Șansa autostrăzii Sibiu – Pitești: Sorin Bușe, de la Renault, la Ministerul Transporturilor

La nici o săptămână de la vizita la uzina Dacia Pitești, premierul Dacian Cioloș l-a demis pe ministrul Transporturilor, Dan Costescu, și l-a numit în locul lui pe Sorin Bușe, fost director general al Renault Technologie Roumaine (RTR).

„Dânsul este un manager cu un CV impresionant, a pus pe picioare Centrul de Cercetare Tehnologică de la Renault, are experiență managerială îndelungată și în alte companii, mai ales din industria automobilului, și, cu experiența managerială pe care o are, consider că poate să vină cu un impuls nou și să fie în măsură să grăbească anumite proiecte pe care le avem la Ministerul Transporturilor”, și-a argumentat premierul Cioloș decizia.

Sorin Bușe are o experiență de peste 25 de ani în industria auto globală, între septembrie 2010 și mai 2015 fiind vicepreședinte al Inginerie Renault Globale și directorul general al Renault Technologie Roumaine (RTR). Anterior, în perioada iulie 2009 – septembrie 2010, el a fost director general adjunct al RTR, iar, între septembrie 2008 – iunie 2009, inginer șef adjunct pentru Rusia. Emigrat în Canada în perioada 1990 – 1996, Sorin Bușe a lucrat în industria nord-americană a automobilelor, prestând și servicii de inginerie contractate de General Motors.

Cu un asemenea trecut, noul ministru al Transporturilor satisface toate așteptările, dar, mai ales, pentru mult tărăgănata autostradă Sibiu – Pitești, care se află încă la faza de revizuire a Studiului de Fezabilitate. Premierul Dacian Cioloș a spus conducerii uzinei Dacia că acesta va fi gata abia la sfârșitul acestui an.

„A trebuit să prelungim contractul pentru finalizarea lui, din cauza modului defectuos cum el a fost gândit și licitat de la început”, a spus premierul Dacian Cioloș. „Știu că aici este unanimitate, atât conducerea Uzinei Dacia, cât și muncitorii (sindicatele) sunt direct interesați de avansarea proiectului autostrăzii Pitești – Sibiu. Am confirmat conducerii Uzinei că acest proiect rămâne în prioritățile pe care le avem în ceea ce privește construcția de autostrăzi. Avem și finanțarea. (…) Obiectivul nostru este ca, până la sfârșitul anului, să fie terminat un studiu de fezabilitate bun și consistent, care să permită, apoi, un proiect tehnic și construirea autostrăzii, astfel încât calendarul existent în Master Planul de Transport să poată fi menținut”, a precizat premierul. Totodată, proiectul de autostradă va fi și parte Legii Centenarului, care va vea o componentă de infrastructură prioritară pentru România, a adăugat Cioloș.

Proteste pentru autostradă

În 7 martie, pentru a treia oară în ultimii ani, peste 10.000 de angajați ai Uzinei Dacia, dar și de la alte întreprinderi și firme argeșene, au protestat în centrul orașului Mioveni împotriva tergiversării lucrărilor de construire.

CNADNR a anunțat că revizuirea SF este programată a fi încheiată „până la 15 decembrie 2016”, astfel că abia în anul 2017 va fi lansată licitația pentru constructor, iar lucrările vor începe în 2018. Potrivit Ministerului Fondurilor Europene (MFE), segmentul de autostradă Sibiu – Pitești va costa 1,67 miliarde euro și va primi finanțare din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).

Semnarea contractului de finanțare este estimată să se întâmple abia în trimestrul 3 al anului 2017. Data planificată pentru începerea implementării este trimestrul 4 din 2017, iar, în prima parte a anului 2018, este de așteptat să fie semnate primele contracte de lucrări.

Revizuirea SF, de aproape 9 milioane euro

Vechiul Studiu de Fezabilitate datează din anul 2008 și a fost aprobat prin Hotărâre de Guvern, însă CNADNR a considerat că nu mai este bun și a scos la licitație revizuirea lui. Costurile sunt de peste 8,7 milioane de euro, cu TVA.

Licitația a fost lansată în vara lui 2014, iar câștigătorul a fost anunțat în februarie 2015: Asocierea SPEA Ingegneria Europea SA Milano Italia Sucursala Bucuresti & Tecnic Consulting Engineering Romania SRL. Contractul a fost semnat în 15 iunie 2015.

În 8 februarie anul acesta, CNADNR a înființat, prin dispoziția noului director general interimar, Cătălin Homor, o Unitatea de Implementare a Studiului de Fezabilitate.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.