ECODAILY – ECOLOGIC SI ECONOMIC

A venit vremea pentru un nou model Iveco Daily, la trei ani dupa lansarea anteriorului, marcand un nou ciclu de innoire a gamei producatorului italian. Noul model, lansat la Torino, la sfarsitul lunii iunie, a primit numele de EcoDaily, cum nu se poate mai potrivit intr-un timp in care ECOlogia si ECOnomia sunt cuvintele de ordine in randul unor clienti din ce in ce mai exigenti.

Acestor doua calitati li se adauga atuuri la fel de importante: forta, pregatirea necesara de a aborda sarcini de transport dintre cele mai variate si flexibilitatea. Stilistii de la Iveco, care ne-au obisnuit deja cu surprizele de imagine, au pregatit pentru EcoDaily un simbol… cu simbol, Popeye Marinarul. O alegere potrivita, avand in vedere similaritatile dintre noul model si celebrul personaj, popularitatea de care se bucura si forta impresionanta, mai ales dupa consumul unei binecunoscute plante bogate in fier, de natura sa sugereze, in cazul nostru, legatura foarte puternica a noului model cu natura.

Rezultatul experientei de ani de zile a Iveco in domeniul utilitarelor usoare (Daily s-a nascut in 1978), recunoscuta si prin „ADN-ul de profesionist“ al generatiei 2006, EcoDaily prezinta noutati interesante, incepand cu noi versiuni, continuand cu motorizarile ecologice si economice si incheind cu elementele de design exterior si interior, acestea din urma aducand un plus de confort intr-un domeniu deja foarte bine pus la punct. Este mai tanar ca niciodata, la trei zeci de ani.

Gama extinsa de motoare

Pentru EcoDaily este disponibila o gama extinsa de motorizari FPT (Fiat Powertrain Technologies). Versiunile de 2,3 l sunt certificate EURO 4 si propun doua noi puteri, 106 si 126 CP (cuplu maxim 270 si, respectiv, 290 Nm), in plus fata de cele deja disponibile pe modelul anterior, si anume 96, 116 si 136 CP. Motorul de 3,0 l ofera puteri maxime de 146 si 176 CP. Toate versiunile sunt echipate cu tehnologie EGR (recircularea gazelor de esapament). Iveco a pregatit, de asemenea, pentru EcoDaily, motorizari diesel de 3,0 l omologate conform regimului „heavy duty“, capabile sa dezvolte puteri maxime de 170 CP. Versiunea de 140 CP EEV (Environmentally Friendly Enhanced Vehicle – standard mai sever decat EURO 5) va fi disponibila din al doilea trimestru al anului 2010. Nivelul EEV este atins prin intermediul unei tehnologii cu doua turbo-incarcatoare, in combinatie cu EGR si cu un filtru de particule (DPS). Versiunea Daily CNG, care ofera 136 CP, este, de asemenea, omologata conform regimului heavy duty si standardelor EEV si este disponibila in prezent si in varianta Natural Power. Motorul incorporeaza un sistem de diagnosticare de bord (OBD – On Board Diagnostics) si, pentru versiunea Natural Power, un rezervor de 14 l pentru benzina, de rezerva. Mai vechea noastra cunostinta, transmisia automata AGile (care poate fi operata atat in mod manual cat si automat), este acum disponibila pentru toate versiunile de motorizare si beneficiaza de un software de management imbunatatit, care permite schimbarea inferioara a treptelor de viteza in modul automat, pentru maximizarea efectelor franei de motor. Nu in ultimul rand, demn de mentionat este cel mai ECO dintre noile modele Daily, si anume versiunea electrica. De altfel, Iveco s-a afirmat ca un pionier in domeniu, primul Daily Electric fiind dezvoltat in 1986. Sistemele de control ale modelului au la baza conexiuni CAN, EcoDaily electric fiind propulsat cu ajutorul unor baterii sodiu-nichel-clor.

Toate motorizarile se remarca printr-un consum de combustibil scazut, calitatile vehiculelor traducandu-se prin costuri de operare reduse, incepand de la consum si incheind cu cheltuielile de intretinere.

Sigur pe „picioare“

Una dintre valorile recunoscute ale Iveco este siguranta, iar in acest domeniu noul Daily aduce, ca echipament standard pentru toata gama, sistemul de control al stabilitatii ESP (Electronic Control Stability), pachetul incluzand un sistem hidraulic de asistenta a  franarii, care detecteaza franarea brusca in conditii de urgenta, Hill Holder, destinat pornirii din rampa, Adaptive Load Control, care permite ajustarea functionarii ESP in functie de distributia sarcinii pe osie, precum si ABS.

EcoDaily pana la 7 tone

 

Continuam listarea noutatilor aduse de EcoDaily prin a mentiona premiera versiunilor de furgon si sasiu-cabina avand o masa totala de 7 tone, care vor fi disponibile pe piata  incepand cu al doilea trimestru al anului viitor si care ofera posibilitatea dezvoltarii ca varianta minibus. Astfel, Daily pune la dispozitia clientilor cate o versiune pentru orice necesitate de transport, cu mase intre 2,8 si 7 t si volume utile de la 7 pana la maximum 17 mc, fie ca este vorba despre furgon, sasiu cu cabina simpla sau dubla, minibus, van partial vitrat ca versiune combi etc.

Asa cum ne-am obisnuit, EcoDaily beneficiaza si el de sasiul separat, tip camion, care face foarte simpla carosarea pentru orice tip de aplicatie, conducand la o reducere a costurilor, esentiala pe vremuri de criza, dar la fel de placuta pentru utilizatori si pe timpuri normale.

Si pentru ca am vorbit de noutati, trebuie sa subliniem faptul ca noul interior ofera soferului un mediu de conducere apropiat de cel al autoturismelor din punctul de vedere al confortului si ergonomiei, dar si al manevrabilitatii. Grafica si scrisul display-ului de bord au fost modificate pentru o mai buna vizibilitate, turometrul afiseaza „zona verde“ de turatii, tapiteria vine acum in noi culori si noi materiale. Scaunul soferului are trei directii de reglare a pozitiei iar din punctul de vedere al spatiilor de depozitare, noutatile propun un sertar sub scaunul pasagerului (optional) cu o capacitate de 6 litri. Iar acestea sunt doar cateva exemple.

La exterior, EcoDaily propune o grila frontala in forma de fagure, cu un aer sportiv si plin de personalitate, proiectat de Centro Stile Fiat. Farurile fata, rotunjite, au lumini de ceata incorporate, iar oglinzile retrovizoare, cu unghi marit de vizibilitate, dispun de semnalizatoare pentru schimbarea directiei de mers. Partea superioara a grilei poate fi comandata, optional, in culoarea caroseriei. În Romania, noul EcoDaily va fi lansat cel mai probabil in aceasta toamna.

Raluca MIHAILESCU

Torino, Italia

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.