TAROM îşi schimbă avioanele. Posibil contract cu Mitsubishi

TAROM va avea din 2014 un contract cu o firmă importantă în domeniu, posibil cu Mitsubishi, pentru un schimb al avioanelor vechi cu unele noi, de acelaşi tip, a anunţat joi, într-o întâlnire cu presa, noul director general al companiei, Christian Edouard Heinzmann. Compania va reveni pe profit din 2016, în urma aplicării planului de management prin care se urmăreşte atât creşterea vânzărilor şi reducerea pierderilor, cât şi standardizarea avioanelor companiei, a adăugat el. Planul de management al companiei va fi finalizat până la sfârşitul săptămânii viitoare şi „va fi mai explicit, după ce prima variantă a fost respinsă de Ministerul Transporturilor”.

“Trebuie să facem o operaţiune de «phase in/phase out», adică să schimbăm flota actuală cu una nouă. (…) Noi intenţionăm să încheiem un contract cu un mare producător, de la Airbus la Boeing, Embraer sau Mitsubishi pentru înlocuirea flotei actuale sau a unei părţi cu aeronave care aparţin aceluiaşi producător, printr-un contract de leasing operaţional. De exemplu, Mitsubishi are un nou tip de avion şi compania ar fi dispusă să încheie un astfel de contract prin care ei să furnizeze aeronavele, dar să facă şi pregătirea pentru piloţi. Este una dintre variante. Sper ca în 2014 să luăm o decizie din opţiunile pe care le avem”, a explicat Christian Heinzmann.

În prezent, flota TAROM are aparate Airbus A 318, Airbus A 310, Boeing 737 şi ATR 42, iar costurile de mentenanţă sunt importante. Noul CEO a precizat că o standardizare a aeronavelor companiei ar aduce o economie de 35% doar din cheltuielile cu combustibilul şi ar permite o utilizare mai ridicată a aeronavelor. “Trebuie să avem o flotă standardizată, asta însemnând ca toate avioanele să aibă aceeaşi configuraţie”, a arătat el.

Şeful TAROM a mai spus că operatorul aerian ar trebui să aibă 20 de avioane în următorii doi ani, faţă de 24 de unităţi în prezent.

Renegocierea tuturor contractelor

“Acum renegociem cele 30-40 de contracte ale companiei, de la cele cu OMV şi BP, la contractele cu Alpha Rocas, pentru catering, şi Globe Ground pentru servicii la sol, la contractele pentru sistemul de ticketing, care este extrem de costisitor. Cred că prin renegociere vom face economii de câteva milioane de euro. Este posibil să renegociem şi afilierea la SkyTeam sau la IATA (Asociaţia Internaţională a Companiilor Aeriene) pentru că trebuie să facem un cost de beneficiu/oportunitate. Dacă ieşim din SkyTeam va trebui să plătim 3,5 milioane de euro”, a explicat Heinzmann.

Renunţarea la sediile din marile oraşe

TAROM va renegocia şi unele contracte pentru sediile companiei din unele oraşe importante precum Paris sau Londra, compania fiind tentată să renunţe la ele.

“Agenţia din Paris are o chirie anuală de 8.000 de euro pe lună şi o durată de chirie de 9 ani. Sunt sume importante la care vom încerca să renunţăm. De asemenea, vom creşte gradul de utilizare a aeronavelor, care este , în cel mai bun caz, de 8 ore pe zi, iar timpul de pregătire a unui avion de la o cursă la alta ajunge la 3 ore, când ar trebui să fie de maximum 45 de minute”, a declarat noul CEO al companiei.

Curse noi

Pe de altă parte, vor fi introduse curse noi, cum este cea către Praga, din orarul de vară, şi cele din Iaşi către Londra şi Paris. Bruxelles este în prezent cea mai profitabilă cursă a TAROM, au explicat reprezentanţii TAROM.

Totodată, noua conducere a spus că numărul de angajaţi, de circa 2.150 persoane, este destul de mare, iar în viitor ar putea exista redimensionări de personal.

Plafonul din Legea achiziţiilor, „absurd pentru aviaţie”

“Cea mai mare problemă este aceea a birocraţiei. Dacă vom continua să lucrăm sub legea română privind achiziţiile publice este posibil ca într-o lună să avem mari probleme în desfăşurarea activităţii. Plafonul pentru care trebuie organizată licitaţie, de peste 15.000 de euro, este absurd în aviaţie. Gândiţi-vă că se strică motorul la o cursă, cum putem funcţiona dacă suntem obligaţi să facem licitaţie. Sper că împreună cu Comisia Europeană să rezolvăm această problemă”, a spus Heinzmann.

Salariile membrilor CA: între 3.000 şi 4.000 de euro

Acesta a subliniat că informaţiile din presă cu privire la salarii lunare de până la 7.500 de euro ale membrilor CA şi posibilele prime acordate deja conducerii companiei sunt “simple speculaţii”, explicând că maximul sumei pe care un membru CA o poate câştiga lunar este între 3.000 şi 4.000 de euro.

Astfel, administratorii companiei au o remuneraţie lunară de 1.500 euro, la care se adaugă 500 euro pentru calitatea de membru într-unul din comitetele de lucru. Un membru CA poate face parte din maxim trei comitete. Heinzmann câştigă lunar 10.000 de euro pentru funcţia de director general.

Christian Edouard Heinzmann, este, din 19 noiembrie 2012, CEO al TAROM, cu un contract pe 4 ani. Din CA-ul companiei fac parte: Michael Moriaty, funcţia de Chief Financial Officer (CFO), Ciprian Ladunca, Marius Ghenea, Lucian Isar, Valentin Macec şi Dan Pascariu – preşedinte CA.

 2 milioane de pasageri anul trecut

Planul de management al companiei va viza creşterea veniturilor, scăderea costurilor, obţinerea de profit din servicii de mentenanţă pe care compania ar urma să le furnizeze altor companii şi renegocierea contractelor considerate păguboase pentru companie.

TAROM a transportat anul trecut 2,03 milioane de pasageri pe toate cursele regulate, interne şi externe, restul provenind din curse charter şi pasageri code-share. Capacitatea de transport pe cursele regulate s-a redus cu 5% faţă de 2011. Gradul de încărcare a curselor Tarom a crescut la 66% ‘n 2012, faţă de 61% în 2011.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.