Câştigurile extrasalariale nu mai sunt atât de sigure

În luna februarie, doi angajaţi ARR au fost arestaţi de către ofiţerii DGA pentru fapte de corupţie. Au fost vizate două dintre cele mai vulnerabile activităţi ale ARR – eliberarea de documente şi examinările.

Astfel, la începutul lunii februarie, ofiţerii DGA (Direcţia Generală Anticorupţie) au organizat prinderea în flagrant a lui B. M. S., inspector în cadrul Autorităţii Rutiere Române, cu ocazia primirii sumei de 1.000 lei de la un investigator DGA, pentru eliberarea în regim de urgenţă a unei cartele tahografice. Anterior, inspectorul ARR a mai primit 1.000 lei de la investigator, sumă solicitată prin virament bancar. Acest caz a fost instrumentat în urma denunţurilor venite din partea a doi şoferi din judeţul Dolj, cărora li se pretinsese de către B. M. S. diferite sume de bani pentru eliberarea mai rapidă a cartelelor tahografice. Practic, cei doi şoferi viraseră în conturile inspectorului ARR 2.300 lei, respectiv 500 lei. În urma denunţurilor, investigatori din cadrul DGA au purtat discuţii cu inspectorul ARR în vederea obţinerii unei cartele tahografice pentru un solicitant real, care depusese documentaţia la ARR Dolj. Flagrantul s-a efectuat în apropierea Ministerului Transporturilor, iar învinuitul a fost dus la sediul Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj, pentru săvârşirea infracţiunii de luare de mită în formă continuată. Având în vedere timpul scurt pe care îl petrec pe acasă, foarte mulţi şoferi ajung în situaţia de a nu putea aştepta eliberarea cartelelor tahografice pe circuitul oficial, mai ales că nu există transparenţă în sistemul de eliberare. Practic, la depunerea documentelor, conducătorilor auto li se comunică doar un termen aproximativ, care depăşeşte în general două săptămâni. În aceste condiţii, căutarea unor soluţii pentru urgentarea procesului este firească, iar cazul instrumentat de ofiţerii DGA confirmă disponibilitatea şoferilor de a plăti sume importante pentru acest lucru. Fără o modernizare semnificativă a procesului de eliberare a cartelelor tahografice (precum şi a celorlalte documente eliberate de către ARR) este greu de crezut că nivelul corupţiei va scădea semnificativ în viitor. Este vorba despre practici devenite deja fireşti pentru unii angajaţi ARR.

De altfel, denunţul celor doi şoferi din Dolj se pare că a survenit deoarece inspectorul ARR nu a respectat termenul convenit cu aceştia pentru eliberarea mai rapidă a cartelelor. Este îngrijorătoare percepţia care persistă inclusiv în interiorul ARR, referitoare la faptul că angajaţii din agenţiile ARR nu trăiesc din salariu.

Examenele – doar sursă de bani

Am semnalat în repetate rânduri problemele legate de obţinerea certificatelor de competenţă profesională, iar de-a lungul timpului diferitele conduceri ale MTI şi ARR au gândit numeroase modalităţi de a ameliora situaţia pregătirii profesionale în transporturi. Cazul instrumentat de către DGA la finalul lunii februarie ne reaminteşte însă principala problemă a sistemului, şi aceasta este corupţia. Pe data de 28 februarie a acestui an au fost trimişi în judecată P. V., referent examinator în cadrul ARR, pentru luare de mită şi I. P. si P. I., instructori auto, pentru complicitate la infracţiunile de luare şi dare de mită. În fapt, la data de 19 decembrie 2012, ofiţerii DGA – Serviciul Judeţean Anticorupţie Vrancea au primit un denunţ cu privire la faptul că în 21.11.2012 un examinator ARR – Agenţia Bacău a primit prin intermediul unui instructor auto de la o şcoală de şoferi din Focşani, câte 150 lei de la mai mulţi cursanţi, pentru a-i promova la proba practică a examenului pentru obţinerea certificatului de competenţă profesională în transportul de persoane. La data de 20.12.2012, urma să primească circa 100 lei de persoană, pentru promovarea candidaţilor la proba practică a examenului pentru obţinerea certificatului de competenţă profesională în transportul de mărfuri. Instructorii auto jucau rolul de intermediari. Extinderea cercetărilor a demonstrat că această practică a fost repetată în mai multe rânduri în perioada iulie – decembrie 2012. Este semnificativ faptul că, uneori, examinatorul ARR nici măcar nu se prezenta la examene.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.