Travego „Edition 1“ – Primul autocar Euro VI

Dupa ce a fost primul producator care a lansat motorul EURO VI, la inceputul acestui an, Daimler a implementat noua tehnologie si la autocare. Travego „Edition 1“, primul autocar EURO VI, se va afla printre noutatile prezentate de EvoBus la expozitia Busworld organizata la Kortrijk, Belgia.

La inceputul lunii septembrie, EvoBus a organizat la Stuttgart o conferinta in cadrul careia a prezentat rezultatele obtinute de grup in primele sase luni ale anului, precum si noutatile ce vor fi prezentate la Busworld. Astfel, in prima jumatate a anului, Daimler Buses a vandut 18.308 unitati prin cele trei branduri – Mercedes-Benz, Setra si Orion. Aceasta cifra reprezinta o usoara scadere fata de perioada similara a anului trecut cand s-au comercializat 19.226 autovehicule. De asemenea, veniturile aferente vanzarilor au scazut de la 2,22 miliarde euro (ianuarie-iunie 2010), la putin peste 2 miliarde euro in prima jumatate a acestui an. La nivel mondial, cresteri importante au fost inregistrate pe piete precum Brazilia, Mexic si Turcia, in timp ce Europa si America de Nord ofera in continuare o cerere scazuta.

Evolutie diversa

Pentru segmentul de autobuze, anul 2011 a adus manifestari diferite pe cele mai importante piete ale lumii. Cresteri apreciabile ale cererii au avut loc in America Latina, India si Turcia. In Brazilia, divizia de autobuze a Daimler a vandut in jur de 8.900 de unitati, un nivel asemanator cu cel obtinut anul trecut. Astfel, compania detine pozitia de lider, avand o cota de piata de peste 43%. In Mexic s-a inregistrat o importanta crestere a vanzarilor de aproximativ 27%, fiind comercializate peste 1.430 unitati. Cea mai importanta crestere din America de Sud a fost inregistrata in Argentina, peste 24%. S-a ajuns astfel la aproximativ 2.000 de autovehicule comercializate. In Turcia, in prima jumatate a anului, a fost livrat un numar aproape dublu de autocare fata de perioada similara a anului trecut, ajungandu-se la putin sub 700 de unitati. O evolutie total diferita s-a inregistrat in Europa si America de Nord, unde dificultatile economice din 2009 si 2010 continua sa afecteze vanzarile, in special segmentul autobuzelor urbane, unde constrangerile la care sunt supuse bugetele publice se resimt din plin. Totusi, in ciuda conditiilor dificile din Europa, Daimler Buses a inregistrat cresteri ale vanzarilor pe segmentul intercity si turistic.

Si vanzarile marcilor Mercedes-Benz si Setra au crescut putin in primele sase luni, cu 3%, fata de perioada similara a lui 2010. S-a ajuns astfel la 2.145 de unitati comercializate, in principal datorita evolutiei pietei turcesti. Nu au lipsit nici contractele mari, cum ar fi comanda de 300 de autobuze Mercedes-Benz Citaro pentru Singapore.

Asteptari ponderate

In ceea ce priveste evolutia viitoare a pietei de autocare si autobuze, reprezentantii Daimler considera ca principalele zone de crestere vor fi America Latina, India si Turcia. In privinta Europei, producatorul german nu se asteapta la o crestere importanta a cererii. Daimler Buses se concentreaza si pe dezvoltarea unor piete noi, iar la acest capitol India joaca un rol prioritar. Pe aceasta piata, exista o colaborare inceputa in 2007 cu carosierul Sutlej. Cresterea asteptata in India are la baza si o noua generatie de autobuze urbane ce va fi lansata la inceputul lui 2012.

Totodata, economiile in curs de dezvoltare precum Indonezia ofera potential de crestere. De altfel, asteptarile sunt ca aceasta piata sa se dubleze in urmatorii opt ani, iar actuala cota de piata a constructorului german este de aproximativ 40%. Nici tehnologiile de ultima generatie nu sunt neglijate. In America de Nord, este operata cea mai mare flota de autobuze hibrid din lume. Este vorba de peste 3.000 de autobuze, toate produse de Daimler Buses. In Europa, peste 50 de Mercedes-Benz Citaro BlueTec Hybrid vor fi operate pana la sfarsitul anului, in orase precum Stuttgart, Hamburg, Krefeld, Dresden, Muelheim, Rotterdam si Milano. In plus, 11 autobuze ce utilizeaza tehnologia celulei de combustibil vor intra, de asemenea, in operare pana la finalul anului.

Edition 1

Fara indoiala, principala atractie a standului Daimler din cadrul Busworld Kortrijk o va reprezenta Travego Edition 1, primul autocar care indeplineste normele EURO VI. Un nou motor, o noua transmisie, un nou post de conducere, la care se adauga noi sisteme de siguranta – acestea sunt elementele prin care Travego Edition 1 iese in evidenta. Este inca o dovada importanta a sinergiei pe care Daimler o dezvolta in cadrul grupului. La inceputul anului, a fost lansat motorul EURO VI, de curand a aparut noul Actros, un camion complet nou in toate elementele sale si nu doar datorita propulsorului, iar acum, cateva dintre inovatiile ce echipeaza noul Actros au fost preluate pentru Travego Edition 1. Motorul OM 471 este dispus vertical, are sase cilindri in linie si o capacitate cilindrica de 12,8 l. Puterea maxima dezvoltata este de 476 CP la 1.800 rpm. Cuplul maxim este de 2.300 Nm la 1.100 rpm. Noul motor asigura, cu ajutorul sistemului sau unic de injectie si a presiunii ridicate de injectie, de pana la 2.100 bar, un consum redus de carburant, emisii scazute si o functionare silentioasa. Pentru a imbunatati capacitatea de racire, radiatorul a fost mutat de pe partea stanga pe dreapta, iar circulatia aerului a crescut prin crearea de noi fante in partea din spate a autocarului. S-a ajuns, astfel, la o crestere in eficienta a sistemului de racire cu 30%. Numarul crescut al componentelor ce asigura incadrarea in normele EURO VI a ridicat probleme legate de masa totala a autocarului si de distributia acesteia. Prin utilizarea de noi componente, mai usoare, si amplasarea rezervorului de carburant in fata primei punti, inginerii de la Daimler au reusit sa asigure pentru Travego Edition 1 aceleasi caracteristici ca si pentru modelele EURO 5 din punct de vedere al capacitatii de transport – pasageri si bagaje. Travego Edition 1 este echipat cu noua cutie de viteze GO 250-8 PowerShift, complet automata, cu opt trepte. Noua cutie are la baza modelul GO 240-8, ce continua sa fie utilizata pe celelalte modele. Un nou retarder pe apa asigura performante ridicate la franare precum si o reducere a masei, fata de retarderul pe ulei. Comenzile legate de schimbarea vitezelor sunt preluate de o maneta de langa volan, renuntandu-se astfel la schimbatorul tip joystick amplasat pe bord. Soferul poate opta pentru schimbarea automata sau manuala a treptelor. De asemenea, actionarea retarderului se face cu ajutorul aceleiasi manete. De altfel, postul de conducere a fost complet redesenat, plansa de bord sau volanul multifunctional asigurand o crestere a confortului soferului. Odata cu Travego Edition 1 a fost lansat in premiera si un nou sistem de siguranta – Attention Assist. Acest sistem inregistreaza parametri precum unghiul de viraj, viteza, accelerare longitudinala si laterala, timpul de deplasare, semnale de control si schimbarile soferului. Astfel, se realizeaza o analiza a comportamentului soferului si este depistata o posibila stare de somnolenta. Un simbol cu o ceasca de cafea apare in aceste cazuri pe display, semnalizand soferului ca este cazul sa ia o pauza. Folosirea tehnologiei LED pentru utilizarea farurilor pe timp de zi si sistemul de monitorizare a presiunii in pneuri sunt alte elemente care echipeaza noul autocar. In prima faza, Travego Edition 1 va fi disponibil in variantele cu trei axe, Travego L si Travego M, de 14 m si respectiv 13 m lungime, iar livrarile vor incepe in prima parte a anului viitor.

Alte atractii la Kortrijk

Noul Citaro va fi, de asemenea, prezent la Kortrijk. Amintim faptul ca acesta este primul autobuz urban cu podea coborata echipat cu sistem ESP. Sistemul de iluminare in curbe, farurile cu xenon sau postul de conducere mai ridicat sunt alte elemente propuse de noul Citaro.

Radu BORCESCU

Stuttgart, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.