Arocs, atacând culmile

Daimler ţinteşte rezultate excepţionale pentru noul camion dedicat construcţiilor, iar drive-testul realizat cu Arocs a demonstrat din plin argumentele care stau la baza acestor aşteptări.

Evenimentul, la care a participat presa de specialitate din Europa, a avut loc în Germania, într-o carieră de lângă Düsseldorf. Reprezentanţii Daimler nu au pierdut ocazia de a confirma încă o dată succesul pe care îl au pe piaţa europeană, atingând în 2012 o cotă de piaţă de 23% pe segmentul camioanelor. Luând în calcul doar capetele tractor, Daimler a obţinut anul trecut 19,4% cotă de piaţă. Iar la aceste rezultate a contribuit din plin noul Actros, din care s-au vândut 19.000 de unităţi în primele 17 luni de producţie. Totodată, lansarea din timp a motoarelor EURO VI pare să fi avut un impact pozitiv asupra vânzărilor, în condiţiile în care aproape jumătate dintre modelele Actros şi Antos vândute în primul trimestru al acestui an sunt EURO VI. În Germania lucrurile stau şi mai bine, 75% dintre camioanele Mercedes-Benz vândute fiind EURO VI. Producţia pentru Arocs va începe anul acesta în iulie, iar motoarele ce vor echipa camionul vor fi EURO VI. Astfel, pentru 2013, Daimler se aşteaptă doar la câteva mii de unităţi vândute.

Pentru orice nevoie

Arocs se încadrează natural în familia vehiculelor comerciale grele Mercedes-Benz, prin aspect, dotări şi performanţe. Practic, aşa cum spune şi motto-ul producătorului german, un nou camion în care operatorii să poată avea încredere („Trucks you can trust“) şi totodată, să o recunoaştem, un camion care arată bine. Actros a stârnit curiozitatea transportatorilor prin designul său inovator, iar Arocs continuă acest drum într-o piaţă în care, chiar dacă totul pare atât de tehnic, aspectul contează.

Însă bineînţeles, Arocs este mult mai mult decât un camion cu un design atrăgător. Este de remarcat faptul că noul autovehicul a fost gândit special pentru segmentul construcţiilor şi nu reprezintă o adaptare a unui model utilizat la transportul obişnuit de mărfuri. Mai mult decât atât, producătorul german a realizat numeroase variante astfel încât fiecare activitate specifică legată de domeniul construcţiilor să poată fi acoperită cât mai precis, fără compromisuri tehnice.

Transmisie automată în dotarea standard

Multe dintre dotările şi inovaţiile propuse de Daimler pe Arocs le-am prezentat la începutul anului, o dată cu lansarea oficială a noului camion. Am remarcat atunci transmisia automată în dotarea standard, iar cu ocazia drive-testului am putut verifica funcţionalitatea acesteia. Şoferii pot selecta două moduri de schimbare automată a vitezelor – unul normal, pentru drumurile bune, şi altul „off-road“. Practic, îngrijorarea unui conducător auto pe un camion de construcţii este aceea că un sistem automat ar putea schimba treapta de viteză într-un moment nepotrivit, neputând anticipa o eventuală porţiune dificilă de drum. Sistemul „automat off-road“ creşte mult plaja turaţiilor în care este utilizată o treaptă. Astfel, riscul de schimbare nedorită a treptei este mult diminuat. În plus, există senzori care măsoară gradul de înclinare a drumului, contribuind astfel la luarea celor mai bune decizii de către sistem. În timpul drive-testului au existat inclusiv porţiuni de drum dificil, mult peste ceea ce întâlneşte în mod normal un camion de construcţii, iar modul „off-road“ de schimbare a treptelor de viteză şi-a dovedit utilitatea. În plus, Arocs a fost dotat cu o serie de sisteme menite să uşureze cât mai mult activitatea şoferilor. Printre acestea enumerăm asistenţa la plecarea în rampă, sistemul pentru mers foarte încet, sistemul de balansare, retarder. Transmisia automată, Mercedes PowerShift 3, poate fi livrată în mai multe variante, cu 8, 12 sau 16 trepte. Una dintre caracteristicile importante ale PowerShift 3 este viteza redusă de schimbare a treptelor. Reprezentanţii producătorului german vorbesc despre o scădere cu 20% a timpului de schimbare faţă de PowerShift 2 şi de 50% faţă de transmisia automată Telligent. Pentru Arocs, există în continuare, opţional, şi varianta transmisiei manuale, cu 9 sau 16 trepte.

Sentimentul de siguranţă

Motoarele puternice, transmisia automată, comenzile la îndemână, sistemul de suspensie, direcţia precisă sunt câteva dintre caracteristicile care te fac să te simţi în siguranţă la volanul Arocs. Şi consider că aceasta este una dintre principalele calităţi ale noului camion. Arocs nu este la fel de impresionant în materie de design, dotări pentru confort sau materiale utilizate ca fratele său Actros, destinat transportului internaţional, însă punctează din plin la capitolul condus. Este impresionant să constaţi că un camion de construcţii poate fi atât de uşor de şofat, iar drive-testul ne-a purtat prin toate segmentele în care este utilizat un asemenea autovehicul. Am putut să încărcăm şi să descărcăm camioanele, au existat porţiuni de şosea şi de drum în carieră şi, bineînţeles, au fost segmentele de off-road veritabil, iar imaginile sunt grăitoare. Silenţios şi dezvoltând o putere mare încă de la turaţii mici ale motorului, Arocs dă impresia că poate trece peste orice obstacol, fără dificultate. În mod cert discutăm de o nouă generaţie de autovehicule destinate construcţiilor, un nou concept menit să uşureze semnificativ munca şoferilor şi totodată să crească siguranţa. Sigur, pentru acest lucru este utilizată multă electronică, iar şoferii vor trebui să înceapă să privească camionul nu doar ca pe un autovehicul, ci şi ca pe un computer puternic ce oferă performanţă în condiţiile în care îi cunoşti toate funcţiile.

Toate sistemele necesare

Inginerii Daimler au preluat în cazul Arocs toate sistemele de siguranţă care echipează noul Actros. Astfel, nu lipsesc sistemul de control electronic al frânării EBS, cu frâne pe disc pe toate roţile, ABS şi ESP (Electronic Stability Program). Opţional, sunt disponibile sistemul de asistenţă pentru păstrarea benzii şi ultima generaţie Active Brake Assist 3, sistem capabil să acţioneze frâna la capacitate maximă pentru a evita coliziunea cu un obstacol staţionar.

Configuraţii

• Arocs este disponibil în configuraţii 4×2, 6×2, 6×4, 8×4, 8×6, precum şi în variante de tracţiune integrală 4×4, 6×6 şi 8×8.

• Cele patru motoare disponibile pentru Arocs au cilindree cuprinsă între 7,7 l şi 15,6 l şi oferă nu mai puţin de 16 variante de putere, de la 238 CP la 625 CP.

• 14 variante de cabină precum şi numeroase configuraţii pentru şasiu, diferite dimensiuni pentru ampatament şi tipuri de rezervor completează capacitatea autovehiculului de a răspunde precis nevoilor de transport.

Radu BORCESCU

Düsseldorf, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.