USER cere suspendarea modificarilor Normelor Legii transporturilor

Uniunea Societatilor de Expeditii din Romania (USER) a transmis ministrului Transporturilor si Infrastructurii, Anca Boagiu, o scrisoare deschisa prin intermediul careia protesteaza fata de adoptarea Ordinului 1007 de modificare a Normelor privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora.

Potrivit USER, noile conditii de autorizare a caselor de expeditie sunt inoportune iar prin greu tatile financiare si materiale pe care le impune Ordinul 1007 creeaza discriminari in de favoarea caselor de expeditii, in raport cu ceilalti agenti economici parteneri la transport. Activitatea de expeditie este una de natura comerciala si in nici un caz nu poate, si nu trebuie, sa faca obiectul licentierii de catre transportatori sau cei ce ii reprezinta, se arata in scrisoarea semnata de Stefan D. Popa, secretar general si presedinte in exercitiu al USER. Expeditorii atrag atentia asupra faptului ca nu au fost consultati in momentul in care a fost elaborat actul normativ, fapt care incalca prevederile privind transparenta decizionala in administratia publica. „Intrucat consideram ca prevederile Ordinului 1007/2010 aduc atingere grava in tereselor caselor de expeditii, va rugam sa aveti in vedere suspendarea aplicabilitatii actului normativ pana la finalizarea consultarilor cu cei vizati de prevederile acestuia“, se arata in scrisoarea transmisa ministrului Transporturilor. Conform USER, Ordinul 1007 incalca in primul rand Constitutia, prin stabilirea de noi taxe si conditii pentru autorizare, restrangandu-se practic exercitiul unor drepturi sau libertati. Expeditorii sustin ca sunt discriminati pe toate planurile. De asemenea, se creeaza discriminari in defavoarea caselor de expeditii, in raport cu alti agenti economici cu care au raporturi comerciale sau sunt in competitie, tinand cont de faptul ca intermediarii din alte ramuri de transport nu sunt supusi autorizarii, desi, in cele mai multe cazuri, riscul producerii si cuantumul daunelor sunt mult mai mari decat in trans por tul rutier. In scrisoarea deschisa, se arata, in plus, ca noile norme de autorizare sunt excesive si nejustificate. Astfel, autorizarea societatii in fiecare punct de lucru reprezinta o conditie excesiva a actului normativ avand in vedere faptul ca societatile de expeditie detin deja o licenta eliberata de ARR in acest sens, iar acordarea ei a pre supus deja verificari ale ARR privind solvabilitatea firmei si a ce lorlalte conditii de profesionalism (onorabilitate, baza materiala) impuse de lege. „In plus, sucursalele sau punctele de lucru sunt deja inregistrate si autorizate de Registrul Comertului sa intre prin da activitati aferente casei de expeditii si sunt unitati fara personalitate juridica iar, prin urmare, orice eventuala disputa legata de aceasta activitate nu se rezolva la nivel local, ci la nivelul sediului central al unitatii“, arata USER.

Expeditorii sustin ca nu se impune o astfel de licentiere individuala a fiecarei locatii, intrucat fie care licentiere presupune de punerea unui dosar care va cu prin de printre altele o scrisoare de garantie bancara in valoare de minimum 50.000 euro. „Depunerea unei scrisori de garantie pentru fiecare punct de lucru in care desfasuram aceasta activitate este in mod clar abuziva si neeconomica si duce la imposibilitatea realizarii acestei activitati in toate locatiile“, explica USER. Pe de alta parte, desemnarea unei persoane care sa conduca aceasta activitate in fiecare locatie a agentului economic nu are, con form USER, nici o ratiune si constituie o ingerinta nepermisa asupra modului de organizare a activitatii interne a unei societati. „Conform punctului 43, la sediul fiecarui punct de lucru urmeaza a se regasi un registru completat cu toate cursele executate; instituirea acestei obligatii va conduce la sporirea birocratiei si a volumului de munca, lucru care va avea ca efect cresterea costurilor agentilor economici toate aceste cheltuieli trebuie recuperate de la client care, in final, va suporta preturi sporite“, se mai arata in documentul citat.

USER atrage atentia in acest context ca, daca nu vor fi luate masuri de remediere a situatiei actuale, va apela la forurile internationale in calitatea sa de membru din 1974 al FIATA. De mentionat ca, la data inchiderii editiei, adresa USER fusese transferata in atentia directorului general ARR, Florian Melus Coman.

Cristina TOBESCU

cristina.tobescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.