UNTRR cere Președinției CE și eurodeputaților români amânarea Pachetului Mobilitate 1

UNTRR solicită acțiunea coordonată a Președinției României a Consiliului European și a Eurodeputaților români pentru amânarea Pachetului Mobilitate 1 în viitoarea legislatură parlamentară europeană.

Iată precizările, în comunicatul transmis redacției:

“Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat Prim-Ministrului României, Viorica Dăncilă, Ministrului Interimar al Ministerului Transporturilor, Rovana Plumb, Ministrului Afacerilor Externe, Teodor Meleșcanu, Ministrului delegat pentru afaceri europene, George Ciamba, Reprezentantului Permanent al României pe lângă Uniunea Europeană, Luminița Odobescu, Atașatului responsabil de transport terestru la Reprezentanța permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană, Mircea Ionescu, și tuturor Eurodeputaților români să oprească legalizarea segregării Vest-Est a transporturilor rutiere în UE prin amânarea Pachetului Mobilitate 1 pentru următoarea legislatură parlamentară europeană, în ideea că mai bine niciun compromis, decât un compromis dezastruos pentru transportatorii români!

Pachetul Mobilitate 1, publicat de Comisia Europeană pe 31 mai 2017, cuprinde măsurile protecționiste propuse de Alianța Rutieră a Statelor Vest-europene de modificare a legislației europene actuale, pentru a limita accesul transportatorilor români și estici la piața de transport rutier de marfă în UE, prin:

1.) aplicarea detașării la transportul rutier internațional alături de cerințe administrative împovărătoare

2.) interzicerea odihnei săptămânale în vehicule fără o infrastructură de parcări adecvată

3.) întoarcerea acasă obligatorie a camioanelor

4.) piața supra-restricționată la cabotaj – toate acestea sunt încălcări evidente ale libertăților fundamentale, ale Pieței Unice și ale politicii de mediu a UE.

UNTRR atenționează că măsurile Pachetului Mobilitate 1 vor conduce la reducerea semnificativă a transporturilor rutiere internaționale operate de transportatorii români în UE cu consecințe negative asupra economiei României, în condițiile în care, transportul rutier de mărfuri este principalul contributor la exportul de servicii al României, conform datelor BNR.

La acest moment, soarta Pachetului Mobilitate 1 se află într-o etapă critică la nivelul Parlamentului european, după ce Comisia de Transport și Turism – TRAN PE din 10 ianuarie 2019 nu a putut adopta propunerile de compromis pentru 2 dosare cheie ale pachetului mobilitate 1, privind legea specială de aplicare a detașării la transporturile rutiere și modificarea timpilor de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști, iar compromisul adoptat de TRAN pentru cel de al 3-lea dosar cheie al pachetului mobilitate este inacceptabil pentru transportatorii români și est-europeni, pentru că vizează restricționarea accesului acestora la profesie și la piața europeană de transport rutier de marfă.

În acest context, se așteaptă ca problema Pachetului Mobilitate 1 să fie abordată în cadrul următoarei Conferințe a Președinților Parlamentului European, din data de 07 februarie 2019, existând riscul ca cele trei dosare cheie ale Pachetului Mobilitate 1 să fie reintroduse pe ordinea de zi a plenului Parlamentului European, pentru a fi adoptate la presiunea Statelor Vestice membre ale Alianței Rutiere.

Vă informăm că pe 1 februarie 2019, UNTRR împreună cu asociațiile transportatorilor rutieri din Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia și Ungaria au semnat și transmis Președintelui PE, Antonio Tajani, și președinților celor 8 grupuri parlamentare din PE, o scrisoare comună prin care solicită ca Pachetul Mobilitate 1 să fie lăsat pentru următoarea legislatură parlamentară europeană.

UNTRR atrage atenția asupra conjuncturii extrem de nefavorabile transportatorilor români și est- europeni, după ce Consiliul Miniștrilor de Transport din UE a adoptat pe 03.12.2018 poziția sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile restrictive ale Președinției austrice, susținute de Alianța Rutieră a Statelor din Vestul UE, prin care transportatorii estici sunt trimiși acasă.

UNTRR atenționează că această abordare inițiată de Alianța Rutieră și sprijinită de Consiliul Miniștrilor de Transport prin poziția adoptată la începutul lunii decembrie 2018, excedează zona transporturilor rutiere, vizează legalizarea segregării Vest – Est în transporturile rutiere, cu impact economic major pe termen mediu și lung, transferul companiilor și personalului din țările din est în țările din vest, datorită costurilor de operare ridicate în mod artificial de acest pachet legislativ care deși, în mod ipocrit, susține reguli egale pentru toți jucătorii din piață, impactul acestor reguli va duce la imposibilitatea de a opera transporturi rutiere internaționale în Europa de Vest de către firme situate în Europa de Est. În următorii 5 ani, peste 20% din firmele de transport de top din est (capital local și subsidiare ale multinaționalelor) vor migra în vest, cu șoferi și cu familiile acestora, care vor fi implicate în furnizarea altor servicii pentru țări cu populație îmbătrânită.

La începutul acestui an, UNTRR a organizat 2 acțiuni de protest împotriva pachetului mobilitate, pentru a semnala autorităților europene îngrijorarea și revolta transportatorilor români cu privire la prevederile abuzive ale acestui pachet legislativ european:

· Pe 11 ianuarie 2019 – UNTRR a protestat în fața Reprezentanței Comisiei Europene din București, împotriva ipocriziei și lipsei de acțiune CE, care în loc să oprească interpretările abuzive ale legislației UE în mai multe state membre din Vestul UE, precum legile de aplicare a salariilor minime naționale pentru șoferii de transport internațional sau interdicția efectuării repausului săptămânal normal în cabină – de fapt, prin pachetul mobilitate, CE a propus preluarea acestora în cadrul legislației europene.

· Pe 10 ianuarie 2019, UNTRR a organizat alături de asociațiile profesionale ale transportatorilor rutieri din Bulgaria, Lituania și Polonia un amplu protest la Bruxelles, în fața Parlamentului European în timpul votului TRAN privind pachetul mobilitate, solicitând eurodeputaților respingerea fermă a acestui pachet legislativ abuziv pentru transportatorii români și est- europeni. Protestul a fost susținut și de asociațiile transportatorilor rutieri din Croația, Slovenia și Ungaria.

UNTRR solicită Președinției Română a Consiliului de Transport UE și Eurodeputaților români să nu cedeze presiunilor Alianței Rutiere, ci să acționeze în coordonare cu celelalte State Membre afectate în vederea amânării Pachetul Mobilitate 1 pentru următoarea legislatură parlamentară europeană”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.