VOLVO TRUCKS. Camioanele electrice pot să acopere majoritatea necesităților de transport

„Având în vedere limitările curente ale autonomiei camioanelor electrice, mulți sunt gata să le excludă ca opțiune viabilă pentru distanțe mai lungi. Dar aproximativ 45% din bunurile transportate, astăzi, în Europa parcurg distanțe de până în 300 km, ceea ce sugerează că vehiculele electrice cu autonomie mare sunt capabile de mult mai mult decât își închipuie lumea”, subliniază Henrik Engdahl, business development director al Volvo Trucks, în cadrul unui interesant material de prezentare.

El este de părere că, la prima vedere, este ușor de înțeles de ce lumea poate fi sceptică în privința utilizării camioanelor electrice pe distanțe extinse. Dacă un camion parcurge până la 600 km pe zi, este logic argumentul că nu poate fi înlocuit cu un vehicul cu o autonomie maximă de 300 km. Totuși, dacă studiem mai atent rețele logistice curente, putem constata că există, de fapt, multe oportunități pentru utilizarea camioanelor electrice pentru curse mai lungi, utilizând tehnologiile existente.

Autonomia camioanelor electrice poate fi mai mare decât credem

Conform statisticilor Eurostat, aproximativ 45% din totalul bunurilor transportate rutier în Europa parcurg mai puțin de 300 km. Acest lucru sugerează faptul că, printr-o planificare și programare inteligentă a rutelor, este posibil transportul multor astfel de bunuri cu camioane electrice. Un studiu recent al Volvo Trucks a arătat, de asemenea, că 45% dintre camioanele utilizate în Europa parcurg distanțe mai scurte de 350 km. La nivel internațional, 33% dintre camioane parcurg distanțe zilnice de până în 500 km.

„Multe dintre transporturile de distanță medie pot fi realizate încă de astăzi cu ajutorul camioanelor electrice,” spune Anders Grauers, profesor asociat în domeniul sistemelor electrice și hibride pentru vehicule la Universitatea Tehnologică Chalmers, citat în materialul lui Henrik Engdahl. „Cel mai solicitant transport de lungă distanță nu este acoperit încă, în special din cauza lipsei de infrastructură de încărcare, bateriile fiind puțin cam mici, iar puterea de încărcare a camioanelor fiind puțin cam redusă. Dar este aproape sigur că vom vedea camioane electrice de lungă distanță, deoarece ele vor reprezenta cea mai eficientă soluție din punctul de vedere al costurilor. Aceasta, pentru că electricitatea este mult mai ieftină decât motorina.”

Planificarea încărcărilor înseamnă extinderea autonomiei

Cheia pentru extinderea autonomiei unui camion electric peste limita de 300 km este a fi capabili să implementați oportunități de încărcare în programul zilnic de lucru. Un încărcător plasat strategic – în mod ideal, în locația și la momentul la care camionul trebuie oricum să se oprească – are un impact semnificativ asupra autonomiei camionului.

„În Europa, șoferii sunt obligați prin lege să se oprească pentru pauză după maximum patru ore și jumătate și vor avea, în realitate, pauză după 3-4 ore. De vreme ce distanța parcursă în acest răstimp va fi de mai puțin de 300 km, dacă găsiți o modalitate de a încărca vehiculul în timpul pauzei șoferului, atunci aceasta constituie o modalitate eficientă de a extinde autonomia camionului, fără a le prelungi turele de lucru,” spune Henrik Engdahl.

Inițial, cele mai fezabile misiuni de transport pentru camioanele electrice cu autonomie mare sunt cele care mențin aceleași rute regulate, deoarece le permit camioanelor să se oprească în aceleași locuri. De exemplu, cu două stații de încărcare plasate strategic, DHL Freight utilizează, în prezent, camioane electrice pentru a transporta mărfuri între Göteborg și Jönköping, în Suedia – pe o distanță de 150 km – cu camioane care transportă până la 60 t masă brută în combinație și care acoperă 450 km pe zi.

„Un camion care se bazează doar pe o încărcare peste noapte va fi limitat la operarea pe o rază de 120 km față de sediu, pentru a avea o rezervă sigură pentru întoarcere înainte de descărcarea completă a bateriei,” explică directorul de dezvoltare al afacerilor al Volvo Trucks. „Dar a avea acces la încă o stație de încărcare poate lărgi zona de operare și vă poate permite să parcurgeți distanțe mai lungi.”

Mai multe stații de încărcare

Multe țări au demarat, deja, investiții la scară largă, pentru a asigura o creștere rapidă a rețelei de stații publice de încărcare, pentru camioanele electrice de lungă distanță, în următorii ani. De exemplu, în Germania, proiectul HoLa va presupune construcția unor stații de încărcare pentru camioane grele în patru puncte de pe Autostrada A2, între Berlin și regiunea Ruhr.

În Suedia, guvernul finanțează construcția a peste 100 de stații de încărcare pentru camioane, care vor fi gata în 2023. Atunci când rețeaua planificată va fi pregătită, ea va permite camioanelor electrice să opereze pe teritoriul întregii țări.

Pe termen mai lung, Volvo Trucks este parte a unui joint-venture care are intenția de a instala și opera cel puțin 1.700 de stații în apropierea autostrăzilor și hub-urilor logistice, peste tot, în Europa. După colectarea și analizarea coordonatelor GPS de la aproximativ 400.000 de camioane operând pe teritoriul european, ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile) a identificat peste 40.000 de locații potrivite pentru stațiile de încărcare, ceea ce va sprijini crearea unei rețele la nivelul Uniunii Europene.

Odată cu deschiderea fiecărei noi stații de încărcare, oportunitățile de utilizare a camioanelor electrice deja aflate în operare vor crește exponențial. În următorii ani, este de așteptat ca și capacitatea bateriilor și autonomia camioanelor să se îmbunătățească, dar chiar și utilizând tehnologiile disponibile astăzi, în țările în care se fac investiții în infrastructura publică de încărcare, potențialul este mult mai mare decât mulți dintre noi se așteaptă.

„Per kilometru, este mai ieftin să încarci un camion electric, decât să cumperi combustibil pentru unul diesel,” spune Anders Grauers. „Deci chiar dacă prețul electricității s-a dublat, tot ar fi mai ieftin decât motorina. Acest lucru înseamnă că un camion electric este cu atât mai profitabil cu cât este folosit mai mult, deci ar trebui să începeți cu electrificarea camioanelor care sunt utilizate intens.”

sursa: Volvo Trucks Insights

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.