SCANIA Camioane pe sosea electrica

scania-camioane-pe-sosea-electrica

Producatorul suedez de vehicule comerciale Scania a anuntat ca, in luna februarie 2016, va incepe testarea de camioane, pe o retea electrica suspendata asemanatoare cu cea a tramvaielor, in conditii reale de utilizare.

A dministratia Suedeza a Transporturilor a aprobat recent acordarea de sprijin proiectului Gävle Electric Road, menit sa testeze si sa evalueze tehnologia conductiva. Aceasta implica utilizarea unui tip de transmisie electrica, prin intermediul unor linii electrice suspendate deasupra soselei, vehiculele fiind echipate cu un colector de energie – „pantograf”. Investitia in proiectul Gävle Electric Road se inscrie in politica guvernului suedez de a realiza, pana in 2030, o flota de vehicule eficiente din punct de vedere energetic si care sa nu consume combustibili fosili. Proiectul consta din finantari publice de 77 milioane coroane suedeze (SEK) si cofinantari de aproximativ 48 milioane SEK din partea comunitatii de afaceri din regiunea Gävleborg.

Ruta de testare de 2 km

Camioanele Scania vor opera transporturi de marfuri pe o ruta de test de doi kilometri, care este amenajata intre Portul Gävle si Storvik, pe autostrada europeana 16. Camioanele sunt echipate cu un lant cinematic electric hibrid, dezvoltat de catre Scania. Energia este transferata din liniile de deasupra soselei prin intermediul unui colector denumit pantograf montat pe un cadru in spatele cabinei. Aceasta tehnologie a fost dezvoltata de catre Siemens, care, incepand din 2013, realizeaza teste cu camioane electrificate, impreuna cu Scania, in cadrul facilitatilor sale de cercetare de langa Berlin. Posibilitatea operarii unor camioane grele utilizand energie electrica in acest mod inseamna ca flexibilitatea transportului se mentine, datorita sistemului hibrid, in conditiile unei reduceri de 80-90% a emisiilor rezultate din consumul de combustibili fosili. Costurile operationale vor scadea la randul lor, avand in vedere faptul ca este necesara mult mai putina energie, datorita eficientei motorului electric si a faptului ca electricitatea este mai ieftina decat motorina. „Potentialele economii de combustibil prin intermediul electrificarii sunt considerabile si tehnologia poate deveni o piatra de temelie pentru servicii de transport fara combustibili fosili. Soselele electrice reprezinta, de asemenea, o modalitate de a dezvolta servicii de trasport mai ecologice, prin utilizarea retelei rutiere existente“, spune Nils-Gunnar Vågstedt, responsabil cu cercetarea in acest domeniu in cadrul Scania.

Gävle Electric Roads

Facilitatile demonstrative pentru tehnologia conductiva sunt parte a proiectului Electric Roads, care este unul dintre cele mai mari proiecte inovative ce se desfasoara in prezent in Europa. In cooperare cu Administratia Suedeza a Transporturilor, Agentia Suedeza pentru Energie si VINNOVA, reprezentanti din cadrul domeniilor industriale si educationale vor demonstra si evalua soselele electrice ca posibile metode de reducere a utilizarii resurselor energetice fosile in sistemul de transport. Printre participantii la proiect se numara administratia locala din regiunea Gävleborg, Siemens si Scania, precum si Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc Elektro, Sandviken Energi, Portul Gävle, Gävle Energi si Scoala Economica Stockholm. Administratia Suedeza a Transporturilor, Consiliul National Suedez pentru Siguranta Electrica si Agentia Suedeza de Transport au colaborat, la randul lor, cu acest proiect. Scania participa, de asemenea, intr-o alta initiativa de cercetare ca parte a proiectului Electric Roads, in cadrul careia tehnologia de inductie va fi testata pe autobuze urbane. Un autobuz urban Scania echipat cu sistem hibrid de propulsie va intra in operarea de zi cu zi in Södertälje, incepand cu luna iunie 2016. Intr-una dintre statiile de pe traseu, se va afla o statie de alimentare, in care autobuzul va putea sa se reincarce, in doar 6-7 minute, cu suficienta energie pentru a parcurge intregul traseu.

Operarea unor camioane grele utilizand energie electrica in acest mod asigura mentinerea flexibilitatii transportului, datorita sistemului hibrid, in conditiile unei reduceri de 80-90% a emisiilor rezultate din consumul de combustibili fosili.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.