FORT cere subvenții pentru transportul elevilor

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) îi solicită ministrului Transporturilor, Felix Stroe, subvenții pentru transportul elevilor, după ce Guvernul a stabilit un tarif maxim/km.

Imagine: Jean-Mihai Pâlșu

Operatorii de transport sunt de acord ca elevii să beneficieze de facilități de transport, la fel ca până la intrarea în vigoare a OUG nr. 69/2016 și HG nr. 863/2016, însă consideră că stabilirea unui tarif maxim/km „dă naștere la obligații de serviciu cu efecte negative în privința transportatorilor, fiind obligatorie acordarea de subvenții din partea Guvernului pentru acoperirea diferențelor dintre costurile înregistrate de aceștia pentru efectuarea serviciului și sumele efectiv încasate ca urmare a efectuării transportului”.

„Conformarea transportatorilor cu măsurile dispuse de aceste acte normative duce la vătămarea directă a acestora, Guvernul stabilind un tarif maxim/km dus-întors în transportul public local, fără a asigura resursele bugetare necesare susținerii costurilor de transport public de persoane pentru o categorie socială, respectiv elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”, argumentează FORT, în adresa transmisă ministrului Transporturilor.

Decontări nejustificate

Printr-o altă adresă, FORT reclamă „decontări nejustificate ale cupoanelor pe distanțele cele mai lungi” și îi cere ministrului Felix Stroe datele privind „evoluția sumelor decontate către transportatorii feroviari și rutieri”, în vederea întocmirii unei adrese către autoritățile europene.

„FORT militează, de ani întregi, pentru schimbarea modalității de utilizare a cupoanelor pentru transportul rutier și feroviar al categoriilor defavorizate (pensionari, veterani și însoțitori ai acestora), prin modificarea prevederilor privind decontarea acestora de către Ministerul Transporturilor, evitându-se, astfel, excesele ce apar la nivelul unor companii de transport rutier și feroviar de pasageri”, se precizează în adresă.

„Înlocuirea modalităților actuale de acordare a facilităților cu un sistem simplu, prin care categoriile defavorizate să plătească integral contravaloarea transportului, urmând să își recupereze sumele aferente în raport cu alte instituții (Casa de pensii), are ca efect direct eliminarea practicilor anticoncurențiale, degrevarea ministerului de o sarcină extrem de dificilă (gestionarea verificării paralele de către ARR și MT a deconturilor), eliminarea interpretării referitoare la obligația de serviciu public aplicată transportului rutier și feroviar de pasageri și reducerea semnificativă a efortului bugetar raportat acestor facilități”, adaugă FORT.

Abrogarea art. 119, lit. c din normele OG 27

FORT solicită și abrogarea articolului nr. 119, lit. c din normele de aplicare a OG 27/2011, aprobate prin Ordinul nr. 980/30.11.2011, articol care prevede că pentru obținerea licenței de desfășurare a activității de autogară trebuie aprobare de înființare a acesteia, de la primărie.

„Demersul nostru vine ca urmare a piedicilor instituționale extrem de grave ce apar la nivelul administrației publice locale, determinând blocarea unor importante investiții realizate, în principal, în interesul pasagerilor, creșterea gradului de confort și siguranță al acestora și descongestionarea traficului în orașe. Considerăm că activitatea de licențiere desfășurată de Autoritatea Rutieră Română în baza documentației depuse de solicitanți, coroborat verificărilor desfășurate de ISCTR, sunt suficiente pentru a determina dacă o autogară corespunde cerințelor legale impuse la nivel național și european”, argumentează FORT, în adresă.

Conform art. 1 alin. (2) din Legea 51/2006, „serviciile comunitare de utilități publice (…) asigură satisfacerea nevoilor esențiale de utilitate și interes public general cu caracter social ale colectivităților locale, cu privire la: h) transportul public local de călători”. Art. 43 prevede la alin. (2) că „veniturile operatorilor se constituie prin încasarea de la utilizatori, sub formă de preturi sau tarife, a sumelor reprezentând contravaloarea serviciilor furnizate/prestate și, după caz, din alocații de la bugetele locale”, iar la alin. (3), că „preturile și tarifele aferente serviciilor de utilități publice se fundamentează cu respectarea metodologiei de calcul stabilite de autoritățile de reglementare, pe baza cheltuielilor de producție și exploatare”.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Foto: Jean-Mihai PÂLȘU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.