Grindeanu: Avem în construcție 207 km de autostradă

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are în lucru 207 noi kilometri de autostradă, dintre care 80 de kilometri intrați în șantier anul acesta. Pentru alți 130 de kilometri, au fost semnate contractele și vor intra în execuție, în perioada imediat următoare, potrivit ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Totodată, sunt în construcție 61 km de drum expres, iar, de la începutul anului, au fost lansate licitații pentru alți 332 km de autostradă. „În opt luni, s-au semnat contracte de aproximativ 4,7 miliarde de euro, pe toate tipurile de transport (rutier, feroviar, aerian și naval), iar, până la finalul anului, eu cred că vom depăși suma de 8 miliarde”, a declarat Sorin Grindeanu.

5,32 miliarde de lei, pentru 37 km

Contractul pentru realizarea secțiunii 3 Cornetu-Tigveni (37,4 km) din Autostrada Sibiu-Pitești este cel mai scump din România: 5,32 miliarde de lei, fără TVA. Asocierea de constructori Webuild-Tancrad are, însă, și cel mai greu de realizat lucrare, deoarece, alături de secțiunea 2 Boița-Cornetu, aceasta va traversa munții Carpați și are cele mai complexe lucrări: 95 de poduri și pasaje, un tunel cu două galerii independente, de câte 1,7 km, două noduri rutiere (la Cornetu și la Văleni), precum și un ecoduct, în zona localității Călinești.

Proiectarea este pe 12 luni, iar execuția lucrărilor, pe 45 de luni. Circulația ar urma să fie deschisă în anul 2027. Întregul proiect al Autostrăzii Sibiu-Pitești, cu o valoare totală de 13,56 miliarde de lei (fără TVA), este finanțat din fonduri europene nerambursabile (POIM și POT).

Primii 50 km din Autostrada Moldovei

Însă cea mai mare porțiune de autostrada aflată în lucru, de 50 km, este din A7: două loturi, de la Dumbrava la Pietroasele. Cei 21 km ai lotului 1 Dumbrava-Mizil din secțiunea Ploiești-Buzău s-au adăugat rapid, în șantier, lotului 2 Mizil-Pietroasele, de 28,35 km. „Este o autostradă extrem de importantă, așteptată de către românii din această zonă, până la Pașcani, și care, cu constructori serioși, va fi finalizată în termenele pe care le-au asumat prin contract. Vorbim despre PNRR până la Pașcani, iar de la Pașcani în sus – Suceava, Siret – vor fi finanțări pe viitorul exercițiu financiar european, pe POT – Programul Operațional de Transporturi. În curând vom semna contracte pe loturile următoare. Unele sunt în proceduri mai înaintate, altele sunt în perioada în care se depun ofertele, până la mijlocul lui septembrie, astfel încât să putem să intrăm în procedura de execuție”, a declarat Sorin Grindeanu. Autostrada Moldovei (A7) va avea circa 440 de kilometri, de la Ploiești până la Siret, la granița cu Ucraina. 

Încă 15,54 km din A7, „pe țeavă”

Construirea a încă 15,54 km din Autostrada Moldova (A7), finanțată prin PNRR, va începe în scurt timp. „Pentru rezultatul licitației tronsoanelor 1 și 4 ale Autostrăzii Buzău-Focșani, nu a fost depusă nicio contestație, astfel că pot fi semnate contractele de execuție”, a anunțat directorul general al CNAIR, Cristian Pistol. Tronsonul 1 Buzău-Vadu Pașii, în lungime de 4,6 km, va costa 689,28 milioane de lei (fără TVA), iar tronsonul 4 Mândrești Munteni-Focșani Nord, de 10,94 km, va costa 763,72 milioane de lei (fără TVA). După semnarea contractelor, constructorul are la dispoziție 20 de luni, pentru finalizarea lucrărilor.

Autostrada Transilvania: 12 km noi în lucru, 28 km în licitație

Încă o porțiune din Autostrada Transilvania (A3) a intrat în lucru: secțiunea Zimbor-Poarta Sălajului, de 12,24 km. Investiția, finanțată prin PNRR, are o valoare de 680,40 milioane de lei (fără TVA) și trebuie finalizată până în 2024.

Secțiunea Chiribiș-Biharia, de 28,55 km, a fost lansată din nou la licitație (a patra, după trei rezilieri de contracte), iar ofertele pot fi depuse până în 17 octombrie 2022. Proiectul, cu o valoare estimată de 877,779 milioane de lei (fără TVA), trebuie finalizat în 2 ani.

Încă 17,5 km din A0 București Nord

Autostrada de Centură a Capitalei (A0), ce va avea o lungime totală de 50 km, are constructor pentru încă 17,5 km, ai lotului 1 (între DJ601A Dragomirești Vale-Bâcu și DN1, în dreptul localității Corbeanca), după ce Asocierea româno-italiană Impresa Pizzarotti & C-Retter Projectmanagement a fost declarată câștigătoare, la reevaluarea ofertelor. Contractul are o valoare de 815,07 milioane de lei (fără TVA) și este finanțat prin fonduri europene nerambursabile. Vor fi realizate 10 structuri, dintre care 2 pasaje de o complexitate tehnică ridicată: de 733 m, peste CF101 București-Pitești DN7, și de 650 m, peste râul Colentina, CF 300 București-Ploiești și CF Mogoșoaia-Buftea. Lotul 1 trebuie finalizat în 34 de luni (12 luni pentru proiectare și 22 de luni pentru execuția lucrărilor). Perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani.

„Mobilizare bună pe Lotul 2 Corbeanca-Afumați”

„Mobilizare bună pe Lotul 2, de 19 km, al Autostrăzii de Centură a Capitalei (A0) Nord, după finalizarea celor 12 luni de proiectare. Constructorul are în șantier 400 de muncitori, 200 de utilaje și o mare parte din stocurile de materiale necesare: 428 de grinzi precomprimate pentru poduri, 320 de elemente prefabricate pentru podețe, 400.000 mc de balast, 3.258 t de armătură”, s-a declarat mulțumit ministrul Sorin Grindeanu.

Lucrările vor costa 831,92 milioane de lei (fără TVA) și trebuie finalizate până în anul 2024. Vor fi construite 9 pasaje, 2 poduri (peste râurile Mostiștea și Pasărea), două noduri rutiere (la intersecția cu DN1 București-Ploiești și la intersecția cu A3 București-Brașov), o parcare de scurtă durată, un spațiu de servicii și un Centru de Întreținere și Control. Lotul 2 al A0 Nord va traversa localitățile Corbeanca, Balotești, Tunari, Dascălu, Ștefăneștii de Jos și Afumați.

Lucrările pe A0 Sud, mai avansate

Lucrările pe Autostrada de Centură București (A0) Sud, ce va avea o lungime totală de 51,19 km, sunt mult mai avansate, potrivit CNAIR. Pe Lotul 1 Glina-Vidra (16,93 km), acestea au stadiul fizic de 47,65%, iar pe Lotul 2 Vidra-Bragadiru (16,30 km), au ajuns la 63%. Constructorul turc va finaliza cele două loturi anul viitor (2023).

Nu la fel de bine avansează Lotul 3 Bragadiru-Joița (17,96 km), unde stadiul fizic al lucrărilor este de doar 13,36%. Constructorul grec înregistrează întârzieri, pe care trebuie să le recupereze, pentru a finaliza investiția anul viitor (2023). CNAIR l-a penalizat cu peste 2,3 milioane de lei, până acum.

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu: „(Cornetu-Tigveni) este ultima secțiune din Autostrada Sibiu-Pitești care nu avea constructor. Din acest moment, întreaga autostradă este contractată, iar acest important sector, de 122 km, al Coridorului 4 PanEuropean are un termen de finalizare predictibil”

Pasajul de la Drajna, executat 50%

Lucrările de construire a pasajului denivelat de la Drajna, ce va face parte din viitorul Drum Expres Călărași-Brăila, au ajuns la stadiul fizic de 50%, în șapte luni de la deschiderea șantierului. S-au montat grinzile pe toate deschiderile pasajului în lungime totală de 2,74 km. Proiectarea și construirea costă 98,12 milioane de lei (fără TVA) și sunt finanțate prin POIM. Termenul de finalizare este iunie 2023. Pasajul va supratraversa DN3A și calea ferată București-Constanța de pe DN21, la Drajna, și va duce la creșterea siguranței rutiere, prin eliminarea traversării la nivel a căii ferate, și la o viteză mai mare de tranzitare, prin eliminarea timpilor pierduți acum la barieră.

Tronsonul 4 DEx12 Craiova-Pitești intră în șantier

Începe și construirea tronsonului 4 al Drumului Expres Craiova-Pitești (DEx12), între km 89,3-km 121. Lucrările la cei 31,82 km (cu tot cu drumuri de legătură) costă 390 de milioane de lei, fără TVA. Drumul va străbate localitățile Lunca Corbului, Albota, Costești, Bratu, Sușei și Oarja, jud. Argeș, și va fi conectat la începutul său cu DN65A și la finalul său cu A1 București-Pitești. Durata de execuție este de 24 de luni. „Lucrările de artă, la podurile pentru drumul de legătură, la pasajul pentru nodul rutier, precum și cele de colectare și evacuare a apelor pluviale, hidrotehnice și de siguranța circulației reprezintă o parte importantă din acțiunile ce vor fi executate conform autorizației de construire”, a precizat CNAIR.

Magda SEVERIN

magda.severina@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.