Iveco mizează pe gaz

Iveco are planuri mari, în ceea ce privește vânzările de vehicule bazate pe tehnologia pe gaz (CNG și LNG).

Pentru următorii trei ani, Iveco are ca țintă, în zona vehiculelor comerciale grele, să dubleze vânzările vehiculelor pe gaz de la an la an, așa cum, de altfel, s-au dublat în fiecare din ultimii 3 ani.

Datorită compatibilității cu biogaz/biometan, exploatarea autovehiculelor Iveco poate avea impact zero în ceea ce privește amprenta de CO2 și, mai mult, spre deosebire de autovehiculele electrice, face parte deja din economia circulară.

Soluții pentru toate misiunile

Iveco a realizat prima mașină pe gaz în 1996 și a continuat să dezvolte această tehnologie. Astăzi, în contextul unei legislații europene tot mai puternic axate pe protecția mediului, Iveco deține un avantaj important, datorită experienței acumulate, mai ales că tehnologiile actuale au devenit relativ complicate, în încercarea de a se alinia normelor de mediu impuse.

Din punct de vedere tehnic, Iveco a dezvoltat o gamă completă de soluții pe gaz, de la 3,5, la 40 t, pe toate segmentele de activitate – distribuție, transport pe distanțe lungi și construcții, chiar și cu ADR, demonstrând că gazul reprezintă o soluție globală în transporturi.

Implicare în dezvoltarea infrastructurii

După modelul din alte piețe, mai dezvoltate, Iveco promovează utilizarea gazului în transporturi, pe toate fronturile.

Astfel, reprezentanții constructorului se implică în discuțiile cu autoritățile, alături de ceilalți actori interesați, în scopul realizării unui cadru legislativ funcțional.

Mai mult decât atât, pentru a elimina neajunsul infrastructurii, Iveco este deschis să susțină construirea primei stații LNG din România, ce va fi amplasată pe coridorul TEN-T Arad – Constanța, după modelul de cooperare din alte piețe europene și care se bazează pe parteneriate cu membri din rețea, jucători din piața de gaz sau, chiar, clienți.

LNG (gaz natural lichefiat) asigură autonomie mare și se adresează, în primul rând, transportului pe distanțe lungi.

România ar intra, astfel, pe harta transportului internațional cu gaz, iar operatorii străini care au asemenea camioane vor putea tranzita România. Într-o perioadă scurtă, este de așteptat ca și operatorii români să înceapă achizițiile.

Avantaje în raport cu motorina

O comparație între vehiculele pe gaz și cele diesel este, la ora actuală, ușor de realizat, având la bază numeroasele teste, realizate în ultimii ani.

Trebuie menționat faptul că prețul de achiziție al unui vehicul pe gaz este mai mare cu între 25% și 45% față de un model similar diesel.

Perioada în care se recuperează diferența de preț, prin costurile mai mici de exploatare, este invers proporțională cu volumul carburantului utilizat. Practic, cu cât consumul de motorină este mai mare, o soluție pe gaz care să înlocuiască camionul diesel se amortizează mai repede.

  • Pentru transport internațional, cu un consum mediu de motorină estimat la 28-29 l/100 km, un camion pe gaz este la fel de eficient față de unul diesel în primii 500 – 600 de mii de kilometri de exploatare (fără a ține cont de avantajele oferite de diverse state pentru această tehnologie), dar devine foarte profitabil ulterior.
  • În sectorul construcțiilor, unde consumul mediu este mai mare, soluțiile pe gaz deveni mai eficiente chiar și după mai puțini kilometri.

Iveco oferă buy-back pentru camioanele pe gaz, chiar și până în anul opt de exploatare. Constructorul acoperă perioada de exploatare prin contracte de service și garanții extinse.

În ceea ce privește reviziile obligatorii, diferențele dintre gaz și diesel nu sunt foarte mari. Deși revizia unui camion pe gaz este mai ieftină, aceasta se realizează mai des (interval de mentenanță 90.000 km) față de un diesel (interval de mentenanță 150.000 km).

Echivalare consum litri motorină – kilograme gaz

Testele DEMO realizate la nivel european, dar și de către clienții din România, au permis stabilirea unor comparații între consumul de motorină și gaz, în funcție de misiunile de transport.

Astfel, în cazul celor mai solicitante aplicații, cum ar fi, de exemplu, livrările urbane, cu multiple opriri și porniri, la fiecare litru de motorină consumat, un vehicul similar pe gaz ar consuma 1 kilogram de gaz.

În cazul transportului internațional, gazul câștigă teren: 1 l motorină – 0,85 kg gaz.

Practic, dacă am înlocui un cap tractor diesel, care are un consum mediu de 28 l/100 km, cu un cap tractor pe gaz, acesta din urmă consumă sub 24 kg gaz/100 km (consum demonstrat și în testul Londra – Madrid).

Testul, din 2018, cu un Iveco Stralis NP de 460 CP – traseul de la Londra la Madrid – a stabilit un record privind autonomia camioanelor LNG – peste 1.700 km fără alimentare pe traseu.

Iveco România are, în acest an, cinci camioane heavy pe gaz pentru teste demo la clienți (trei CNG și două LNG), plus 3 vehicule CNG din gama light.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.