Oferta logistica… romaneasca

Firma Dacoda a pus la punct un sistem de grupaj, ce poate deservi firmele ce nu dispun de resursele financiare si nici volume destul de mari de marfuri pentru a lucra cu marii logisticieni.

Practic, este vorba despre firmele „condamnate“, din lipsa de alte posibilitati, la organizarea propriei distributii a produselor comercializate, cu propriile masini.

Dacoda a intrat pe acest segment de piata, putin acoperit, punand la punct un serviciu ce ofera clientilor tarife mici si o buna predictibilitate a costurilor de transport.

„La Dacoda am reusit sa punem la punct un serviciu de grupaj de marfa, care reprezinta o oferta de transport pe unitate de volum sau masa (in functie de natura marfii), fara a lua in calcul masina utilizata sau distanta exacta parcursa. De exemplu, o tona transportata din Bucuresti are acelasi pret pana la linia Brasovului, dupa aceasta linie pana la Cluj are un alt pret, iar judetele mai departate intra in a treia treapta de tarifare“, a precizat Dan Cotenescu, manager Dacoda.

Mai bine decat cu masina proprie

Acest sistem de transport in grupaj functioneaza de noua ani si si-a dovedit deja utilitatea pentru numeroase firme. „Acum zece ani aveam deja aceasta idee, dar intamplarea a facut ca ea sa capete contur intr-o colaborare, care continua si astazi, cu un mare distribuitor de lubrifianti, care mi-a cerut sa ii pun la punct un sistem de transport pentru orice punct din tara, dar sa fie facturat la tona transportata. Activitatea fiind noua atat pentru client cat si pentru compania de expeditii Dacoda, am stabilit ca va fi un parteneriat de atentie reciproca privind costurile“, a spus Dan Cotenescu.

Specificul pietei din tara noastra a facut ca acest serviciu sa fie gandit dinspre Bucuresti catre restul tarii. „Transport de grupaj presupune sa te bazezi pe un flux constant de marfuri din toate directiile catre toate directiile. Tendinta din Romania (care s-a mai atenuat in ultima vreme) este aceea ca traficul de distribuire a marfurilor are loc dinspre Bucuresti spre restul tarii. Este vorba despre marfuri de consum, fast moving goods, materiale pentru industria serviciilor… Pe retur, nu exista acest flux de marfuri, chiar daca Bucurestiul este centru important de consum“, a explicat Dan Cotenescu.

Serviciul a avut la baza organizarea de transporturi care sa fie platite doar pe un sens. Dacoda dispune de numerosi parteneri transportatori, cu masini de 7,5 t, care cunosc faptul ca ofera in general marfuri din Bucuresti catre tara, cu descarcari multiple si folosesc masinile pe un singur sens. În acest fel, sunt reduse dislocarile masinii si se diminueaza costurile.

„Cheia este gasirea unui echilibru intre bugetul oferit de o cursa de grupaje si costul acesteia. Trebuie sa oferim clientilor o solutie mai ieftina decat folosirea propriei masini. Livrarea este realizata, in medie, in 40 de ore de la formularea comenzii. În conditiile in care multe firme considera ca folosirea propriei masini antreneaza doar salariul soferului si costul motorinei, este destul de greu sa ne mentinem la un tarif atractiv. Sigur, folosirea propriei masini inseamna si faptul ca furnizorul marfii pastreaza legatura directa cu clientul sau. Pentru a acoperi si acest aspect, serviciul nostru include si interfata cu clientul marfii. Cerem si primim coordonatele clientului respectiv si il anuntam telefonic asupra livrarii. Sunt evitate, astfel, neplaceri cum ar fi negasirea destinatarului, greseli privind adresa etc“, a declarat managerul Dacoda.

Romania pe opt axe

Sistematizarea activitatii presupune luarea in considerare a numeroase elemente. Tara a fost impartita in opt directii principale de transport, iar pentru optimizarea deciziilor este utilizat un soft dedicat acestei activitati. Chiar si asa, pot aparea anumite neplaceri. „Încerc sa grupez, cu ajutorul unui produs soft dezvoltat conform propriilor cerinte, comenzile venite de la mai multi clienti in aceeasi zi. Se intampla, in unele zile, sa avem nevoie de mai multe masini pentru aceeasi axa. Acest serviciu este dedicat firmelor care au nevoi constante de transport, dar am realizat transporturi inclusiv pentru persoane fizice. Preferam firmele datorita faptului ca acestea dispun de spatii adecvate pentru manipularea marfii, iar incarcarea/descarcarea nu presupune, in general, intrarea in aglomeratii urbane, unde exista restrictii privind tonajul. De semnalat sunt transporturile realizate pentru hipermarketuri. Acestea isi fac, de regula, propriile legi, indreptate intotdeauna impotriva transportatorului. De exemplu, mi se pare de neconceput ca transportatorul sa preia un palet infoliat, cu documente de insotire ample, care specifica faptul ca acesta a fost preluat infoliat – paletul include 30-40 de sortimente de produse – iar la hipermarket se procedeaza la desfacerea paletului si se face o receptie amanuntita. Astfel, transportatorul este obligat sa piarda intreaga zi. Pe langa timpul pierdut, transportatorul risca sa nu-si incaseze banii daca se constata ca lipsesc produse“, a precizat Dan Cotenescu.

Livrare in maximum 72 de ore

Dezvoltarea acestui serviciu de grupaje ar putea sa includa platforme logistice in tara, care sa fie alimentate de camioane mari plecate din Bucuresti. „La nivelul acestor platforme, ar trebui asigurata descarcarea camioanelor in functie de programul de transport interjudetean (asa este denumit de catre Dacoda). Iar de pe platforma ar trebui sa fie realizate livrarile la nivel zonal. Am incercat acest lucru cu parteneri in tara – transportatori ce dispuneau de un minim spatiu de depozitare, care puteau face aceste operatii de cross-docking si se angajau sa livreze marfurile a doua zi. Însa, cand te lansezi intr-un asemenea proiect, trebuie sa fii pregatit sa finantezi activitatea pana cand atingi un anumit volum de marfuri – costurile cresc atunci cand ai transport succesiv“, a declarat Dan Cotenescu.

Astfel, s-a mers pe un sistem de livrare directa, care poate asigura mentinerea tarifelor scazute, fiind, totodata, rentabil la un volum al activitatii ce poate cobori pana la 1.000 de tone pe luna. „La un transport de grupaj, nu poti judeca fiecare tranzactie de transport in parte. Activitatea trebuie privita in ansamblul ei pe o perioada analizata. Întotdeauna vor exista tranzactii de transport perdante si altele castigatoare. Per total, trebuie sa obtii un castig care sa faca activitatea interesanta. Clientii care incheie un contract cadru cu noi si asigura un anumit volum de marfuri primesc discounturi, care se manifesta in primul rand prin netarifarea superioara in cazul unor destinatii care nu se gasesc pe directiile principale. Activitatea este cu atat mai complexa cu cat, deocamdata, volumul redus de marfuri nu permite stabilirea unor curse regulate zilnice pe cele opt axe principale“, a explicat managerul Dacoda.

Clientii pot aduce marfa ce trebuie transportata la depozitul pe care Dacoda il are in Bucuresti sau pot decide ca marfa sa fie ridicata direct de la sediul lor. Marfa ajunge la destinatie cel mai tarziu in 72 de ore de la primirea comenzii. Tariful minim este cel pentru 100 de kg, dar, si asa, preturile pot fi foarte convenabile, chiar si pentru mase de cateva zeci de kg. „La comenzi de peste 1,3 t, putem oferi solutii de transport personalizate. În general, se lucreaza cu autovehicule de 7,5 t masa totala, dar utilizam si vanuri de 3,5 t, iar uneori am transportat si cu autovehicule de 20 t“, a precizat Dan Cotenescu.

Pentru firmele care doresc o livrare mai rapida, Dacoda a infiintat in acest an un nou serviciu, denumit Posta Dacoda, care garanteaza livrari in 24 h pe axele principale. Exista clienti care asteapta dovada livrarii pentru a putea factura. Prin noul serviciu, clientul primeste in 48 h documentele privind efectuarea transportului. Cele doua servicii oferite de Dacoda colaboreaza intre ele“, a completat managerul Dacoda.

Dan Cotenescu, manager Dacoda:

„Este un serviciu romanesc pentru firme romanesti. Sunt inca multe firme care isi realizeaza distributia produselor in tara cu propriile masini. Prin serviciul nostru, le oferim o solutie rapida de reducere a costurilor“.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.