“Prima mașină”, cu bani din bugetul de anul trecut

aglomeratie-masini-trafic-0-foto-Jean-Mihai-PALSU8-550x343“Prima mașină”, program de stimulare a cumpărării de autoturisme noi lansat de Guvernul Ponta acum 2 ani, va fi finanțat anul acesta cu jumătate din banii alocați în 2016, deoarece s-a cheltuit o sumă infimă din ei.

Concret, anul trecut a fost utilizat numai 1,41% din bugetul de 100 milioane lei.

Au fost acordate 75 de garanții, în valoare totală de 1,411 milioane lei. Până la data de 31 decembrie 2016 nu a fost solicitată nicio executare a garanțiilor acordate de finanțatori, potrivit notei de fundamentare a unui unui proiect de hotărâre publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (MFP).

50 de milioane de lei

Astfel, pentru anul 2017 va fi stabilit un plafon de 50 milioane lei, pentru continuitatea programului lansat în 2015.

Însă nu este prima dată când fondurile sunt transferate de la un an la altul, programul fiind un eșec încă de la lansare. În decembrie 2014 a fost emisă HG nr. 1053/2014 pentru aprobarea Normelor de aplicare a OUG nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi.

Documentul a reglementat modul de acordare a garanțiilor în numele și în contul statului de către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (FNGCIMM) aferente finanțărilor acordate persoanelor fizice care îndeplinesc criteriile de eligibilitate pentru achiziția de autoturisme noi în cadrul Programului, de către instituțiile de credit sau instituțiile financiare nebancare eligibile, plafonul anual al garanțiilor, modalitatea și condițiile de acordare, condițiile de eligibilitate ale finanțatorilor, regulile de gestionare ale garanțiilor.

Însă Programul “Prima mașină” a început efectiv în luna aprilie 2015, iar plafonul total al garanțiilor a fost de 350 de milioane de lei, din care s-au cheltuit numai 3,257 milioane de lei.

“Perioada scurtă avută la dispoziție de finanțatorii parteneri pentru promovarea facilităților oferite în cadrul Programului, precum și condițiile de creditare foarte apropiate de cele ale pieței financiare, au determinat o utilizare foarte redusă a plafonului pe anul 2015. Astfel, până la data de 31.12.2015, au fost acordate un număr de 193 garanții, în valoare totală de 3,257 milioane de lei”, argumentează MFP.

Constatăm, totuși, că povestea s-a repetat anul următor, când suma alocată de Guvernul Cioloș a fost redusă la mai puțin de o treime, respectiv 100 de milioane de lei.

“Prin Hotărârea Guvernului nr. 233 din 30 martie 2016 pentru completarea Normelor de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, cu modificările și completările ulterioare, s-au adus îmbunătățiri condițiilor programului, în sensul posibilității includerii primei de casare acordate în cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național pentru justificarea achitării avansului minim obligatoriu de 5% din prețul de achiziție prevăzut în legislația Programului Prima Mașină. Această facilitate a devenit operațională în momentul în care a demarat Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național, respectiv la data de 14 iunie 2016″, precizează MFP.

Nici aceste “îmbunătățiri” nu i-au convins pe români să apeleze la program, doar 1,41 din sumă fiind utilizată. Motiv pentru Guvernul Grindeanu să înjumătățească bugetul anul acesta, însă chiar și așa cu slabe șanse de succes.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.