Primul tunel de autostradă prin Carpați, în șantier

Pe șantierul Autostrăzii Sibiu-Pitești, Secțiunea 4 Tigveni-Curtea de Argeș, au început lucrările pregătitoare pentru construirea primului tunel de autostradă în zona montană din România, ce va traversa Carpații.

Tunelul va avea o lungime de 1,3 km și va fi format din două galerii principale separate, una pentru fiecare sens de mers. Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, a fost pe șantier și a vorbit cu constructorii de la Porr. „Antreprenorul estimează un termen de doi ani pentru săpătura tunelului, un an pentru căptușirea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare. Va fi realizat în conformitate cu normativele și directivele europene, iar printre particularități regăsim câte două benzi pe sens și acostamente, sistem de ventilație, sistem de evacuare, iluminat public, sistem de comunicare, plus câte o clădire la intrare și ieșire, pentru controlul și operarea tunelului”, a declarat el.

13 lucrări de artă

Secțiunea 4 Tigveni-Curtea de Argeș are o lungime de circa 10 km, iar pe această secțiune vor fi realizate 13 lucrări de artă, dintre care 12 poduri, pasaje și viaducte, cel mai lung viaduct fiind de 630 de metri. Va cuprinde și construcția unui nod rutier la Tigveni, ce va face conexiunea cu Secțiunea 3 a Autostrăzii Sibiu-Pitești.

Contractul pentru proiectare și construire a fost semnat, în noiembrie 2021, cu o valoare de 1,6 miliarde de lei, fără TVA, și o durată de 60 de luni, din care 16 luni pentru proiectare și 44 de luni pentru execuția lucrărilor. Autorizația de construire a fost emisă în luna martie a acestui an.

3 noduri rutiere, în lucru pe Secțiunea 5 Curtea de Argeș-Pitești

Secretarul de stat a inspectat și șantierul Secțiunii 5 Curtea de Argeș-Pitești, unde se construiesc 3 noduri rutiere și se lucrează la 19 din 21 poduri și pasaje, precum și la corpul autostrăzii. El a constatat că „ritmul lucrărilor este unul bun, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 33%, iar, dacă mobilizarea va fi cel puțin la nivelul de acum, vom putea circula pe aceasta secțiune, în vara anului 2025”. Secțiunea 5 prevede și construirea unui spațiu de servicii de tip S2, a unei parcări de scurtă durată și a două centre de întreținere și coordonare. Această secțiune reprezintă unul dintre capetele Autostrăzii Sibiu-Pitești, va avea 30,35 km și traseu prin Băiculești, Merișani, Mălureni, Budeasa și Bascov, până la centura municipiului Pitești.

Autostrada Sibiu-Pitești, al cărei proiect este împărțit în cinci secțiuni, va avea o lungime de 122 km și va lega Centrul și Vestul României de rețeaua europeană de autostrăzi, fiind parte importantă a Coridorului IV de Transport Pan-european. „Este cel mai important proiect de infrastructură rutieră și, totodată, cu cele mai complexe lucrări, având în vedere dificultatea dată de zona montană în care se află traseul autostrăzii, fiind și prima trecere la nivel de autostradă peste Carpați”, a precizat Irinel Ionel Scrioșteanu.

Pasajul Olteniței, în trafic; urmează Berceni

Pasajul Olteniței, al treilea și cel mai mare de pe Centura Capitalei, ce asigură vehiculelor accesul mai facil spre localitatea Popești-Leordeni, a fost deschis circulației rutiere. „Este un moment mult așteptat de toți cei care locuiesc în zonă, dar și de cei care tranzitează Centura Capitalei. Acest pasaj va fluidiza circulația și va atenua ambuteiajele rutiere în zona de sud a Bucureștiului”, a declarat Grindeanu. Șeful CNAIR, Cristian Pistol, a precizat, la rândul său: „Constructorul s-a mobilizat bine în șantier, deși a întâmpinat unele dificultăți, cauzate în special de aprovizionarea cu materiale din Ucraina. Problemele au fost depășite, însă, și acum suntem siguri că putem da în circulație acest pasaj, care va descongestiona traficul rutier în zona de sud a Capitalei. Pasajul face legătura între București și Popești Leordeni, fără ca traficul rutier să se mai intersecteze la nivel cu Centura Capitalei. Constructorul italian (Itinera SpA) a semnat contractul în anul 2019 și a avut la dispoziție 169,5 milioane de lei, fără TVA, asigurate prin POIM”.

Pasaj pietonal suprateran, la Chitila

Recent, au fost depuse oferte pentru proiectarea încă unui lot de pasaje supraterane, finanțate prin PNRR: pe Centura București, spre Dragomirești și Chiajna, în Prahova, la intersecția DN1 km 62 cu DJ129, la Slobozia, intersecția DN2A km 63 cu DN2C km 81, și în Covasna, la intersecția DN12 km 26 cu trecere la nivel cu calea ferată M400-Malnas.

De asemenea, au fost depuse 6 oferte pentru lărgire la 4 benzi a DN1A, între Centura București și intersecția cu șoseaua Chitila-Parc Mogoșoaia, pe o lungime de 1,28 km. Proiectul prevede inclusiv realizarea a două pasaje pietonale, suprateran și subteran, precum și amenajarea a 3 intersecții la nivel.

Pasajul Drajna, deschis în avans

Pasajul Drajna, construit ca alternativă la trecerea la nivel cu calea ferată, a fost deschis circulației, după finalizarea lucrărilor cu aproximativ două luni mai devreme. În lungime de 2,7 km (din care 305 m pasajul propriu-zis), el supratraversează DN21 și DN3A Lehliu-Fetești, drum paralel cu CF 800. Pasajul va elimina blocajele ce se formau la trecerea la nivel cu linia de cale ferată de la Dragalina. „În perioada sezonului estival, crește inclusiv frecvența trenurilor spre litoral, motiv pentru care se stătea în coadă la barieră perioade lungi de timp”, a precizat directorul general al CNAIR, Cristian Pistol. Investiția a fost finanțată din bani europeni (POIM) și reprezintă prima etapă din drumul Transregio Brăila-Slobozia-Călărași-Chiciu, de aproximativ 142 km.

Spații de servicii pe A1 Timișoara-Lugoj, la Giarmata

Două spații moderne de servicii au fost deschise, de la 1 iunie, pe Autostrada Timișoara-Lugoj (A1), la km 500 (stânga și dreapta), în zona localității Giarmata, realizate în baza contractului de concesiune încheiat între CNAIR și Rompetrol Downstream. Acestea oferă 190 de locuri de parcare pentru autoturisme (70 pe Calea 1 și 120 pe Calea 2), 16 locuri pentru mașinile persoanelor cu dizabilități (8 pe fiecare cale), 59 de locuri pentru autocamioane și autocare (34 pe Calea 1 și 25 pe Calea 2). De asemenea, au fost amplasate 8 locuri pentru încărcarea vehiculelor electrice (4 pe fiecare cale), două stații pentru carburanți și două GPL (câte una pe fiecare sens de mers). Există și două spații comerciale (câte unul pe fiecare sens), o zonă cu restaurant/fast-food (sensul de mers spre Lugoj), două zone tip snack bar (câte unul pe fiecare sens), cu toalete publice. În următoarea perioadă, vor fi deschise două spații de servicii la km 481 (stânga și dreapta) în zona localității Recaș și la km 530, în zona Șagu.

Constructor pentru modernizarea DN71 Târgoviște-Sinaia

CNAIR a desemnat constructorul care va moderniza sectorul 2 al DN71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia. Ofertantul câștigător al licitației este Asocierea Esta İnșaat Sanayi Lojistik Ve Diș Ticaret Anonim Șirketi (lider)-Gün Al Madencilik İnaat Nakliye Sanayi Ve Ticaret Anonim Șirketi. Contractul, de 1,158 miliarde de lei (fără TVA), „va schimba total modul în care se va circula pe traseul care începe din nordul Municipiului Târgoviște, traversează orașele Pucioasa, Fieni și comunele Aninoasa, Doicești, Moțăieni, Buciumeni, Pietroșița, Moroeni și se încheie la intersecția cu DN1, în Sinaia”, potrivit CNAIR. Antreprenorul are la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuția lucrărilor. Acest obiectiv vine în continuarea proiectului de lărgire la 4 benzi a DN71 Bâldana-Târgoviște, tronsonul fiind deja în etapa de proiectare.

Până acum, CNAIR a dat în trafic Pasajul Mogoșoaia (septembrie 2021) și Pasajul Domnești (noiembrie 2022), urmând ca, la sfârșitul lunii iunie, să fie inaugurat și Pasajul Berceni, unde a fost, deja, turnat ultimului strat de asfalt (de uzură), pe inelul central.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.