RCA triplu la vehiculele comerciale

În ultimele luni, valoarea RCA pentru vehiculele comerciale – atât camioane, cât şi autobuze – a explodat, ajungând, în medie, la 5.000 euro/cap tractor.

Este un „dezastru” pe care specialiştii Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) l-au estimat încă de acum 5 luni. Ei avertizează că, la această valoare, costul cu RCA este imposibil de acoperit prin tarifele de transport medii practicate în România. „Pericolul pentru siguranţa rutieră este uriaş, amplificat de compromisurile pe care o firmă de transport trebuie să le facă pentru a rezista în piaţă, în contextul unor costuri operaţionale atât de mari”, acuză reprezentanţii FORT.

Transportatorii s-au obişnuit să fie împovăraţi financiar de noi şi noi biruri, dar cel privind RCA a pus capac la toate. La unele societăţi de asigurare, această taxă a ajuns la sume exorbitante, astfel încât parcă ar fi gândită să nu poată fi plătită din muncă cinstită. Pe forumurile de discuţii între operatorii de transport „se simte deznădejdea, resemnarea că acest sistem de furnizare de servicii obligatorii este conceput să servească o lume paralelă, plină de interese sus-puse, fără nicio legătură cu asigurarea obligatorie în caz de accidente”, spune Siegfried Mayer, administrator al SC Cornex SRL. „Mulţi au spus că dacă asigurarea se scumpeşte, atunci şi noi ar trebui să mărim preţul de transport … Este hilar, deoarece preţurile sunt într-o continuă prăbuşire şi parcă transportatorii se întrec în preţuri în jos, uneori chiar sub preţul minim de exploatare, să nu mai vorbim de vreun profit, vreo rezervă pentru zile negre”, adaugă el.

Discriminare cu codul CAEN

FORT a atras atenţia în nenumărate rânduri faţă de nedreptatea la care sunt supuse firmele de transport autohtone din punct de vedere al valorii poliţelor de asigurare. Astfel, pentru acelaşi vehicul comercial utilizat de o firmă de transport, dar aflat în perioada de leasing, se plăteşte un RCA la jumătate din valoarea plătită de compania de transport ulterior, şi asta pentru că societatea de leasing are un alt cod CAEN.

„Un alt lucru extrem de grav, spre exemplu, este cel al vehiculelor comerciale de transport persoane, pentru care RCA-ul este mai mare doar pentru că aparţin unei firme cu cod CAEN aferent transportului de pasageri (evident, dacă este în leasing tot la valoare înjumătăţită), încălcând, astfel, principiul asigurării RCA, şi asta în condiţiile în care, oricum, orice operator de transport public de persoane este obligat să mai încheie o poliţă suplimentară pentru pasageri şi bagaje, adică să dubleze costul suplimentar al asigurării RCA. În ritmul acesta, piaţa de transport devine şi mai necompetitivă, iar concurenţa neloială explodează, la rândul ei”, precizează reprezentanţii FORT.

Urmând exemplul societăţilor de leasing, transportatorii români au început înlocuirea codului CAEN principal, pentru a supravieţui presiunii costurilor.

FORT ameninţă cu proteste

Federaţia Operatorilor Români de Transport solicită urgent implicarea Guvernului României, prin Ministerul Transporturilor, „în această chestiune extrem de importantă pentru piaţa de profil şi refacerea echilibrului, prin anularea dublei asigurări şi respectarea principilor de funcţionare a pieţei în interesul asiguraţilor şi nu pentru jefuirea la propriu a firmelor de transport autohtone”.

FORT se pregăteşte de ample proteste la nivel naţional, „luptând pentru stârpirea jafului din asigurări şi pentru anularea supraaccizei”.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Apel: Înscrie-te într-un patronat credibil şi eficient!  

Siegfried Mayer:

“Cine eşti TU, transportator român, plătitor de taxe şi impozite, lovit de legi strâmbe şi greu de înţeles, luptător abandonat pe un „teren minat” al concurenţei neloiale?

Cine ești TU, antreprenor curajos, falnic reprezentant al categoriei IMM-urilor (cu protecția Ta se laudă toate guvernele de la Ceauşescu încoace), având falsa impresie că ai realizat ceva în viaţă?

Cine ești TU, un „Don Quijote” solitar, ce lupţi zi de zi pentru supravieţuire cu morile de vânt ale Sistemului Ticăloşit?

În fapt, jumătate de an lucrezi ca „negrii pe plantaţie” să-ţi plăteşti dările către un Guvern care are grijă să nu leneveşti niciodată… şi în cealaltă jumătate de an lucrezi să-ţi plăteşti furnizorii, leasingul, cheltuielile de exploatare, şoferii, portarul şi femeia de serviciu… Eşti curajos dacă te gândești la propria-ţi familie şi, eventual, timid, poate şi la un profit subţire…

În fapt, încerci să te descurci printre sumedenia de reglementări ciudate, făcute parcă de către extratereştri, deoarece nu se combină nicicum cu realitățile activităţii noastre…

În fapt, eşti considerat doar o vacă „de muls”, un „fraier” care va bate din palme pentru orice „mărinimie” venită parcă în ajutorul tău, dar care te va înfunda şi mai adânc în rândul „iobagilor” păstoriţi de Măria Sa Guvernul…

În fapt, eşti bun DOAR o dată la patru ani, când, vrăjit de o găleată de plastic şi un pix inscripţionat cu un chip ce rânjește la tine, te duci slugarnic la vot şi îl votezi pe vampirul care îţi va suge sângele după ce pui ştampila pe numele său…

Te rog, transportator român, priveşte în stânga… priveşte în dreapta… şi vei vedea doar „slugi” ca Tine, încercând SINGURI, fiecare „de capul lui”, metode de supravieţuire.

Te rog, transportator român, închide ochii… şi spune-mi ce vezi:

– vezi oare o Breaslă unită, demnă de respect ?

– vezi oare recunoştinţă, aprecierea Guvernului pentru transportul românesc, care îndeplineşte rolul globulelor roşii din sistemul circulator uman, asigurând circulaţia vitală a nutrienţilor generatori de viaţă?

– vezi oare un patronat care îţi reprezintă interesele, te consiliază, te sprijină în demersurile tale?

Dacă ai un răspuns decent pozitiv pentru aceste întrebări, atunci aceste cuvinte nu-ţi sunt adresate. Eşti un privilegiat şi mă aplec în faţa reuşitei tale în afaceri. Îţi urez succes în continuare şi nu pot decât să te invidiez, deoarece eşti un „Superman” (…)

Dar dacă te uiţi în oglindă şi îţi vine să strigi „Nu! M-am săturat! Vreau să fac ceva să-mi schimb condiţia! ”…

Dacă ai ajuns la concluzia că nu reuşeşti singur să faci faţă problemelor zilnice…

Dacă vezi că în alte state aceste lucruri sunt rezolvate în alt fel…

Dacă îţi pui deoparte toate prejudecăţile, vrei să începi o viaţă nouă, demnă de respect…

Dacă te-ai săturat de sloganurile demagogice…

Ai o soluţie simplă… (…) caută un sprijin CREDIBIL să-ţi rezolvi problemele!

Nu uita că doar acţiunea patronatelor te-a scăpat de amenzile exorbitante pe baza HG 69, OG 43, OUG 11 etc!

Nu uita că doar patronatele te-au scăpat de taxa de intrare în Timişoara, de taxa pe drumurile din Judeţul Hunedoara!

Nu uita că doar ca urmare a acţiunii patronatelor ai scăpat de impozitarea diurnei!

Nu uita că ÎNCONTINUU „ţi se pregăteşte ceva” la nivel guvernamental, iar dacă nu ar exista patronatele să-ţi vegheze interesele, TU ai fi „fiul ploii”…

Nu uita că singur eşti INVIZIBIL…

Avem acum pe rol majorarea exorbitantă a RCA, avem iminenta modificare a Codului Muncii (o să ajungem la imposibilitatea concedierii angajaţilor, indiferent de motiv), avem la nivel european o serie de legi care ne afectează afacerea (Legea MiLoG, reglementările franceze, reglementări ale salariului minim în diferite ţări UE etc) şi toate aceste legislaţii trebuie monitorizate şi, eventual, aduse modificări prin acţiunea patronatelor.

Nu lăsa politicienii să-ţi hotărască soarta fără să-ţi spui părerea! Înscrie-te în ORICARE patronat credibil şi eficient!”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.