Atribuirea traseelor metropolitane – stop şi de la capăt!

Şeful AMTB a fost demis de către ministrul Transporturilor, iar atribuirea traseelor metropolitane a fost suspendată imediat după ce procesul de atribuire fusese demarat.

 

„Deja-vu“ vor spune cei mai mulţi. Acesta pare să fie scenariul ultimelor atribuiri – interjudeţene, judeţene şi acum metropolitane. La prima vedere pare să fie o lecţie neînvăţată de către autorităţi, care ratează din nou termenele stabilite. Totuşi, o analiză mai detaliată scoate în evidenţă particularităţile acestei atribuiri.

Blocare pe mai multe fronturi

Amintim, ministrul Transporturilor, Dan Şova, a anunţat în 29 aprilie, într-o conferinţă de presă, că l-a demis pe Flaviu Hoţopan, directorul general al Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti (AMTB), iar în locul lui a numit interimar un adjunct. „L-am dat afară pe şeful AMTB, Flaviu Hoţopan, deoarece licitaţiile organizate la nivelul autorităţii erau făcute incorect în raport cu legea“, a spus ministrul. De asemenea, patronatele reclamaseră cu multă vreme în urmă că AMTB organizează atribuirea traseelor din programul de transport metropolitan încălcând legislaţia naţională şi europeană şi au cerut blocarea procedurilor de atribuire. Totodată, mai mulţi operatori de transport au reuşit blocarea atribuirii în justiţie, în urma proceselor intentate. Cert pare să fie că demiterea directorului general AMTB nu a avut un substrat politic. Schimbările „politice“ în conducerea diferitelor instituţii din subordinea Ministrului Transporturilor avuseseră loc cu câteva săptămâni înainte. În plus, decizia de demitere pare să fi survenit brusc, în condiţiile în care, la jumătatea lunii mai, nu avem încă un înlocuitor şi nici o aşteptată şi necesară ordonanţă pentru prelungirea valabilităţii actualelor licenţe de traseu nu a fost încă emisă. Zvonurile spun că, de fapt, în spate s-a aflat conflictul dintre operatorii cu interese în Zona Metropolitană. Principala nemulţumire a fost legată de „segmentul de trasee“ ce permitea câştigarea unui număr mare de grupe pentru cineva şi reprezenta pierderi pentru alţii, iar schimbarea politică din Ministerul Transporturilor a dus la răsturnarea influenţelor şi, astfel, la stoparea atribuirii. Bineînţeles, acestea sunt doar zvonuri. Ar fi preferabil să considerăm că numeroasele petiţii ale transportatorilor şi patronatelor au blocat procesul.

Investiţii „în aer“

Aparent, este o victorie pentru transportatori şi mulţi dintre aceştia îşi promit că nu vor mai repeta greşelile trecutului la următoarea încercare. Alţii consideră că asistăm doar la o nouă etapă de linişte înaintea furtunii. Totuşi, investiţiile realizate în autobuze au fost masive. Este vorba despre autobuze urbane cu dotări cerute special pentru această atribuire, iar aceste autovehicule nu vor putea fi utilizate la alte tipuri de transport. Este adevărat că unii transportatori le-au scos deja pe traseele deţinute, dar, în cel mai bun caz, discutăm doar de o parte din parcul nou achiziţionat, în condiţiile în care actualul program de transport nu permite utilizarea în mod eficient a acestor autobuze, mai ales acolo unde sunt concurate de către microbuze. Se vorbeşte despre anticipabila ordonanţă de prelungire a actualului program de transport pe încă şase luni. O dată cu aceasta, s-ar putea permite înlocuirea vechilor microbuze cu autobuzele deja achiziţionate. Transportatorii care au făcut deja acest pas ar intra în deplină legalitate, însă problema eficienţei despre care am amintit mai sus nu ar fi rezolvată.

Multe speranţe, mari îngrijorări

Transportatorii şi-ar dori ca o persoană cu pregătire tehnică să preia conducerea AMTB şi să organizeze o nouă atribuire similară din punct de vedere al regulilor cu cele de la interjudeţene şi judeţene. Bineînţeles, condiţiile tehnice privind autovehiculele ar trebui să rămână aceleaşi sau foarte apropiate, pentru a proteja investiţiile deja realizate.

Se vorbeşte şi despre posibilitatea ca atribuirea să se realizeze pe fiecare traseu în parte, fără consolidarea pe grupe. Astfel, ar putea scădea riscul ca un operator să fie avantajat în mod semnificativ. Chiar dacă atribuirea a fost suspendată şi directorul general AMTB demis, esenţa problemelor nu s-a schimbat. Un număr restrâns de transportatori luptă pentru traseele din Zona Metropolitană şi, chiar dacă nu sunt mulţi, este evident că nu va exista niciodată consens. În plus, la ora actuală, investiţiile au fost deja făcute şi prelungirea datei la care va avea loc atribuirea nu poate duce decât în direcţia creşterii combativităţii, a dorinţei de a acapara cât mai mult. Cu autobuzele achiziţionate în parcare, transportatorii traversează un moment dificil, fiind extrem de vulnerabili la numeroase riscuri: o schimbare radicală a regulilor privind atribuirea, care să facă investiţiile total sau parţial inutile, o creştere importantă a concurenţei la atribuire dacă unii dintre operatorii vor continua investiţiile în noi autobuze (în funcţie de metodologia şi criteriile de punctare ce vor fi stabilite pentru atribuire) şi, poate cel mai mare risc, este cel legat de desfiinţarea AMTB sau preluarea acestei instituţii de către autorităţile locale din Bucureşti şi Ilfov.

„Segmentul de traseu“ a reprezentat principala nemulţumire a operatorilor de transport.

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.