Cel mai rau scenariu

Avem, in sfarsit, o Noua Lege a Transporturilor… si un lucru mai rau nu se putea intampla. A aparut sub forma de ordonanta si, in plus, lasa majoritatea deciziilor importante pe seama normelor. Astfel, desi din punct de vedere legislativ avem o noua lege a transporturilor, deja se lucreaza la doua capete. Pe de o parte, asteptam cu interes maxim normele, in care se va stabili practic totul, iar pe de alta parte, ordonanta trebuie sa ajunga mai devreme sau mai tarziu in Parlament, unde ar putea fi modificata radical.

As fi putut paria ca, de anul viitor, vor incepe iarasi discutii la o alta noua lege a transporturilor. Dar nu pot face acest lucru, deoarece aspectul este confirmat: surse din cadrul MTI au lansat deja acest scenariu. Legea transporturilor a devenit unul dintre prea multele elemente sisifice din Romania. Abia termini de discutat o lege, ca incepi lucrul la alta, care se refera la acelasi lucru. Este ca si cum am fi pe fundul unui lac si incercam sa iesim la suprafata si stim ca modul in care ne impingem cu picioarele, primul avant, este extrem de important. Dar niciodata nu reusim sa obtinem avantul perfect si ne afundam din nou pentru a mai incerca o data.

Bineinteles ca situatia devine tot mai grava si avem tot mai multe sanse sa ne inecam din lipsa de aer, decat sa ajungem la suprafata. Din pacate, in timp ce piata transporturilor a evoluat tot mai mult in Romania, cadrul legislativ, desi intens modificat, nu a tinut pasul cu nevoile pietei, ajungandu-se la dezechilibre grave, la o dezvoltare nepermisa a practicilor de concurenta neloiala. Pe un singur aspect s-a rafinat de-a lungul timpului legislatia in transporturi – capacitatea de a sanctiona orice firma. Regretabil este faptul ca, totusi, cel mai important esec al actualului pachet legislativ este reprezentat de controlul unic. Aspect pe care patronatele nici macar nu il pot ataca foarte mult, avand in vedere ca reprezinta unul dintre dezideratele dorite de ele. Doar ca nu asa si nu acum.

Practic, nimic nu se schimba din punct de vedere conceptual. Noua institutie va fi condusa de oameni numiti politic si care vor raspunde politic. Ar fi putut macar sa fie numiti in urma unui concurs sau macar interviu, la care sa participe si reprezentanti ai transportatorilor. Nu ca ar fi putut influenta mult lucrurile, dar poate ca, macar dintr-un minim bun simt, respectivii candidati s-ar pregati putin, ar acumula un minim de cunostinte, ar injgheba un plan orientativ privind modul in care vor conduce institutia. Asa, nu numai ca nu se va intampla nimic, dar este foarte probabil sa urmeze o perioada haotica din punct de vedere al controlului. Asta nu inseamna ca nu vor exista echipaje de control pe strada, ci doar ca totul va fi la intamplare, iar fenomenele de coruptie nu pot decat sa se dezvolte.

Dupa parerea mea, mult blamata Autoritate Rutiera va fi in scurta vreme regretata de majoritatea transportatorilor. Si este firesc sa fie asa, daca ne gandim ca cei mai afectati de actualele schimbari legislative sunt inspectorii de trafic. In concluzie, mult asteptata predictibilitate legislativa se dovedeste din nou imposibila si in perpetua experienta a esecurilor legislative capatam abilitatile unui Nostradamus modern. Nici nu este prea greu sa ghicesti viitorul – pur si simplu, alegi cel mai rau scenariu posibil, pentru ca asta se va intampla cu siguranta. Vor fi realizate norme pentru noua lege (ordonanta), care va intra in Parlament, de unde va iesi semnificativ modificata. Deci, urmeaza alte norme. Mai mult decat atat, anul viitor, vor demara discutii pentru o noua lege, dar, ca de obicei, nu va fi suficient timp sau vointa pentru ca proiectul sa fie dus la capat. Asa ca vom avea o sumedenie de ordine si ordonante care sa modifice an de an, sau chiar luna de luna, ceea ce numim astazi noua lege a transporturilor.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.