Transportul regulat nu se liberalizeaza deocamdata

Normele de aplicare a OG 27/2011 privind transporturile rutiere nu prevad liberalizarea activitatii de transport de persoane prin servicii regulate, sustinand ideea alocarii electronice a licentelor de traseu in 2013. Lucrurile nu au fost transate insa in totalitate, pentru ca nici in ordonanta si nici in norme nu apare vreo referire cu privire la durata urmatorului program de transport, subiectul ramanand deschis pe masa Parlamentului in perioada urmatoare.

Proiectul Normelor de apli­care a OG 27 privind transporturile rutiere, care, la data inchiderii edi­tiei, urma sa fie dis­cu­tat in cadrul Comisiei de Dialog So­cial de la Ministerul Trans­por­tu­rilor, pentru a fi ulterior aprobat prin ordin in regim de urgenta de ministrul Anca Boagiu, pastreaza neschimbate criteriile de evaluare pentru atribuirea licentelor de tra­seu, creditand cu cele mai multe puncte vechimea parcului si men­tinand clasificarea autobuzelor in functie de stele si categorii. Surse din Ministerul Transporturilor ne‑au declarat, insa, ca ele ar pu­tea fi modificate la cererea patro­na­telor din bransa.

Cazier profesional de la anul

In materie de control, actul nor­mativ introduce cazierul pro­fe­sional privind activitatea fiecarui operator care efectueaza trans­port rutier de persoane prin ser­vicii regulate con­tra cost, ce va fi in­tocmit de la ince­putul anului vi­itor de catre Inspec­toratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR). Datele cuprinse in cazierul profesional al ope­ra­to­rului de transport rutier vor fi integrate in Registrul electronic national al operatorilor de trans­port rutier, informatiile mo­ni­to­ri­zate vizand autobuzele pentru care s-au eliberat copii conforme, ca­pacitatea acestora, autobuzele pen­tru care s-au eliberat licente de tra­seu, cursele din programul de trans­port efectuate si nee­fectuate, respec­tarea prevederilor in vigoare cu privire la perioadele de condu­cere si de odihna res­pectiv utiliza­rea aparatelor taho­graf, precum si sanctiunile apli­ca­te operatorului de transport si ca­zurile de renuntare a opera­to­rului de transport la licen­ta de tra­seu. Formatul cazierului profesio­nal va fi stabilit de ARR.

Program pentru atribuire

De mentionat ca pe baza date­lor din cazierul profesional si cele privind autobuzele detinute de fie­care firma, sistemul informatic va de­rula atribuirea electronica a curselor cuprinse in programul de transport interjudetean. Conform normelor de aplicare a OG 27, cu 90 de zile inainte de expirarea pro­gra­mului de transport valabil, ARR va afisa pe pagina de internet calen­darul atribuirii electronice in sistem informatic a curselor cu­prin­se in urmatorul program de trans­port inter­judetean, precum si moda­li­tatea de depunere a solicitarilor. Solicitarile in vederea parti­ciparii la atribuirea electro­ni­ca in sistem informatic a cur­se­lor se vor depune in conditiile afisate pe pagina de internet ARR. Acestea vor putea fi insa respinse daca s-au depasit termenele pre­vazute in calendarul atri­buirii, cand operatorul de trans­port rutier nu detine autobuze su­fi­ciente pentru a efectua cursele pentru care a depus optiuni sau daca operatorul de transport rutier nu detine copii conforme ale licen­tei comunitare, valabile la data de­pu­nerii optiunii, su­ficiente pentru a efectua cur­se­le pentru care a de­pus optiuni. Alte motive pentru respingerea so­licitarilor se refera la supra­pu­ne­rea graficelor de cir­culatie in si­tuatia in care cursele pen­tru care s-au depus optiuni nu pot fi efec­tua­te cu acelasi autobuz sau ace­leasi autobuze nominalizate sau la situatia in care graficele de circulatie aferente curselor nu per­mit efectuarea transportului cu autobuzul nominalizat in solici­tare, deoarece prin parcur­gerea distantei dintre locul de sosire dintr-o cursa si locul de plecare in urmatoarea cursa, cu o viteza de deplasare de 50 km/ora, se de­paseste ora de plecare in cursa care va urma.

Programul de transport inter­ju­detean se poate modifica anual de catre ARR, respectiv in luna in care a fost organizata atribuirea elec­tro­nica initiala a curselor cu­prin­se in acest program de trans­port la soli­citarea operatorilor de transport ru­tier in cazurile in care apare eli­mi­narea unui traseu exis­tent, are loc reducerea numarului de curse de pe un traseu existent sau sunt eliminate opriri in tranzit, care pot fi statii sau autogari. Pe de alta parte, programul de trans­port inter­ju­detean se poate mo­difica tri­mes­trial de catre ARR in urmatoarele cazuri: inlocuire autogara, modif­i­care capacitate de transport, suplimen­tarea/re­du­cerea numarului de zile in care se efectueaza cursa sau modifi­ca­rea zilelor de circulatie. Meto­do­logia privind modificarea progra­mului de transport interju­detean se va afisa pe site-ul ARR.

Tot ARR va elibera licentele de traseu si graficele de circulatie anexe ale acestora, dupa atri­bui­rea electronica in sistem infor­matic. In cazul in care operatorul de transport nu se va prezenta la ARR in vederea solicitarii eliberarii licentei de traseu in termen de 5 zile de la data sedintei de atribuire sau in cazul in care nu a ridicat licenta de traseu in termen de 15 zile de la data solicitarii, cursa res­pectiva va fi atribuita urma­to­rului operator de transport rutier clasat la sedinta de atribuire.

Autogarile sub lupa

Pentru autorizarea autogarilor vor trebui indeplinite conditii pri­vind baza materiala, competenta profesionala si onorabilitatea. Con­cret, pentru a fi considerat admis din punctul de vedere al bazei materiale, agentul economic va trebui sa dispuna de casa de bilete si abonamente, birou de miscare si informatii, minimum doua persoane pentru autobuzele care pleaca/sosesc in/din cursa, de grup sanitar propriu cu mini­mum doua cabine, o sala de astep­tare cu cel putin 20 de locuri pe scaune si o suprafata echi­va­lenta de minimum 1 mp pentru fiecare loc pe scaun, spatiu pentru depozitarea bagajelor dotat cu rafturi, afisaj pentru informare, inclusiv la fiecare peron, precum si de calculator si conexiune la inter­net. Conditia de competenta pro­fesionala se considera inde­plinita daca operatorul economic are angajat un manager de trans­port, care conduce activitatea des­fasurata de autogara, posesor al unui certificat de competenta pro­fe­sionala emis de ARR, iar con­di­tia de onorabilitate daca mana­gerul de transport nu se regaseste in una dintre urmatoarele situatii: a fost condamnat pentru infrac­tiuni in drept comercial, insol­venta, conditii de remunerare si de munca ale profesiei, circulatie rutiera, raspundere profesionala sau trafic de fiinte umane sau trafic de droguri. Tot pentru a in­de­plini conditia de onorabilitate, ma­nagerul nu trebuie sa fi condus, in ultimul an, activitatea unei auto­gari careia i-a fost retrasa licenta, din vina dovedita a managerului.

De mentionat ca licenta pentru activitati conexe transportului rutier – activitati desfasurate de au­togara se va solicita pentru fie­care din punctele de lucru/su­cur­sa­lele operatorului economic, fie­care dintre punctele de lucru tre­buind sa se incadreze in con­di­tiile de baza materiala, compe­ten­ta profesionala si onorabilitate. In plus, in maxim 3 luni de la data eli­berarii licentei autogarii, Inspec­to­ratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier va face un control la sediul operatorului eco­nomic in vederea verificarii in­de­pli­nirii acestor conditii.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.