să ajungă patronul Metrorex, unde liderul sindical Ion Rădoi este şef de 20 de ani şi face grevă în faţa Guvernului sau opreşte metroul în caz de reformă.

Salarii mărite

Potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli al Metrorex, aprobat de Guvern pentru acest an şi publicat luni în Monitorul Oficial, numărul de angajaţi prognozat pentru finele anului va scădea uşor, la 4.218 persoane de la 4.224 la finele anului trecut, dar vor creşte cheltuielile cu salariile (de la 207,1 milioane lei la 211,6 milioane lei) şi bonusurile acestora (de la 12,3 milioane lei la 14,6 milioane lei).

Şi câştigul mediu lunar pe salariat a fost estimat în creştere, de la 4.439 lei la 4.537 lei.

Cheltuieli mai mari au fost calculate şi pentru contractul de mandat al conducerii, de la 513.000 lei la 713.000 lei.

Buget de 683 mil lei pentru profit zero

Veniturile şi cheltuielile totale au fost estimate la 683,4 milioane lei, cu profit zero, subvenţia primită de la stat fiind menţinută aproape la acelaşi nivel ca anul trecut, de 328 milioane lei.

Acum două zile, directorul general al Metrorex, Aurel Radu, şi-a dat demisia, după discuţii cu ministrul Ioan Rus, conducerea companiei find preluată, temporar, de directorul de Investiţii şi Achiziţii Publice al Metrorex, Cătălin Homor. Ministerul nu a comunicat motivele demisiei.

Licitație „cu cântec”

Însă cea mai recentă licitație pare să fi pus capăt „domniei” lui la șefia companiei. Este vorba despre achiziționarea a peste 50 de trenuri de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, estimată inițial la 440 de milioane de euro, cu TVA.

La licitație au depus oferte 5 companii: PESA (Polonia), care ar fi cerut pe vagoane 341 de milioane de euro, Alstom (Franţa), cu o ofertă de 322 de milioane de euro, CAF (Spania) cu 310 milioane de euro, CSR Qindao (China) a oferit 272 de milioane de euro şi Astra Vagoane Călători, care ar fi cerut cel mai puţin, 260 de milioane de euro.

Câștigătorul, contestat

Licitaţia a fost câştigată de spaniolii de la CAF, dar a fost contestată.

„Referitor la procedura de licitaţie deschisă având ca obiect achiziţia a 51 de trenuri pentru Magistrala 5 de metrou, vă comunicăm că în data de 23 martie 2015 a fost înregistrată la SC Metrorex SA depunerea unei noi contestaţii (cea de a doua), formulată de către unul dintre ofertanţi, cu privire la elementele comunicate acestuia ca urmare a finalizării procesului de evaluare a ofertelor. În conformitate cu prevederile legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice, autoritatea contractantă urmează să procedeze la informarea şi transmiterea unei copii a contestaţiei către toţi ofertanţii participanţi la procedura de achiziţie şi să transmită punctul său de vedere către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi contestatoare”, a informat Metrorex, într-un comunicat.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.