Barometrul Pietei de Transport si Logistica – Cei puternici isi consolideaza pozitia

Ziua Cargo si Supply Chain Management Center au realizat, in premiera, un studiu de piata in cadrul caruia au pus fata in fata opiniile furnizorilor si clientilor de transport. A rezultat o imagine globala, care ofera informatii foarte interesante despre o piata a contrastelor in care, in timp ce multe dintre firmele mici isi inchid portile, companiile care si-au castigat deja o pozitie se consolideaza raportand dezvoltari.

In timp ce piata de transport s-a contractat, ARR anuntand reduceri atat la capitolul firme cat si pe segmentul de flota totala de transport, exista companii care reusesc sa opereze vizand chiar dezvoltarea activitatii. Cele 200 de raspunsuri primite in proportii egale de la carausi si clienti de transport scot in evidenta o piata a companiilor care incep sa gaseasca un fagas mai bun de activitate. Piata nu s‑a stabilizat insa, iar raspunsurile pozitive nu indica decat o aparenta iesire din criza. Cei mai multi dintre transpor­ta­torii care au raspuns la sondaj au indicat 2010 ca fiind un an me­diu. Tinand insa cont de perioada dificila pe care o traversam, faptul ca 87,5% dintre respondenti au ca­talogat in acest fel 2010 repre­zin­ta un punct pozitiv. Astfel, com­por­tamentul transportatorilor s-a schimbat, incercand sa gaseasca solutii de a percepe preturi supe­rioa­re costurilor. Si pe parte de cli­enti de transport, cei 83% care au optat pentru varianta „mediu“ privind anul 2010 indica o ma­tu­rizare din punct de vedere logistic.

Volume in crestere

De altfel, in cea mai mare parte (70%), carausii raporteaza in 2010 majo­rari ale volumelor de transportat, lucru valabil si pentru 77,14% din­tre clienti. De mentionat ca pe seg­mentul de fur­nizori de trans­port cresterea me­die a fost de 21,46%, in timp ce pen­tru clienti va­loarea este de 19%. Inte­resante sunt insa maximele, care ajung in cazul carausilor la +50% (la ma­jo­rare) si respectiv la -100% (la scadere).

Clientii sunt cu mult mai diver­si­­ficati decat transportatorii, repre­zinta mai multe industrii care s-au co­mportat in aceasta perioada in mod diferit. In acest caz, cres­terea maxima a ajuns la 60%, iar scaderea maxima la -20%.

Si in 2011, tendinta pozitiva con­tinua si este de apreciat faptul ca piata pare mai stabila. La un procent mai mare de companii de transport (83%) s-au inregistrat cres­teri, cuan­tu­mul mediu fiind de 13,62%. De ase­menea, si var­fu­rile maxime se mai tempereaza, iar scaderile sunt mai mici. Ca o con­cluzie, piata pare sa se mai ega­lizeze pe segmentul de trans­port.

Pe de alta parte, clientii esti­meaza un procent maxim de cres­tere de 20%.

Tarifele se majoreaza, dar nu tin ritmul cu costurile

Cele mai multe dintre com­pa­niile de transport respondente (68,63%) au inregistrat majorarea tarifelor in 2010 fata de 2009, dar un procent semnificativ, de a­proape 20%, raporteaza redu­ce­rea tarifelor. Majorarea medie este de 7,9%, iar scaderea medie de 8%. Pe de alta parte, 86% dintre carausi indica o majorare a cos­turilor in medie cu 11,4%.

Un subiect interesant il repre­zin­ta cresterea comparativa a tari­felor la clienti (90,63%) versus transportatori. Aceasta diferenta se datoreaza, de fapt, polarizarii pietei de transport. Asta inseamna ca sunt mai putini transportatori care deservesc mai multi clienti. Au disparut o parte din transpor­ta­torii mici, iar cei mari isi conso­li­deaza operatiunile, le cresc vo­lumele si contractele cu clientii.

Principalele trei motive care au dus la modificarile tarifelor – din punctul de vedere al furnizorilor de servicii de transport – sunt: cres­terea costurilor operationale, eli­minarea clientilor neprofitabili si un nivel mai inalt de servicii ofe­rite. Eliminarea clientilor ne­pro­fitabili a aparut ca un element nou, o data cu criza. Transpor­ta­to­rii sunt mult mai atenti la ceea ce inseamna profit pentru com­pa­nia lor si nu mai ezita sa renun­te la clientii pe care ii considera neprofitabili, lucru pe care nu il faceau inainte. In plus, faptul ca pe „podium“ se gaseste si un nivel mai inalt al serviciilor poate fi catalogat tot ca un element de maturizare a pietei: transpor­tatorii incearca sa gaseasca acele modalitati de a-si securiza clientii buni.

Si in 2011 s-a mentinut ten­dinta privind majorarea tarifelor, 80% dintre carausi indicand o tendinta pozitiva din acest punct de vedere. Cresterea medie a ajuns la 8,2%, iar scaderea medie la 6,7%.

Achizitii de flote         

In situatia in care tot mai multi clienti de transport se plang de lipsa camioanelor, transportatorii care au raspuns la sondaj anunta majorari ale parcurilor. Astfel, 58% dintre respondenti spun ca in anul 2010 au crescut flota fata de 2009, iar media este una semnificativa, de 17,24%. Interesant este ca in ciuda faptului ca 2010 si, continuand, 2011 par a aduce o majorare a numarului de vehicule noi cumparate, majoritatea lor nu opereaza in tara, ci intracomunitar, influenta lor pe piata interna fiind minima.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.