Licitația câștigată de Otokar a fost contestată

Companiile Mercedes-Benz și Karsan Otomotiv au contestat rezultatul licitației organizate de Primăria Capitalei pentru achiziționarea a 400 de autobuze RATB, licitație câștigată de asocierea turcă Otokar Europe – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi AS.

După anunțarea câștigătorului de către primarul Capitalei, Gabriela Firea, cei doi operatori nemulțumiți de rezultat au formulat notificări prealabile, așa cum prevede legea, apoi au depus contestațiile. Ei invocă, printre altele, că autobuzele Otokar sunt mai lungi decât dimensiunea acceptată, nu încap în garaj și nu respectă normele europene de rezistență la vibrații.

Iată, concret, ce contestă Mercedes-Benz și Karsan Otomotiv:

– oferta declarată câștigătoare este neconformă, întrucât nu respectă documentele achiziției;

– nerespectarea cerinței privind dimensiunile generale constructive ale autobuzului. „Potrivit documentației de atribuire, în cap. 6.3. Dimensiuni generale constructive ale autobuzului, autobuzele din gama 10 m trebuie să aibă lungimea totală de minim 9.400 mm – maxim 10.700 mm, autobuzele din gama 12 m trebuie să aibă lungimea totală de 12.000 mm +/- 350 mm, autobuzele din gama 18 m trebuie să aibă lungimea totală de 18.000 mm +/- 400 mm. Față de aceste cerințe, ofertantul declarat câștigător a formulat mai multe solicitări de remediere, în sensul admiterii unei lungimi maxime de 10,78 m pentru autobuzele din gama 10 m, iar pentru autobuzele din gama 18 m, de 18,75”;

– nerespectarea cerinței privind documentația de omologare a autobuzelor;

– nerespectarea cerinței privind deschiderea liberă a ușilor pentru călători;

– încălcarea principiului transparenței prevăzut în mod expres de art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice;

– neconformitatea ofertelor depuse de către Asocierea OTOKAR EUROPE SAS – OTOKAR OTOMOTIV VE SAVUNMA SANAYI AS și KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S. față de cerințele de calificare la procedura de atribuire, astfel cum au fost stabilite prin Caietul de sarcini.

În cazul în care Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) va admite unul sau mai multe puncte contestate, Primăria Capitalei va putea ataca decizia la Curtea de Apel București sau va reevalua oferta firmei câștigătoare. Dacă, însă, CNSC respinge contestațiile, Mercedes-Benz și Karsan Otomotiv se vor putea adresa ele instanței Curții de Apel București.

La licitația lansată în iulie 2017 au fost depuse patru oferte: Karsan Otomotiv, Man Truck&Bus AG, Mercedes Benz România și asocierea Otokar Europe și Otokar Automotive. Oferta câștigătoare este de 100 de milioane de euro, ceea ce înseamnă 250.000 de euro, plus TVA, pentru fiecare autobuz. Este vorba despre trei tipuri de autobuze: 30 de autobuze de 18 metri (capacitate minimă de 135 de călători), 50 de autobuze de 10 metri (capacitate minimă de 70 de călători, destinate traseelor de noapte și rutelor care includ zone cu carosabil mai îngust) și 329 de autobuze de 12 metri (cu o capacitate minimă de 96 de călători). 

Conform Caietului de sarcini, toate cele 400 de autobuze urbane cu podeaua complet coborâtă vor avea garanție 8 ani. În acest interval, manopera completă, inclusiv reviziile, intră în sarcina furnizorului. Totodată, în primii 4 ani, vor avea o garanție extinsă, inclusiv în ceea ce privește consumabilele de exploatare (uleiuri, filtre, manopera de revizie tehnică, întreținere etc.).

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.