Zona Metropolitană Bucureşti – Atribuirea a intrat în linie dreaptă

Programul şi criteriile de punctare au fost deja afişate de către Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti (AMTB), care pregăteşte o atribuire cu multe elemente de noutate. Am discutat despre intenţiile legate de transportul în Zona Metropolitană cu Flaviu Hoţopan, director general AMTB.

 

Ziua Cargo: Forma finală a programului de transport şi a criteriilor diferă faţă de ceea ce anunţaţi cu două luni în urmă. De ce aceste schimbări?

Flaviu Hoţopan: Ne-am dorit să implementăm elemente noi în procedura de atribuire, în criterii, dar acest lucru nu s-a putut realiza în totalitate. Am intenţionat să aducem gândiri noi, practici noi, am fi vrut să creem un mediu concurenţial corect, care să fie ulterior perfectat, să tindă cât mai mult spre o stare normală. Dar, de o parte a mesei au stat peste 40 de primari, reprezentanţi ai CJ, ai Primăriei Generale Bucureşti, cel puţin 40 de operatori de transport, iar de cealaltă parte a mesei – AMTB şi conducerea MT. Este firesc să găseşti, în asemenea situaţii, soluţii de echilibru, să faci anumite compromisuri, care să mulţumească părţile implicate. Pentru noi, cea mai mare realizare este că am reușit în aceste două luni să terminăm programul de transport şi normele de atribuire. Puţini au fost cei care au crezut că vom respecta termenul limită fixat – finalul anului trecut. Cel mai important lucru este că, începând din acest an, cetăţenii din Ilfov vor călători în condiţii de siguranţă şi confort şi nu li se vor mai pune vieţile în pericol în mijloace de transport cu care circulă în prezent. Vă pot garanta că AMTB este implicat 100% şi vom duce programul până la sfârşit. Faptul că au apărut anumite contestaţii reprezintă un lucru firesc – oricum sunt mult mai puţine decât mă aşteptam. Sunt contestaţii subiective şi suntem înarmaţi cu toate elementele legale pentru a câştiga eventualele procese în instanţă.

Numărul grupelor de trasee a crescut faţă de propunerea iniţială.

A avut loc o renegociere a grupelor, o reîmpărţire a lor, în urma procesului de consultare cu reprezentanţii autorităţilor administrativ-teritoriale şi societatea civilă.

Aceste grupe de traseu modificate au fost propuse de operatori şi de reprezentanţii primăriilor. Iniţial, noi am propus acele 19 grupe, însă am dorit să găsim soluţii astfel încât să împăcăm pe toată lumea şi să nu avem o şedinţă de atribuire tensionată. Aţi vrut să eliminaţi criteriul vechime pe traseu, însă, până la urmă, acesta a rămas. Punctarea vechimii pe traseu este contrară principiilor AMTB, precum şi a altor instituţii, însă acest element face parte din categoria compromis. Eu le consider măsuri neconcurenţiale, chiar dacă au rolul de a proteja investiţiile. În schimb, am modificat dinamica punctajelor la preţ, acest criteriu asigurând puncte multe. Am creat aceste plaje de preţuri, cu nişte diferenţe mari de punctare şi, astfel, vechimea pe traseu nu mai poate oferi o siguranţă totală. Asta înseamnă că operatorii vor fi obligaţi să facă performanţă, cu mijloace de transport cât mai moderne şi în parametri financiari avantajoşi pentru cetăţeni.

Nu există riscul ca toţi operatorii să bifeze cel mai mic preţ şi apoi să meargă pe un alt preţ, mai mare?

Acest preţ nu poate fi schimbat decât o dată pe an şi după o foarte bună argumentare. Transportatorii îşi aleg preţul în momentul atribuirii, dar apoi acesta nu poate fi schimbat fără avizul nostru. Contractul care se va încheia între AMTB şi operatori prevede că preţul nu va fi schimbat decât în anumite condiţii (de exemplu, creşteri ale preţului carburantului), iar cei care nu respectă această prevedere pot ajunge la pierderea licenţei de traseu. În plus, „în laboratoarele noastre“ se pregăteşte activitatea de control, care va începe foarte curând. Inspectorii AMTB vor aplica sancţiuni şi vor putea ridica licenţe. Realizarea programului de transport şi atribuirea reprezintă primii paşi. În paralel, lucrăm la proiectul unei ordonanţe de urgenţă, pentru a fluidiza activitatea AMTB. Deja pregătim toate procedurile de control, care sper că va fi demarat în cel mai scurt timp. Împreună cu Poliţia Rutieră şi ISCTR, care au drept de oprire în trafic, vom face controale la tot ceea ce înseamnă transport de călători în Zona Metropolitană. Riscul ca un operator să perceapă un alt tarif decât acela cu care a licitat va fi combătut prin control în trafic – inspectorii AMTB împreună cu instituţiile abilitate. Vă garantez, aşa cum v-am garantat că programul va fi publicat în 30 decembrie, că îi vom controla exact când nu se vor aştepta. În plus, tariful este afişat pentru fiecare linie, iar plângerile vor fi soluţionate. Aşa cum am menţionat, putem merge până la ridicarea licenţei.

 

Care este utilitatea cererilor suplimentare privind dotarea autovehiculelor, precum sistemul de poziţionare prin satelit sau transferul de date?

Aducerea de autobuze urbane noi este doar un prim pas din strategia pe care am propus-o. Dorim ca în aceşti 6 ani să implementăm tichetul unic de călătorie pe toată Zona Metropolitană, iar aceste condiţii tehnice ne sunt necesare pentru realizarea acestui scop. Practic, ne propunem ca acest lucru să se întâmple în următorii 2 ani. Totodată, dotarea maşinilor cu sistem de poziţionare prin satelit şi cu sistem de transfer date vor face posibilă informarea mai bună a călătorilor. Vor şti câte minute mai sunt până la venirea autobuzului, câte până la o anumită staţie, ce legături există cu alte mijloace de transport… Dorim să facem un transport performant. Sunt operatori care au solicitat un termen mai lung pentru achiziţionarea autobuzelor.

Timpul este foarte comprimat pentru noi. Procedurile legate de atribuire, pe care le vor realiza angajaţii AMTB, au fost gândite la limită, fără a se ţine seama nici măcar de sărbătorile legale. La noi se va lucra în permanenţă, fără zi liberă, fără sâmbătă şi duminică, ca să le putem asigura cât mai mult timp operatorilor pentru a-şi aduce autobuze. Avem nişte paşi prevăzuţi în lege, pe care trebuie să-i atingem. Amănuntele le regăsiţi în calendarul atribuirii – veţi vedea că nu avem nici măcar o zi pauză.

Toate maşinile vor fi inspectate de către AMTB pentru a se verifica acele dotări suplimentare, solicitate pentru această atribuire. Este vorba despre sistemul de poziţionare prin satelit, sistemul de afişare pentru călători în salonul autobuzului, casă de marcat fiscală. Noi le vom constata inclusiv funcţionalitatea. Toate procedurile sunt elaborate, şi vă pot asigura că întreaga flotă va fi verificată dacă este conformă şi le vom certifica dacă pot participa sau nu la atribuire. Va fi o atribuire ca la carte, în care nu mai lăsăm loc pentru „artificii“ – camere de vederi oarbe, panouri false de informare a călătorilor achiziţionate cu 2 euro… Oricum, operatorii îşi asumă în contractul cu AMTB că nerespectarea oricărui element care stă la baza obţinerii licenţei de traseu duce la pierderea acesteia.

Vă aşteptaţi la o concurenţă puternică între transportatori?

Va exista, cu siguranţă, pentru că este o oportunitate unică pentru unii de a-şi extinde activitatea. Iar aparenta securizare a traseului prin criteriul vechime poate fi combătută de preţ. Totuşi, modul în care am gândit dinamica acestei atribuiri permite operatorilor să lupte prin preţ doar în momentul în care asigură condiţiile care ne interesează pentru cetăţeni. Cu alte cuvinte, a apus vremea în care puteau recâştiga licenţele de traseu protejaţi de un punctaj mare la vechimea pe traseu şi oferind condiţii precare de transport – maşini vechi, incomode, nesigure.

Calendar atribuire

14.04.2014-18.04.2014 – perioada de depunere a dosarului (de către operatorii de transport rutier), în vederea participării la atribuire (ambele sesiuni de atribuire), la sediul AMTB;

19.04.2014-29.04.2014 – perioada de verificare, de către AMTB, a dosarelor depuse de operatorii de transport rutier.

 

Prima sesiune de atribuire

30.04.2014 – data afişării programului de transport în sistemul CNMSI;

01.05.2014 – 11.05.2014 – perioada de corectare a eventualelor erori din programul de transport;

12.05.2014 – 18.05.2014 – perioada de depunere a solicitărilor (de către operatorii de transport rutier), în format electronic, în sistemul CNMSI;

19.05.2014 – 25.05.2014 – perioada de evaluare a solicitărilor depuse;

26.05.2014 – data primei şedinţe de atribuire;

27.05.2014-01.06.2014 – perioada de depunere a cererilor de eliberare a licenţelor de traseu (de către operatorii de transport rutier declaraţi câştigători) şi de prezentare a documentului de plată al tarifului aferent, la sediul AMTB.

 

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.