Impactul financiar al timpilor morți cauzați de mentenanță

Timpii morți, sau downtime în limbaj englez/corporatist, reprezintă un dușman silențios, care îți toacă bugetul, fără să producă prea multă agitație.

Nu discutăm despre downtime-ul cauzat de factori operaționali de transport (așteptări la încărcare/descărcare și lipsă șoferi) ci ne concentrăm doar asupra downtime-ului cauzat de mentenanță și de accidente.

Un avion, pentru a returna investiția, trebuie să producă venituri. Venituri care se adună numai atunci când avionul este operațional, pe cât posibil 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână. Același calcul se aplică și camioanelor.

250 euro/zi – cost de staționare

Ideal ar fi ca acestea să ruleze non-stop, bineînțeles cu marfă în semiremorcă. Mai ales în transportul internațional, acest lucru nu este posibil din cauza regulamentelor privind timpii de condus, a imposibilității asigurării unui număr de șoferi corespunzător, cât și din cauza programului de lucru al centrelor logistice.

Practic, rămânem cu o fereastră destul de îngustă de timp în care camionul nostru trebuie să producă venituri. În momentul în care, în această fereastră de timp, camionul rămâne blocat din cauza mentenanței planificate și, mai ales, a celei neplanificate, se pierd bani din 2 direcții:

  • venit care nu se mai produce și
  • costuri suplimentare de readucere a vehiculului în starea de funcț

O zi neproductivă a unui camion costă aproximativ 250 euro. Vorbim de costuri fixe, care se adună, indiferent dacă mașina este în cursă sau stă nemișcată.

În momentul în care, la o flotă de 50 de camioane, avem, în medie, în fiecare lună, câte 15 de camioane care pierd o zi de lucru, contabilizăm pierderi directe de 45.000 euro în fiecare an. Cu alte cuvinte, la fiecare 2 ani, pierdem echivalentul unui cap tractor nou.

Ce se poate face?

  • În primul rând, trebuie să avem un instrument de măsură a acestor timpi morț De obicei, acest lucru se face cu ajutorul unui software. Nu putem lua măsuri asupra unui element pentru care nu avem date exacte.
  • În al doilea rând, trebuie să ne asigurăm că intern avem toate procedurile foarte bine puse la punct, astfel încât să nu se piardă timp inutil, în dialogul dintre dispecerat și departamentul tehnic, și că responsabilul tehnic știe foarte bine ce are de făcut în toate situaț
  • În al treilea rând, trebuie să ne asigurăm că facem tot ce este posibil pentru a preveni apariția defecțiunilor și pentru a planifica eficient mentenanța preventivă.
Cosmin Lixandru

Care ar fi aceste măsuri?

  • Cu ajutorul unui tablou din care știm momentul la care sunt scadente verificările ITP, tahograf și reviziile uzuale, putem să facem un plan de intrare în service astfel încât timpul pierdut să fie minim.
  • Dacă avem mai multe vehicule scadente în aceeași zi sau săptămână, putem lua decizia de a devansa unele lucrări, pentru a nu aglomera service-ul, sau să depășim termenele de revizie. Buna colaborare cu dispeceratul este crucială, pentru că vehiculele trebuie să devină disponibile pentru departamentul service și acest lucru nu se obține cu ușurință.
  • Verificările tehnice care nu sunt făcute la timp pot duce la defecțiuni care să facă imposibilă continuare cursei. Cu alte cuvinte, este în interesul tuturor ca mentenanța preventiva să se facă la timp.
  • Un alt avantaj al planificării este posibilitatea programării în service. O programare exactă într-un service partener duce la salvarea de ore importante, care altfel s-ar irosi în aș
  • Un sistem de înregistrare și catalogare a defecțiunilor tehnice semnalate de șoferi ajută în luarea deciziilor de către departamentul tehnic înainte ca o problema mică să se transforme într-una importantă.
  • Cu ocazia unei intrări în service, planificată sau neplanificată, ar trebui rezistat presiunilor departamentului de transport și problemele tehnice care ar putea duce la o imobilizare ulterioară ar trebui rezolvate.

Anvelopele – responsabile pentru majoritatea intervențiilor pe traseu

O atenție sporită trebuie acordată anvelopelor, știut fiind faptul ca majoritatea intervențiilor în traseu se fac ca urmare a unei anvelope defecte.

  • Presiunea aerului trebuie refăcută constant la intervale care să nu depășească 90 de zile.
  • Adâncimea benzii de rulare este un element care trebuie luat în calcul, pentru că o anvelopă uzată poate conduce la un accident, sau poate atrage o amendă. Totodată, o anvelopă uzată este mai predispusă la pană decât una nouă.

Timpul în service contează

În cazul lucrului cu mai multe unități service, trebuie acordată mare atenție timpului total pierdut pentru activitatea respectivă. Nu numai tariful pe oră de manoperă este important. Degeaba am un tarif mic dacă pierd ore prețioase la coadă, sau mai rău, pentru a reveni în service pentru aceeași defecțiune. Trebuie contabilizat și timpul necesar drumului până și de la service. Comparația între service-uri trebuie să țină cont neapărat și de factorul timp adițional tipului efectiv de lucru în service.

O organizare bună, o respectare a planurilor de service cât și a bunelor practici de mentenanță, dublată de un sistem de raportare exact, aduce economii financiare importante, practic fără nicio investiție suplimentară.

Cosmin LIXANDRU

Business Development Manager ProAct

cosmin.lixandru@proactsoftware.eu

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.