Experienţă belgiană

Deşi intrat relativ recent pe piaţa românească, operatorul belgian de servicii logistice şi de transport Van Moer este deja un nume cu tradiţie la nivel internaţional. Despre cum traduce această companie experienţa belgiană în limbaj românesc şi despre intenţiile sale de dezvoltare la nivel naţional am discutat cu Alain Schodts, directorul general al Van Moer Group Romania.

Ziua Cargo: Ce înseamnă Van Moer la nivel internaţional?

Alain Schodts: Van Moer a fost la origini o companie specializată în transportul rolelor de hârtie şi de metal. Cantităţi importante de hârtie vin din SUA prin portul Anvers şi compania are contracte uriaşe de transport către Franţa. În Portul Anvers, manipulăm peste 8.000 containere pe lună. În prezent, Van Moer activează în Belgia, Franţa, România, studiază Bulgaria. De asemenea, are o sucursală în Brazilia, piaţă care în prezent cunoaşte un adevărat boom. Sunt multe companii belgiene care, coincidenţă sau nu, au facilităţi de producţie şi în România… şi în Brazilia. De asemenea, avem propriul nostru birou de expediţie şi câteva birouri satelit în Dubai şi China.

Când şi cum aţi demarat activitatea în România?

Primul contact pe care l-am avut cu dl Van Moer a fost în septembrie 2010, iar, după toate pregătirile necesare, operaţiunile companiei le-am început la 1 ianuarie 2011. Am cumpărat camioane, am angajat şoferi şi acum avem o flotă de aproximativ 40 de camioane înmatriculate în România care transportă în Europa. În acest an chiar avem intenţia de a ne extinde flota. În prezent, avem un personal românesc de aproximativ 70 de persoane, dintre care majoritatea reprezintă şoferi. La începutul lui 2012 am devenit principalul distribuitor al mărfurilor grupului Delhaize (proprietarul Mega Image în România) şi de aici, desigur, pornesc multe conexiuni. În prezent avem 4-5 camioane complete pe săptămână pentru ei, din Belgia pentru România. De asemenea, sunt multe unităţi de producţie în România cu proprietari belgieni, care duc 95% din mărfuri înapoi în Vest. Aceste companii aduc materii prime din Vest şi reexportă produse finite. Lucrăm numai cu camioane complete, majoritatea în regim regulat. Astfel, flota românească pe care o operăm transportă în principal în Vestul Europei.

Care este următorul pas în dezvoltarea companiei în România?

În Timişoara, deschidem în luna septembrie un depozit cu o suprafaţă de aproximativ 2.700 mp în prima etapă. Este un spaţiu închiriat de la o companie care a construit acolo o infrastructură de aproximativ 10.000 mp. Este vorba despre un depozit Clasa A, cu toate facilităţile necesare, în apropiere de aeroport şi de Centura Timişoarei, cu un acces foarte bun şi o vizibilitate optimă. Nu pot să spun că depozitul are un grad de ocupare de 100%, dar ne apropiem de 70% şi avem deja 4-5 clienţi pentru care vom face distribuţie naţională din acest depozit. Pentru unii dintre ei facem şi transportul din afara ţării către România. Pentru început, vom avea la Timişoara un personal de 5 angajaţi.

Pentru distribuţia naţională, veţi folosi propria flotă?

Distribuţia la nivel naţional o vom realiza prin intermediul partenerilor. Şi la nivel internaţional, lucrăm mult cu subcontractori care activează sub „drapelul” Van Moer. În prezent suntem în curs de organizare a activităţii în acest mod şi în România. Suntem în căutare de parteneri pe partea de transport, companii mai mici dispuse să îşi re/inscripţioneze vehiculele cu logo-ul nostru. De asemenea, avem strategia de a căuta subcontractori care să utilizeze propriile capete tractor pentru trailerele noastre. Deja facem acest lucru. Avem anumite rute de transport care merg din Moldova în Belgia şi invers, dar şi din Bucureşti către Vestul Europei. Am ales Timişoara pentru că, în contextul general, în viziunea mea personală sunt trei importante locaţii în România: Bucureşti-Ploieşti (pe care o consider o singură zonă, pentru că este vorba de o distanţă de numai 60 km), apoi zona Timişoara-Arad, iar a treia este Cluj, de unde se poate deservi întreaga Transilvanie.

Ploieştiul reprezintă viitoarea etapă de dezvoltare?

Ne focalizăm pe Ploieşti pentru că de acolo poţi deservi o mulţime de oraşe pe o rază de 150 km: 60 km până la Bucureşti, 100 km până la Braşov, aproximativ 120 până la Piteşti, Buzău este aproape etc. Poţi acoperi o zonă extinsă. De asemenea, importantă este oportunitatea intermodală existentă în Ploieşti. În prezent lucrăm la un proiect de conexiune intermodală (pe tren) între Portul Anvers şi Ploieşti. Deocamdată nu avem infrastructură acolo, dar în momentul în care vom decide să demarăm activitatea, vom avea tot ce ne trebuie, cel puţin pentru o activitate de cross-docking. Diferit în abordarea noastră este faptul că dorim să aducem trenurile peste munţi. În prezent, majoritatea trenurilor se opresc la graniţă. Majoritatea multinaţionalelor au început să se gândească la amprenta de carbon şi la influenţa asupra mediului, în condiţiile unui cât mai mare grad de eficienţă din punctul de vedere al costurilor. De asemenea, recent, a avut loc implementarea noii taxe de drum în Ungaria, ceea ce va avea un efect important asupra preţurilor. Un alt principal avantaj al trenului este faptul că nu eşti restricţionat de timpii de conducere şi odihnă şi poţi transporta şi în timpul weekend-urilor. De exemplu, dacă trenul pleacă vineri din Anvers, are două zile avans faţă de camion. Sperăm să demarăm o activitate de acest tip în Ploieşti până la sfârşitul anului. Van Moer a intrat destul de târziu pe piaţa românească, în comparaţie cu alte mari nume europene din logistică şi transporturi. Care au fost motivele?

Este vorba despre percepţie. Dl Van Moer ezita la început să facă acest pas, pentru că România nu are o reputaţie foarte bună, iar primul său contact cu şoferii nu a fost favorabil. Este o persoană foarte exigentă, este foarte focusat pe imaginea camioanelor, pe care le consideră o carte de vizită. A durat ceva timp, dar am reuşit să îl conving că sunt posibilităţi interesante aici. Este o piaţă dificilă şi durează câţiva ani să te stabileşti cum trebuie, dar oportunităţi există.

Care au fost problemele cu care v-aţi confruntat la intrarea pe piaţă?

Printre cele mai importante probleme cărora a trebuit să le facem faţă s-a numărat birocraţia în administraţie care încă se manifestă în România. Însă consider că am reuşit să găsesc echilibrul corect între modul în care se desfăşoară lucrurile aici şi cum se fac în Belgia. Dar beneficiem de un sprijin important din partea a două persoane cheie pentru companiile belgiene. Primul este Excelenţa Sa dl Ambasador al Belgiei la Bucureşti, Dl Beke, care este cu adevărat hotărât să promoveze economic companiile conaţionalilor săi. Al doilea este ataşatul flamand pe lângă Ambasada Belgiei la Bucureşti, Dl Timmerman, care este de asemenea foarte implicat în promovarea industriei şi economiei noastre. Ambasadorul belgian organizează în fiecare judeţ, întâlniri cu autorităţile locale şi cu companiile active în judeţul respectiv. Până acum, de exemplu, au fost organizate astfel de întâlniri în Giurgiu, Prahova, Mehedinţi, iar în octombrie urmează în Argeş. De asemenea, ceea ce este interesant este că dl Ambasador urmăreşte ce faci, te sună, te întreabă dacă ai probleme, ce fel de probleme, dacă te poate ajuta… şi chiar te ajută să rezolvi problemele, organizează întâlniri la nivel înalt cu autorităţile etc. Concluzionând, orice început e dificil, dar ne dezvoltăm frumos şi considerăm că sunt multe oportunităţi pe piaţa românească de care putem profita în mod optim.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.