DOCUMENT. Noi reguli de atestare a lectorilor în transportul rutier: împărţiţi pe căprării

Atestatele de lector în transportul rutier vor fi diferenţiate în funcţie de tematica de bază pe care aceştia o vor preda, astfel încât lectorii vor fi de 4 feluri: pentru manageri de transport, pentru profesori de legislaţie rutieră şi instructori de conducere auto, pentru transport rutier de mărfuri periculoase şi pentru conducători auto. Noile reglementări apar în proiectul Normelor ce vor fi aprobate prin Ordin, de ministrul Transporturilor. Practic, noul act normativ modifică OMTCT nr. 1065/2003. Documentul a fost lansat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor. Propuneri şi observaţii pot fi trimise de către cei interesaţi până în data de 28 iunie.

Lectorii pentru managerii de transport vor fi atestaţi să susţină cursurile de pregătire şi perfecţionare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului;

Lectorii pentru profesori de legislaţie rutieră şi instructori de conducere auto vor fi atestaţi să susţină cursurile de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului atestat pentru pregătirea în vederea obţinerii permisului de conducere

Lectorii pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase vor fi atestaţi să susţină cursurile de pregătire şi perfecţionare prevăzute în Secţiunea I.1 a Anexei nr. I la Directiva 2008/68/CE  privind transportul interior de mărfuri periculoase

Lectorii pentru conducători auto vor fi atestaţi să susţină următoarele cursuri de pregătire şi perfecţionare:

– prevăzute în Directiva 2003/59/CE privind calificarea iniţială şi formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de pasageri, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului şi a Directivei 91/439/CEE a Consiliului şi de abrogare a Directivei 76/914/CEE a Consiliului
– a conducătorilor auto care efectuează transport de persoane în regim de taxi sau transport în regim de închiriere
– a conducătorilor auto care efectuează transport rutier cu autovehicule a căror masă totală maximă autorizată, inclusiv remorca/semiremorca, depăşeşte 2,4 tone
– a conducătorilor auto care efectuează transport rutier cu autovehicule având cel puţin 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, destinate prin construcţie şi echipate pentru transportul de persoane
– a conducătorilor auto care efectuează transport rutier cu autovehicule a căror masă maximă autorizată, inclusiv cea a remorcii/semiremorcii, este cuprinsă între 2,4 tone și 3,5 tone, utilizate la efectuarea transportului rutier național contra cost/transportului rutier în cont propriu de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate.

Potrivit referatului de specialitate semnat de directorul general Lizeta Volcinschi, de la Direcţia Generală Reglementări în Transporturi din cadrul MT, noile schimbări mai prevăd:

* reglementarea clară a conţinutului examenului de lector şi a condiţiilor în care acesta poate fi promovat

* eliminarea obligativităţii urmării unor cursuri specifice la un centru de pregătire profesională autorizat

* simplificarea procedurii de înscriere la examenul de atestare profesională prin depunerea la Ministerul transporturilor a dosarului de înscriere pentru examen, în format electronic (cu documentele scanate)

* programarea desfăşurării examenului trimestrial ori pe an

* stabilirea unor prevederi care să faciliteze recunoaşterea atestatelor emise în alte state membre ale Uniunii Europene (UE) sau ale Spaţiului Economic European (SEE).

Normele cuprind tematica de examen pentru obţinerea atestatului de lector şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a putea profesa.

Atestatul de lector are o valabilitate nelimitată, dar trebuie vizat la 5 ani.

Proiectul Normelor poate fi vizualizat AICI.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.