Normele de aplicare a OG 27/2011 privind transporturile rutiere nu prevad liberalizarea activitatii de transport de persoane prin servicii regulate, sustinand ideea alocarii electronice a licentelor de traseu in 2013. Lucrurile nu au fost transate insa in totalitate, pentru ca nici in ordonanta si nici in norme nu apare vreo referire cu privire la durata urmatorului program de transport, subiectul ramanand deschis pe masa Parlamentului in perioada urmatoare.
Proiectul Normelor de aplicare a OG 27 privind transporturile rutiere, care, la data inchiderii editiei, urma sa fie discutat in cadrul Comisiei de Dialog Social de la Ministerul Transporturilor, pentru a fi ulterior aprobat prin ordin in regim de urgenta de ministrul Anca Boagiu, pastreaza neschimbate criteriile de evaluare pentru atribuirea licentelor de traseu, creditand cu cele mai multe puncte vechimea parcului si mentinand clasificarea autobuzelor in functie de stele si categorii. Surse din Ministerul Transporturilor ne‑au declarat, insa, ca ele ar putea fi modificate la cererea patronatelor din bransa.
Cazier profesional de la anul
In materie de control, actul normativ introduce cazierul profesional privind activitatea fiecarui operator care efectueaza transport rutier de persoane prin servicii regulate contra cost, ce va fi intocmit de la inceputul anului viitor de catre Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR). Datele cuprinse in cazierul profesional al operatorului de transport rutier vor fi integrate in Registrul electronic national al operatorilor de transport rutier, informatiile monitorizate vizand autobuzele pentru care s-au eliberat copii conforme, capacitatea acestora, autobuzele pentru care s-au eliberat licente de traseu, cursele din programul de transport efectuate si neefectuate, respectarea prevederilor in vigoare cu privire la perioadele de conducere si de odihna respectiv utilizarea aparatelor tahograf, precum si sanctiunile aplicate operatorului de transport si cazurile de renuntare a operatorului de transport la licenta de traseu. Formatul cazierului profesional va fi stabilit de ARR.
Program pentru atribuire
De mentionat ca pe baza datelor din cazierul profesional si cele privind autobuzele detinute de fiecare firma, sistemul informatic va derula atribuirea electronica a curselor cuprinse in programul de transport interjudetean. Conform normelor de aplicare a OG 27, cu 90 de zile inainte de expirarea programului de transport valabil, ARR va afisa pe pagina de internet calendarul atribuirii electronice in sistem informatic a curselor cuprinse in urmatorul program de transport interjudetean, precum si modalitatea de depunere a solicitarilor. Solicitarile in vederea participarii la atribuirea electronica in sistem informatic a curselor se vor depune in conditiile afisate pe pagina de internet ARR. Acestea vor putea fi insa respinse daca s-au depasit termenele prevazute in calendarul atribuirii, cand operatorul de transport rutier nu detine autobuze suficiente pentru a efectua cursele pentru care a depus optiuni sau daca operatorul de transport rutier nu detine copii conforme ale licentei comunitare, valabile la data depunerii optiunii, suficiente pentru a efectua cursele pentru care a depus optiuni. Alte motive pentru respingerea solicitarilor se refera la suprapunerea graficelor de circulatie in situatia in care cursele pentru care s-au depus optiuni nu pot fi efectuate cu acelasi autobuz sau aceleasi autobuze nominalizate sau la situatia in care graficele de circulatie aferente curselor nu permit efectuarea transportului cu autobuzul nominalizat in solicitare, deoarece prin parcurgerea distantei dintre locul de sosire dintr-o cursa si locul de plecare in urmatoarea cursa, cu o viteza de deplasare de 50 km/ora, se depaseste ora de plecare in cursa care va urma.
Programul de transport interjudetean se poate modifica anual de catre ARR, respectiv in luna in care a fost organizata atribuirea electronica initiala a curselor cuprinse in acest program de transport la solicitarea operatorilor de transport rutier in cazurile in care apare eliminarea unui traseu existent, are loc reducerea numarului de curse de pe un traseu existent sau sunt eliminate opriri in tranzit, care pot fi statii sau autogari. Pe de alta parte, programul de transport interjudetean se poate modifica trimestrial de catre ARR in urmatoarele cazuri: inlocuire autogara, modificare capacitate de transport, suplimentarea/reducerea numarului de zile in care se efectueaza cursa sau modificarea zilelor de circulatie. Metodologia privind modificarea programului de transport interjudetean se va afisa pe site-ul ARR.
Tot ARR va elibera licentele de traseu si graficele de circulatie anexe ale acestora, dupa atribuirea electronica in sistem informatic. In cazul in care operatorul de transport nu se va prezenta la ARR in vederea solicitarii eliberarii licentei de traseu in termen de 5 zile de la data sedintei de atribuire sau in cazul in care nu a ridicat licenta de traseu in termen de 15 zile de la data solicitarii, cursa respectiva va fi atribuita urmatorului operator de transport rutier clasat la sedinta de atribuire.
Autogarile sub lupa
Pentru autorizarea autogarilor vor trebui indeplinite conditii privind baza materiala, competenta profesionala si onorabilitatea. Concret, pentru a fi considerat admis din punctul de vedere al bazei materiale, agentul economic va trebui sa dispuna de casa de bilete si abonamente, birou de miscare si informatii, minimum doua persoane pentru autobuzele care pleaca/sosesc in/din cursa, de grup sanitar propriu cu minimum doua cabine, o sala de asteptare cu cel putin 20 de locuri pe scaune si o suprafata echivalenta de minimum 1 mp pentru fiecare loc pe scaun, spatiu pentru depozitarea bagajelor dotat cu rafturi, afisaj pentru informare, inclusiv la fiecare peron, precum si de calculator si conexiune la internet. Conditia de competenta profesionala se considera indeplinita daca operatorul economic are angajat un manager de transport, care conduce activitatea desfasurata de autogara, posesor al unui certificat de competenta profesionala emis de ARR, iar conditia de onorabilitate daca managerul de transport nu se regaseste in una dintre urmatoarele situatii: a fost condamnat pentru infractiuni in drept comercial, insolventa, conditii de remunerare si de munca ale profesiei, circulatie rutiera, raspundere profesionala sau trafic de fiinte umane sau trafic de droguri. Tot pentru a indeplini conditia de onorabilitate, managerul nu trebuie sa fi condus, in ultimul an, activitatea unei autogari careia i-a fost retrasa licenta, din vina dovedita a managerului.
De mentionat ca licenta pentru activitati conexe transportului rutier – activitati desfasurate de autogara se va solicita pentru fiecare din punctele de lucru/sucursalele operatorului economic, fiecare dintre punctele de lucru trebuind sa se incadreze in conditiile de baza materiala, competenta profesionala si onorabilitate. In plus, in maxim 3 luni de la data eliberarii licentei autogarii, Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier va face un control la sediul operatorului economic in vederea verificarii indeplinirii acestor conditii.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro