Bugetul Transporturilor pentru 2021, mai mare cu aproape 10%

Bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii este estimat la 14,1 miliarde de lei, în 2021, cu 9,41% mai mare față de cel din anul trecut (12,88 miliarde de lei), potrivit proiectului de lege lansat în dezbatere publică de Ministerul Finanțelor, ce urmează a fi adoptat de Guvern și transmis Parlamentului, pentru dezbatere și aprobare.

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, îi înmânează ordinul de începere a lucrărilor la Lotul 1 al Autostrăzii de Centură București (A0) antreprenorului Alsim Alarko Sanayi Tesisleri veTicaret, care are deja în execuție Lotul 2

Sunt prevăzute creșteri de fonduri pentru domeniile rutier, feroviar și naval, dar nu și pentru cel aerian. Astfel, pentru sectorul rutier, propunerea de alocare este de 5,8 mld. lei (+19,66%, față de 4,86 mld. lei, în 2020), pentru cel feroviar este de 6,82 mld. lei (+9,5%, față de 6,23 mld. lei) și pentru cel naval, de 645 mil. lei (+56,6%, față de 412 mil. lei). Sectorul de transport aerian are prevăzut un buget de 308 mil. lei, cu 34,4% mai mic față de cel din 2020 (470 mil. lei).

Drulă: Avem record absolut la fonduri europene

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a transmis următorul mesaj pe Facebook: „Pentru investițiile din fonduri europene, avem alocate aproape 8 miliarde de lei, ceea ce este un record absolut al ultimului deceniu și o creștere de mai mult de 30% față de 2020. Facem căi ferate, autostrăzi, linii de metrou, infrastructură portuară și aeroportuară din fonduri europene! Am dat o atenție deosebită domeniului feroviar în acest an. Avem cea mai mare alocare din ultimii 10 ani pentru întreținerea infrastructurii feroviare: 1,4 miliarde de lei, în creștere cu 16,53%. Reînnoim calea ferată! De asemenea, avem creșteri de 60% la alocarea pentru reparații curente ale infrastructurii feroviare. Am crescut și suma alocată întreținerii infrastructurii rutiere! Cu 10% față de execuția preliminată din 2020, adică până la 617 milioane de lei”.

Iată obiectivele de investiții pentru care sunt prevăzute alocările din buget:

RUTIER

Lista principalelor proiecte de construire autostrăzi și variante ocolitoare (VO):

  • Autostrada Sibiu-Pitești secțiunile 1, 2, 3, 4 și 5
  • Autostrada Lugoj-Deva (sector Dumbrava-Deva)
  • Autostrada Sebeș-Turda
  • Autostrada Nădășelu-Suplacu de Barcău-Borș, inclusiv legătura Centura Oradea (Girație Calea Sîntandrei)-Autostrada A3 (Biharia)
  • Autostrada Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureș
  • Autostrada de Centură Sud București, inclusiv intervențiile la șoseaua existentă (lărgirea la 4 benzi de circulație a Centurii București între A1-DN5, DN2-A2 și A1-DN7, pasajele Berceni, Domnești, Oltenița și Mogoșoaia)
  • Autostrada de Centură Nord București
  • varianta de ocolire Bacău (profil de autostradă și drum național)
  • drum expres Craiova-Pitești
  • drum expres Brăila-Galați
  • podul suspendat peste Dunăre în zona Brăila
  • varianta de ocolire Galați.

Proiectele de autostrăzi în pregătire:

  • elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru autostrăzile Sibiu-Făgăraș, Făgăraș-Brașov, Târgu Neamț-Târgu Mureș, Târgu Neamț-Iași-Ungheni, Timișoara-Moravița
  • elaborarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru Autostrada Brașov-Bacău și pentru drumurile de mare viteză Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava-Siret
  • elaborarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru drumurile expres: Craiova-Târgu Jiu, Ovidiu-Tulcea, Brăila-Tulcea, Brăila-Buzău, Focșani-Brăila, Găești-Ploiești, Pitești-Mioveni, Bacău-Piatra Neamț.

Elaborarea/completarea studiilor de fezabilitate pentru drum expres/autostradă:

  • conexiune Satu Mare (VO Satu Mare)-Oar (Granița Româno-Ungară – Drum Expres M49 Ungaria), Satu Mare-Baia Mare și Autostrada Nordului/ Drum de Mare Viteză Baia Mare-Suceava (Lot 1, Baia Mare-Bistrița, Lot 2 Bistrița-Vatra Dornei, Lot 3 Vatra Dornei-Suceava), Tișita-Albița
  • completarea studiului de fezabilitate pentru drum expres Arad-Oradea
  • obiectivul „Autostrada A7, sectoarele Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani” va fi bugetat pe parcursul anului 2021, după obținerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire/atribuire în vederea elaborării documentațiilor tehnico-economice sau proiectării și execuției.

Lista principalelor proiecte de construire a variantelor de ocolire (VO):

  • variantele de ocolire aflate in execuție: modernizarea centurii rutiere a municipiului București (pasaje Berceni, Oltenița, Mogoșoaia, Domnești, DN 2-A2), Tecuci, Mihăilești, Bârlad, Satu Mare, Stei, Rădăuți, Timișoara Sud, Săcueni, Zalău, Drum de legătură DN 5-Podul Prieteniei (VO Giurgiu Vest), Târgu Jiu
  • variantele de ocolire care vor intra in execuție/proiectare și execuție: Târgu Mureș, Mihăilești, Sfântu Gheorghe, Giurgiu (Est), Sighișoara, pasaj Drajna, Buftea.

FEROVIAR

Prioritățile strategice:

  • continuarea și finalizarea lucrărilor Coridorului IV ramura nordică, programe de eliminare a restricțiilor de viteză de pe întreaga rețea TEN-T centrală și globală cu impact direct și imediat asupra duratei călătoriei și/sau asupra creșterii siguranței și confortului călătorilor
  • modernizarea sistemelor de siguranță și centralizare, inclusiv prin proiecte de creștere a calității serviciilor de transport feroviar în stațiile CF
  • proiecte de electrificare a liniilor CF lipsa din rețeaua TEN-T centrala și globală
  • reabilitarea și modernizarea Coridorului IV ramura sudică (Arad-Caransebeș-Craiova-Calafat) și pe linia CF Ploiești Sud-Focșani-Pașcani-Iași-Frontiera, Pașcani-Dărmănești-Vicșani-Frontieră
  • achiziția de trenuri de lucru pentru activitatea de reînnoire (reparație capitală), reabilitare
  • modernizare, construirea unor elemente componente ale infrastructurii feroviare și creșterea gradului de siguranță a circulației feroviare
  • reabilitarea și modernizarea Complexului Feroviar Gara de Nord, inclusiv centura feroviară a Bucureștiului ca o alternativă pentru transportul urban al locuitorilor din zonele periferice, un acces mai facil pentru marile centre comerciale și depozitare amplasate in zona centurii și crearea unor noduri intermodale, la capătul linilor de transport.

METROU

Principalele obiective de investiții din domeniul transportului urban cu metroul, ce urmează a fi dezvoltate în perioada 2021-2024:

  • „Accesibilizarea stațiilor de metrou în funcțiune pentru persoanele cu deficiente de vedere”, pentru care se propune, pentru acest orizont de timp, o finanțare cu credite bugetare în valoare totală de 25 de milioane de lei
  • „Magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon”, pentru care se propun alocații bugetare în sumă de aproximativ 310 milioane de lei, din fonduri externe nerambursabile
  • „Modernizarea instalațiilor pe magistralele I, II, III și TL de metrou”, pentru care se propun alocații bugetare în sumă de aproximativ 515 milioane de lei, din fonduri externe nerambursabile
  • „Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă-Otopeni”, pentru care se propun alocații bugetare în sumă de aproximativ 3,7 miliarde de lei, din fonduri externe nerambursabile și alocații de la bugetul de stat
  • „Înnoirea materialului rulant pentru care s-au încheiat contracte în sumă de aproximativ 500 de milioane de lei.

Ministerul Finanțelor Publice estimează, în Bugetul de stat pentru acest an, venituri de 364,9 miliarde de lei (32,67% din PIB), cheltuieli de 444,9 mld. lei (39,84% din PIB), astfel că va rezulta un deficit de 80 mld. lei (7,16% din PIB). Inflația medie anuală este prevăzută a fi de 2,4%, iar câștigul salarial mediu net este calculat de MFP la 3.323 de lei/lună, în timp ce numărul șomerilor va fi de doar 310.000, potrivit proiectului de buget pentru 2021.

Cheltuielile de investiții sunt preconizate la 61,429 mld. lei, reprezentând aproximativ 5,5% în PIB, iar, pentru anul 2024, MFP estimează că vor urca la 67,5 mld. lei. Cheltuielile de personal ale statului, pentru salariile, sporurile, primele, compensațiile și indemnizațiile de hrană, „înghețate” la nivelul cuantumurilor din decembrie 2020, pentru cei aproximativ aproape 1,25 milioane de bugetari, sunt prevăzute, pentru acest an, la 109,5 miliarde lei, în condițiile în care, anul trecut, conform execuției bugetare, au însumat 109,9 miliarde de lei (+7,5% față de 2019). MFP estimează o creștere la 110,6 miliarde de lei a acestor cheltuieli, până în anul 2024.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.