Ordinul Șova, aprobat

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a semnat, în 6 decembrie, Ordinul pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere de pasageri și l-a trimis spre publicare la Monitorul Oficial.

Foto: Jean-Mihai Pâlșu

Este vorba despre proiectul de modificare a regulilor din OMT 980/2011, pentru atribuirea licențelor de traseu la cursele interjudețene, proiect intens criticat de asociațiile de transportatori, care au protestat la Ministerul Transporturilor și, chiar, au sistat, la un moment dat, activitatea curselor regulate, în speranța că ministrul va renunța la aprobarea lui.

Numai că ministrul a mers înainte: „Am încheiat toată procedura privind emiterea ordinului de ministru referitor la activitățile de transport rutier de pasageri – curse regulate, am trimis la Monitorul Oficial acest ordin de ministru – repet, cu îndeplinirea tuturor procedurilor legale de consultare publică, în concordanță cu prevederile legale din România, în concordanță cu recomandările Consiliului Concurenței”, a declarat Lucian Șova.

„Pot afirma, astăzi, că, practic, prin acest ordin, am dat libertate transportatorilor români de pasageri să efectueze astfel de transporturi. Desființez exclusivitățile de care au beneficiat o serie de companii – foarte puține la număr, din totalul companiilor autorizate în România – și, practic, am creat posibilitatea, am dat libertate cetățenilor să aleagă mijlocul de transport și compania pe care o vor folosi pentru a călători, dacă aleg să călătorească cu autobuzul”, a adăugat ministrul.

„Sunt ministrul Transporturilor”

Lucian Șova a precizat că deține încă funcția de ministru al Transporturilor, după ce a demisionat, dar premierul Viorica Dăncilă nu a luat act de demisie, iar președintele Klaus Iohannis nu a semnat decretul de revocare: „Vreau să le transmit tuturor celor interesați că eu sunt Lucian Șova și sunt ministrul Transporturilor. Fac un apel la toți cei care, în spațiul public, dezbat acest subiect, să manifeste responsabilitate cu privire la afirmațiile sau interpretările sau analizele pe care le fac. Și mă refer aici la faptul că orice afirmație făcută de către persoane care au o anumită semnificație politică sau administrativă în România pot aduce prejudicii asupra activității a peste 55.000 de angajați care se află în subordinea mea și, prin acest lucru, a milioanelor de utilizatori de transport, de servicii de infrastructură de transport etc. Am vrut să fac această declarație pentru a clarifica foarte evident un lucru: sunt ministrul Transporturilor, îmi exercit toate atribuțiile și toate prerogativele, în conformitate cu prevederile legale, și înțeleg să fac acest lucru până îmi va expira mandatul”.

COTAR: Iohannis e vinovat

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) cere clarificarea situației de la Ministerul Transporturilor, care „a făcut posibil un fapt fără precedent în istoria postdecembristă: un ministru demisionar a reușit să mai semneze un ordin de ministru și să se abțină de la un vot, astfel încât să distrugă și transporturile rutiere de persoane, și pe cele de marfă”.

Reprezentanții confederației au anunțat că vor acționa în instanță „toate deciziile luate de ministrul demisionar Lucian Șova care au ca rezultat distrugerea sectorului de transporturi din România”.

COTAR consideră că vinovatul principal al situației în care s-a ajuns este șeful Statului, care nu a semnat decretul de revocare a ministrului. „Întrebarea pe care o pun transportatorii de persoane și de marfă președintelui României este următoarea: de ce Lucian Șova a fost menținut la Ministerul Transporturilor, astfel încât să reușească să aducă niște modificări legislative care, în modul cel mai clar, servesc unele grupuri de interese? Acțiunea politică pare a ascunde o acțiune de lobby, care, în România, nu ar fi posibilă, conform legii, doar că nu putem înțelege acțiunea președintelui Klaus Iohannis altfel decât din dorința de a susține acest lobby pe care noi, transportatorii, îl reclamăm de mai mulți ani. Faptul că președintele nu a răspuns apelului nostru ne face să credem că suntem victimele unui blat la cel mai înalt nivel din Stat, unul fără precedent în istoria ultimilor 29 de ani”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

El consideră că situația fără precedent este acoperită de o luptă politică între Președintele României și Guvern, „doar că nu se poate aduce nicio explicație logică pentru faptul că exact Ministerul Transporturilor a rămas în așteptare, astfel încât demisionarul Lucian Șova să poată rezolva problemele grupurilor de interese care vor să intre pe piața din România”, acuză liderul COTAR.

FORT: Ordinul va fi anulat în instanță

Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) anunță, la rândul său, că va ataca în contencios administrativ ordinul semnat de Lucian Șova, asigurând că „toate deciziile ministrului demisionar vor fi anulate in instanță”. „O simplă privire asupra ordinului semnat de Lucian Șova «știu bine ce fac și fac bine ce știu» ne arată că această așa-zisă libertate oferită «cadou» de ministrul Transporturilor este, de fapt, o «gaură neagră» în universul transportului național rutier, în care nimeni nu știe exact ce se va întâmpla sau care va fi impactul asupra infrastructurii sistemului de transport (autogări, trasee, operatori care vor pleca, în număr mare, la aceeași oră, în aceeași direcție, din aceeași autogară), lucru ce nu s-a mai întâmplat niciodată până acum”, acuză reprezentanții FORT.

Ei se întreabă de unde acest „curaj nebun” la ministrul Șova? „Răspunsul stă în lobby-ul făcut de firmele de transport internațional la președintele Iohannis, pentru a-l menține în funcție pe Șova, cu prețul conflictului între Președinție și Guvern, care va fi tranșat la Curtea Constituțională”, sunt convinși transportatorii FORT.

După proteste, Șova a inventat sintagma „experiență similară”

Alte întrebări adresate de ei în spațiul public sunt: „De ce, în întreg mandatul său (de 11 luni – n.r.) – sărac, de altfel, în decizii sau ordine de ministru –, nu a atins niciodată aceste aspecte de modificare a legislației atât de radicale și cu consecințe greu de estimat? De unde atâta grijă pentru transportatorii care, chipurile, nu aveau acces la piață, când, în conformitate cu Norma Generală în domeniu – OG 27/2011 – și cea specială – Ordinul MT 980/2011 de aplicare a OG 27/2011 –, la fiecare 6 ani există, deja, o procedură competitivă de atribuire a traseelor de desfășurare a activității de transport? Cum se explică grija ministrului Șova pentru siguranța rutieră și confortul pasagerilor când, în prima variantă a ordinului, eliminase, încă din start, clasificarea mijloacelor de transport pasageri (care se traduce în grad de confort și siguranță), aerul condiționat sau responsabilitatea operatorilor de a nu avea datorii la Bugetul de Stat atunci când participă la licitație?”.

„În urma protestelor transportatorilor FORT la nivel național, din 11.10.2018, ministrul a «catadicsit» să dispună o îmbunătățire a ordinului și să reintroducă acele criterii de calificare, absolut necesare garantării unei siguranțe rutiere și confort ale pasagerilor. De asemenea, dacă, în prima variantă a ordinului, Șova deschidea piața pentru accesul oricăror firme, chiar și a celor fără experiență în domeniu, după protestele din 11 octombrie, a inventat sintagma «experiență similară», păstrând, totuși, posibilitatea operatorilor de la internațional să intre pe piața de transport de persoane interjudețeană. În concluzie, observăm coincidența aparițiilor publice ale președintelui și ministrului demisionar, pe de o parte, și semnarea ordinului haotic, discreționar și cu exces de putere din partea lui Șova, de cealaltă parte”, conchid reprezentanții FORT.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.