Modificarea OG 43/1997, reîntoarsă a 4-a oară la Comisia de Industrii şi Servicii

Dacă mai aveau o minimă speranţă că amânarea modificării OG 43/1997 din ultima şedinţă de plen a Camerei Deputaţilor s-a produs doar din cauză că se afla în coada listei pe ordinea de zi, transportatorii pot să-şi ia adio. Deputaţii au decis marţi, 11 februarie, în prima şedinţă de plen din acest an, să reîntoarcă proiectul legislativ la Comisia de Industrii şi Servicii (CIS), pentru un nou raport. Nu este prima dată, dar este tot mai evident că autorităţile nu doresc să răspundă cererii operatorilor din transporturi de a le da drumuri pe care camioanele să poată circula fără noi taxe în afara celor deloc mici pe care deja le platesc – taxa de drum, rovinieta şi acciza din preţul carburanţilor. Iar aceasta în ciuda asigurărilor ministrului Ramona Mănescula negocierile din 12 decembrie cu reprezentanţii asociaţiilor din transporturi, în urma protestelor din 9 decembrie, că proiectul de modificarea a OG 43 va fi votat rapid de colegii săi din USL în prima şedinţă de plen a Camerei Deputaţilor.

Este evident că în acest an electoral presiunile primarilor şi preşedinţilor consiliilor locale sunt şi mai mari pentru a-şi menţine taxele de acces impuse prin hotărâri de Consiliu Local sau de Consiliu Judeţean pe drumurile naţionale ce le traversează oraşele şi drumurile judeţene – pe care sunt stăpâni.

Marea problemă este însă că arterele de circulaţie rutieră în cauză nu au alternativă: oraşele nu au centuri ocolitoare iar drumurile judeţene pot fi ocolite doar… prin judeţele vecine, la zeci şi sute de kilometri. Asta până când CJ-urile de acolo vor institui, la rândul lor, taxe similare.

De la 1 ianuarie a fost impusă taxă de acces pentru traficul greu în Timişoara, iar de la 1 aprilie va fi aplicată şi în municipiul Satu Mare.

Un raport cu cântec

Marţi, proiectul legislativ ajunsese locul 16 pe ordinea de zi, dar nu a mai fost amânat de la vot, ci returnat, pentru a 4-a oară, Comisiei de Industrii şi Servicii (CIS), pentru un nou raport.

De 4 ani se află în Parlament acest proiect de lege ordinară – Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 7/2010 pentru modificarea şi completarea OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.

Proiectul legii a fost adoptat de Senat în data de 8.04.2010, dar s-a blocat la Camera Deputaţilor – for decizional. Plenul Camerei tot retrimite, de 2 ani, Raportul către CIS, pentru un nou raport. Iată istoricul:

* Raport – Comisia pentru industrii (Adoptare) – distribuit – 25.04.2012

* Raport înlocuitor 1 (Adoptare) – distribuit – 2.10.2013

* Raport înlocuitor 2 (Adoptare) – distribuit – 19.11.2013.

Întregul istoric al modificării OG 43/1997 poate fi vizualizat la poziţia 16 AICI (click pe documentul din dreapta).

Taxă la Satu Mare, din aprilie

În tot acest timp, autorităţile locale au tot impus taxe de tranzit prin oraşele traversate de drumuri naţionale şi chiar europene, care însă nu au variante ocolitoare – sau astfel de şosele se află abia în faza de proiect, cum este cazul municipiului Satu Mare.

Acesta este cel mai recent caz de impunere a unui astfel de bir, iar  cei 21 de membri ai Consiliului Local prezenţi la şedinţă (din totalul de 22) au votat în unanimitate Hotărârea nr 13.30.2014. Decizia lor de va fi aplicată începând cu 1 aprilie, dată până la care Raportul CIS pe modificarea OG 43 nu va fi gata, având în vedere istoricul ultimilor 2 ani.

Mai multe informaţii privind cuantumul taxei şi traseele cu restricţii în Satu Mare, AICI.

Pe de altă parte, construirea unei centuri ocolitoare a municipiului Satu Mare abia a primit ok-ul Guvernului. Urmează semnarea acordului de finanţare pentru fondurile europene, licitaţia şi, în cel mai fericit caz, începerea lucrărilor la sfârţitul acestui an şi finalizarea lor la finalul lui 2015 sau la mijlocul lui 2016. În tot acest timp, transportatorii vor fi nevoiţi să plătească taxă.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.