Problema „drepturilor de autor“ – un început de negociere

Amenințarea cu eliminarea aparatelor de comunicare publică din toate mijloacele de transport călători, cu sprijinul acordat de Ministerul Transporturilor, au adus organismele de recuperare a sumelor aferente drepturilor de autor la masa negocierilor.

 

Patronatele din transporturi au continuat demersurile pentru a normaliza situația legată de „drepturile de autor“ și, așa cum era de așteptat, discuțiile înaintează extrem de greu.

Practic, reprezentanții transportatorilor se bazează pe două aspecte principale. Primul este legat de faptul că operatorii de transport nu au fost reprezentanți cu ocazia stabilirii prin metodologii a nivelului remunerațiilor pentru comunicarea publică a operelor muzicale. Al doilea aspect este chiar nivelul extrem de ridicat al sumelor pe care transportatorii trebuie să le plătească.

Amintim faptul că discutăm de o lege emisă cu 18 ani în urmă – Legea 8/1996. Iar remunerațiile legate de drepturile de autor pentru comunicarea publică în scop ambiental au fost „negociate“ în anul 2010.

Însă abia începând cu anul trecut, organismele însărcinate cu recuperarea sumelor aferente drepturilor de autor și-au intensificat presiunile pentru a recupera acești bani de la operatorii de transport persoane. Este vorba de CREDIDAM (Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiștilor Interpreți), UCMR-ADA (Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România – Asociația pentru Drepturi de Autor) și UPFR (Uniunea Producătorilor de Fonograme din România).

Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) a precizat că transportatorii au fost prezenți la negocieri, fiind reprezentați de Asociația Transportatorilor din România.

„Întrebarea pe care ne-am pus-o în mod cu totul justificat este legată de identitatea Asociației Transportatorilor din România și de reprezentativitatea acesteia. Ne-am interesat și la alți colegi operatorii de transport, care reprezintă segmente importante din piața transporturilor în general și, pe lângă împrejurarea că niciunul din aceștia nu este afiliat la această așa zisă Asociație a Transportatorilor, nici măcar nu au auzit de ea“, a comentat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.

Din punct de vedere al operatorilor, această desfășurare a lucrurilor a fost comparabilă cu o capcană, pregătită cu multă vreme în urmă, astfel încât nimeni să nu poată scăpa. Pentru mulți operatori de transport, sumele percepute pentru difuzarea operelor muzicale pun în pericol însăși existența lor.

Așa cum era de așteptat, singura formă de soluționare a pretențiilor venite de la organismele de colectare a sumelor aferente drepturilor de autor a fost în instanță, iar aici transportatorii au pierdut pentru simplul motiv că mijloacele de transport erau dotate cu sisteme audio-video.

„Toate procedurile derulate de-a lungul timpului în vederea stabilirii unor metodologii privind aceste remunerații nu ne sunt opozabile deoarece nu am participat la negocieri nici în nume propriu și nici reprezentați de o asociație reprezentativă. Un alt aspect este acela că, în majoritate, operatorii de transport nici măcar nu dețin sau, dacă dețin, nu folosesc dispozitivele de comunicare a operelor muzicale (aparate radio-cd), însă nici această împrejurare nu este de natură să conteze la stabilirea adevăratului nivel al drepturilor rezultate din Legea nr. 8/1996“, a completat Vasile Ștefănescu.

Conform ORDA, o nouă cerere de inițiere a procedurilor de negociere a tarifelor și metodologiilor poate avea loc numai după trei ani de la data publicării lor în formă definitivă în Monitorul Oficial. Cu alte cuvinte, abia anul viitor.

Decât nimic…

În aceste condiții, reprezentanții transportatorilor au trimis adrese către toate instituțiile ce pot interveni pentru soluționarea acestei probleme grave – Guvern, Ministerul Culturii, Ministerul Transporturilor.

Prima solicitare a fost aceea de modificare a Legii 8/1996 în sensul eliminării de la plata obligațiilor privind drepturile de autor a operatorilor de transport.

Pe de altă parte, la sfârșitul lunii mai, au demarat o serie de întâlniri între reprezentanții transportatorilor, ai Ministerului Transporturilor și ORDA.

Practic, în cazul în care nu se va ajunge la o formulă agreată, patronatele din transporturi, cu sprijinul ministerului de resort, au amenințat că vor găsi o formulă prin care toate mijloacele de transport să renunțe la dotările audio-video.

Astfel, solicitările organismelor însărcinate cu recuperarea sumelor aferente drepturilor de autor și-ar pierde obiectul.

În aceste condiții, solicitările transportatorilor par să capete mai multă greutate.

Într-o adresă trimisă de ORDA la începutul lunii iunie către CREDIDAM, UCMR-ADA și UPFR, se face apel la identificarea unei soluții echilibrate, pentru a se evita eliminarea din mijloacele de transport a aparatelor care permit comunicarea publică.

„Printr-o astfel de soluție, titularii de drepturi își vor încasa remunerațiile cuvenite și la timp (fără procese de lungă durată și costisitoare din punct de vedere financiar), utilizatorii din acest domeniu vor fi încurajați să asculte muzică în schimbul unei remunerații adecvate, iar publicul larg va putea beneficia de servicii de calitate“, se arată în comunicatul ORDA.

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.