Dezechilibrul tehnologic

radu-borcescuAsistam in ultima vreme la o dezvoltare fara precedent a tehnologiilor moderne, ce isi gasesc utilitatea in toate domeniile. Transportul, la randul sau, nu a fost ocolit. Fara indoiala, acesta este un lucru bun, insa… Lucrurile se schimba intr-o viteza uluitoare, ceea ce imprima o presiune nemaiintalnita. Principiile vechi nu mai sunt valabile, iar cele noi sunt greu de respectat. Daca, in trecut, tehnologiile noi veneau sa rezolve probleme bine conturate, astazi, acestea s-au transformat intr-un rau, imposibil de controlat in totalitate – nu poti ramane pe margine sa privesti (in acest caz, ramai sigur in urma), insa nici nu poti identifica elementele cele mai utile cu precizie. Exista cel putin doua segmente in care tehnologia avanseaza mult peste viteza actuala de implementare in piata – este vorba despre vehiculele comerciale si solutiile IT (bineinteles, in numeroase situatii, cele doua se intrepatrund). Practic, daca un transportator decide astazi sa investeasca intr-o anumita tehnologie, poate fi sigur ca noi tehnologii, mai performante, vor aparea cu mult inainte de amortizarea investitiei. Inovatiile nu mai sunt doar raspunsuri la probleme. Au devenit oportunitati ce schimba realitatile pietei. A te concentra exclusiv pe a nu face greseli poate reprezenta reteta cea mai sigura catre insucces. Afluxul puternic de tehnologii moderne dedicate pietei de transport schimba perceptiile. Firmele intra intr-o zona in care imbunatatirea continua a activitatii devine obligatorie. Implementarea inovatiilor „pe banda rulanta“ reprezinta noua cursa la care participa transportatorii. Vor aparea greseli – inevitabile in asemenea conditii – insa valoarea inovatiilor, avantajele pe care le produc, vor contrabalansa, cel mai probabil, eventualele pierderi. Managerii firmelor de transport au in fata lor rafturi lungi cu „bunatati“ – elemente ale unui mare puzzle, insa piesele nu se potrivesc intotdeauna perfect si fiecare trebuie sa le combine astfel incat sa se aseze cat mai bine pe structura organizatorica a companiei. Va usura acest salt tehnologic munca? Nu! Camioanele vor consuma mai putin carburant, insa soferii vor munci la fel de mult si vor trebui sa fie mult mai bine pregatiti. Dispecerii vor gestiona acelasi nivel de stres si, la randul lor, vor trebui sa fie mult mai bine pregatiti. Patronii vor trebui sa devina din ce in ce mai deschisi catre lucrurile noi, pentru a putea alege cat mai corect si, din nou, vor trebui sa fie mult mai bine pregatiti. Latura practica, dezvoltata in mod natural in randul tuturor celor care lucreaza in transporturi, va trebui sa se impleteasca tot mai mult cu un efort consistent intelectual, ce va marca toate nivelele companiei de transport. Va fi tot mai greu de gasit personalul potrivit, iar eforturile de perfectionare a angajatilor existenti se vor intensifica, in paralel cu modalitati eficiente de motivare. Tehnologii moderne, inovatie, investitii in crestere, aflux intens de informatii, angajati mai pregatiti… in concluzie, va fi tot mai complicat sa faci transport, iar acesta ar putea fi cel mai bun lucru care s-a intamplat in acest domeniu. Astfel, se creeaza premise sanatoase pe termen lung pentru stabilirea unor tarife corecte, capabile sa sustina drumul imbunatatirii continue, drumul catre noile realitati ale unui transport civilizat.

Impreuna miscam lucrurile!

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.