KARSAN JEST ELECTRIC: Miniautobuzul cu inimă de BMW

Având o autonomie de până la 210 kilometri, cu baterii și motor furnizate de BMW, Jest Electric are mari șanse să devină una dintre opțiunile preferate de către operatorii de transport local.

Iar prima dovadă în acest sens vine chiar din România – primele cinci Karsan Jest Electric vor rula la Suceava, comanda fiind dată chiar înainte de lansarea oficială a autovehiculului.

În producția de serie

Academia BMW din Maisach (Germania) a fost locul ales pentru lansare – prezentare statică și drive-test.

Jest Electric poate fi echipat în mai multe variante de baterii, atingând o autonomie maximă de 210 km, fără a fi necesară reîncărcarea. Toate componentele electrice sunt furnizate de către BMW (tehnologia BMW i).

Motorul electric ce echipează Jest Electric este produs de BMW și este legat cu o transmisie cu o singură treaptă. Puterea dezvoltată este de 125 kW (170 CP) și cuplul de 290 Nm. Jest Electric poate fi echipat cu baterii de 33, 44, 66 și 88 kWh dezvoltate, de asemenea, de BMW.

În plus, bateriile se pot încărca până la 25%, datorită sistemului de frânare regenerativă care asigură recuperarea energiei.

La interior, Karsan Jest Electric este echipat cu ecran multimedia de 10,1 inch, panou digital de afișare, pornire fără cheie, port USB și infrastructură Wi-Fi.

Suspensia independentă contribuie de asemenea la confortul pasagerilor.

Modelul Jest Electric a intrat, deja, în producția de serie.

Sigur și rapid

Am apreciat design-ul reușit al Jest încă de la lansarea acestui model, în 2013. Și nu este vorba doar despre latura estetică – caroseria autoportantă, amenajare interioară originală (și foarte utilă), podea coborâtă, accesibilitatea bună în interior, precum și la urcarea și coborârea pasagerilor, manevrabilitatea… Jest este un miniautobuz proiectat să acopere cât mai corect o nișă a transportului public local: ore cu trafic redus de călători, străzi înguste, pasaje cu înălțime redusă etc.

Dimensiunile compacte (5,8 m lungime, 2,1 m lățime și 2,8 m înălțime) fac ca Jest să aibă manevrabilitatea asemănătoare unui autoturism… nu ai avea ce să-i reproșezi. Însă echipat cu motorul electric al BMW i3… Micul autobuz devine o mașină sportivă, surprinzătoare prin demarajul abrupt și stabilitatea foarte bună. Nu este de mirare faptul că, pentru a pondera un posibil „avânt exagerat” al șoferilor, Karsan a prevăzut posibilitatea de limitare a cuplului.

Odată activată această comandă, comportamentul autovehiculului se apropie de ceea ce, astăzi, definim ca normal. În orice caz, pentru șofer, experiența electrică este una foarte plăcută. Jest reacționează repede la comenzi, este stabil și manevrabil și, bineînțeles, foarte silențios. Nu în ultimul rând, am apreciat și eleganța postului de conducere, simplu și, totodată, modern și aproape complet digital, așa cum te aștepți la un autovehicul electric.

Conducătorii auto pot selecta o variantă de condus care asigură recuperare maximă a energiei la frânare. În acest caz, doar prin eliberarea pedalei de accelerație, autovehiculul începe să decelereze accentuat, senzația fiind similară cu activarea unui retarder. Cu puțină atenție, șoferii ar putea să nu mai folosească aproape niciodată frâna de serviciu.

Jest Electric are viteza limitată la 70 km/h.

Flexibilitate pentru baterii

Autobuzele electrice reprezintă încă o noutate în transportul public local, iar Karsan a dorit să poată oferi cât mai multă flexibilitate operatorilor în ceea ce privește configurația bateriilor și modul de încărcare.

De exemplu, un pachet simplu de baterii, de 33 kWh oferă o autonomie de 80 km și se poate încărca rapid, în 1,2 ore, sau peste noapte, în 8 ore. Garanția oferită este de 3 ani sau 60.000 km.

Un pachet dublu de baterii, de 66 kWh, oferă 165 km autonomie, iar încărcarea se realizează în 2,5 ore (rapid) și 16 ore lent. Garanția este de 3 ani sau 120.000 km.

În ceea ce privește dotările autobuzului, Karsan a pregătit mai multe pachete pentru care operatorii pot opta, pentru creșterea confortului șoferilor și pasagerilor.

Merită să comentăm puțin și prețul pentru Jest Electric. Producătorul a anunțat un preț orientativ de pornire de 165.000 euro. La prima vedere, pare destul de „piperat”, comparându-l cu cel pentru modelul clasic, diesel. Oricum, se respectă ceea ce, aparent, a devenit o regulă – modelul electric este de trei ori mai scump decât cel clasic.

Totodată, dacă analizăm ofertele existente pe piață, constatăm că Jest Electric este, la ora actuală, cel mai ieftin autobuz cu propulsie alternativă. „Și ce dacă?” veți întreba, având în vedere că discutăm de un autobuz cu dimensiuni mici, care se adresează, în exclusivitate, unei nișe…

Există, însă, posibilitatea ca vânzările Jest Electric să fie accelerate și de contextul legislativ, care obligă operatorii să achiziționeze vehicule ecologice.

În România, de exemplu, avem Legea 37/2018 privind promovarea transportului ecologic, prin care autoritățile publice și societățile vor fi obligate, din anul 2019, să cumpere vehicule ecologice de transport călători (30% dintre autovehiculele achiziționate). Iar atunci când ceva este obligatoriu, se caută, de obicei, soluția cea mai ieftină.

Cu ocazia evenimentului, a fost prezentat și Atak Electric, autobuz de dimensiuni mai mari (8,1 m lungime), ce a fost dezvoltat, de asemenea, cu suportul Grupului BMW. Atak Electric va putea fi încărcat în doar 2,5 ore și va avea o autonomie de până la 300 km. Producția de serie va începe anul viitor.

Fabrica Karsan din apropiere de Bursa poate fabrica până la 18.200 de vehicule pe an, într-un singur schimb, și este proiectată să producă toate tipurile de vehicule, de la autoturisme la camioane, de la microbuze la autobuze. Se întinde pe o suprafață de 206 mii de metri pătrați, din care 90 de mii de metri pătrați sunt zona interioară.

Astăzi, Karsan produce vehicule comerciale ușoare H350 pentru Hyundai Motor Company (HMC), autobuze de 10 – 12 – 18 m pentru Menarinibus, autobuze electrice de 25 m pentru Bozankaya și Karsan Jest (diesel și electric). Karsan produce, de asemenea, autobuzele Atak și Star, de 8 metri.

Radu BORCESCU,

Maisach GERMANIA

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.