Amenzi croite pentru autostrazi

Conform unui proiect de ordonanta de urgenta, sumele provenite din amenzi acordate de ARR, CNADNR si RAR ar putea intra in vistieria CNADNR pentru finantarea proiectelor de infrastructura rutiera.

Rovinieta sau taxa din carburant s-au dovedit a fi insuficiente pentru a asigura finantarea unei infrastructuri rutiere decente in Romania, oare anvelopele de iarna si amenzile vor schimba situatia?

Proiectul de ordonanta de urgenta, aflat in dezbatere publica in aceasta perioada, a starnit mai mult interes in legatura cu obligativitatea echiparii masinilor cu anvelope de iarna, partea legata de amenzi trecand aproape neobservata.

Drumul… pavat cu intentii bune

„Ordonanta de Urgenta privind stabilirea destinatiei sumelor incasate de catre personalul imputernicit cu atributii de inspectie si control in urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier precum si pentru adoptarea unor masuri menite a asigura cresterea sigurantei rutiere“ – acesta este titlul actului normativ, iar motivatia lui este evidenta: cresterea sigurantei rutiere, finantarea proiectelor de infrastructura, imbunatatirea starii tehnice a vehiculelor.

Un asemenea act normativ este cu atat mai important cu cat, in textul ordonantei, se arata ca 60% din reteaua de drumuri nationale are durata de viata expirata.

Astfel, la prima vedere, este imbucurator faptul ca sumele provenite din amenzi ajung la CNADNR si apoi direct in drumurile pe care circulam (sau pe care vom circula). Parca supararea pentru primirea unei amenzi este mai mica atunci cand stii ca din acei bani se fac autostrazi, pe care, apoi, vei putea merge sigur si repede si nu va mai fi nevoie sa depasesti timpii de conducere, iar consumul de motorina va scadea semnificativ.

Cred ca toti cei care activeaza in transporturi vor spune ca este o lege buna. Insa, la fel ca majoritatea legilor in Romania, aplicarea este cea care ridica probleme. Sa nu uitam ca, desi numeroase drumuri au fost incluse la portanta de 11,5 t pe axa, indicatoarele cu restrictii sunt inca acolo, iar politia si angajatii CNADNR dau, in continuare, amenzi. De asemenea, exista rute cu restrictii de tonaj care nu dispun de variante ocolitoare. Informatii legate de rutele ocolitoare sunt greu sau imposibil de accesat, iar uneori chiar si aceste variante au, la randul lor, restrictii. Mai mult decat atat, apar tot mai multe taxe de drum instituite la nivel judetean. In acest context, chiar daca intentiile Guvernului si legea sunt bune, nu poti sa nu te intrebi daca amenzi mai multe si mai mari nu determina in realitate spagi mai multe si mai mari? Iar piata de transport ar putea fi afectata si mai puternic de efectul concurentei neloiale – operatori tot mai presati de cadrul legislativ strict si de amenintarea amenzilor, concurati cu tot mai mare usurinta de cei care „se descurca“.

Anvelope de iarna si nu doar atat

Imediat dupa aparitia discutiilor legate de anvelopele de iarna, patronatele in transporturi au intervenit pentru a lamuri lucrurile cel putin din punct de vedere tehnic. Ministerul Transporturilor a acceptat argumentele si, astfel, anvelopele de iarna sunt definite in actul normativ ca: „anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, dupa caz.“

Conducerea autovehiculului pe drumurile publice in perioada 1 noiembrie – 31 martie, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, iar in cazul autovehiculului cu o masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone fara ca acesta sa fie dotat pe axa/axele de tractiune cu anvelope de iarna va atrage amenzi de la 2.500 lei la 4.000 lei.

In cazul in care neechiparea vehiculului cu anvelope de iarna are drept consecinta blocarea unui sector de drum, odata cu aplicarea sanctiunii contraventionale, se va face mentiune in procesul-verbal de constatare a contraventiei si despre obligatia operatorului de transport de a achita costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat. Administratorul drumului intocmeste devizul cuprinzand costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat si notifica operatorului de transport, in termen de 7 zile de la data savarsirii contraventiei, obligatia de a le achita in termen de 15 zile de la data primirii notificarii.

La controlul efectuat in trafic asupra unui vehicul rutier, inspectorii de trafic vor verifica si starea tehnica a vehiculelor rutiere utilizate la operatiunile de transport rutier.

„In cazul utilizarii la transport a unui vehicul rutier care prezinta defectiuni tehnice majore si/sau periculoase, se suspenda dreptul de utilizare a vehiculului prin retinerea placutelor cu numarul de inmatriculare, a certificatului de inmatriculare si prin anularea inspectiei tehnice periodice, aplicandu-se si sanctiunea contraventionala corespunzatoare de catre personalul competent potrivit legii“, se arata in textul ordonantei.

Asa cum spuneam, amenzile date de catre ARR, CNADNR si RAR „se fac venit la bugetul de stat in procent de 10%, diferenta revenind ca venituri extrabugetare Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania – SA“.

Conform ordonantei, sumele care revin astfel CNADNR vor fi utilizate in exclusivitate pentru finantarea lucrarilor de constructie, modernizare, intretinere si reparatie a drumurilor nationale, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor externe si interne contractate in acest scop.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.