Proiect de Ordin: Autorizarea şcolilor de şoferi, reglementată temporar. DOCUMENT

1

Autorizarea şcolilor de şoferi şi pregătirea persoanelor pentru obţinerea permisului de conducere va fi reglementată temporar, printr-un Ordin al ministrului Transporturilor Ramona Mănescu, după ce OMT nr. 733/2013, emis de fostul ministru Relu Fenechiu în luna mai anul trecut, este suspendat prin mai multe hotărâri judecătoreşti obţinute de instructorii auto nemulţumiţi. Deocamdată, noul Ordin se află în faza de proiect, aşa că vor mai trece minim două săptămâni până la publicarea lui în Monitorul Oficial, după cele 10 zile de dezbatere publică.

“Măsura temporară se va aplica până la emiterea unui act normativ care să reglementeze activitatea de pregătire a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere, pentru o perioadă de un an, dar nu mai târziu de rămânerea definitivă a hotărârilor privind cererile de chemare în judecată pentru anularea OMT nr. 733/2013”, se arată în referatul de aprobare semnat de dir. Lizeta Volcinschi.

OMT nr. 733/2013 a abrogat actul normativ precedent, OMTI nr. 1.019/2009 pentru aprobarea Metodologiei privind atestarea instructorilor de pregătire practică şi a profesorilor de legislaţie rutieră, a Normelor privind autorizarea şcolilor de conducători auto, a Metodologiei privind autorizarea instructorilor de pregătire practică, a Programei de şcolarizare şi a Metodologiei de organizare şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică şi practică în vederea obţinerii permisului de conducere.

Împotriva lui au fost formulate însă, de către instructorii auto autorizaţi – în nume propriu sau prin organizaţiile profesionale -, mai multe cereri de chemare în judecată a Ministerului Transporturilor, prin care s-a solicitat suspendarea sau anularea actului normativ.

278 de procese pentru OMT 733/2013

Astfel, pe rolul instanţelor se află 278 de dosare care au ca obiect suspendarea sau anularea ordinului din 2013. Dintre acestea, 91 de dosare au fost soluţionate prin respingerea sau anularea cererilor de suspendare sau anulare a actului normativ, iar în 9 dosare au fost pronunţate soluţii de admitere a solicitărilor. Restul dosarelor se află în curs de judecată.

Astfel, în prezent nu există niciun act normativ care să reglementeze activităţile prevăzute în ordinele din 2009 sau din 2013.

“Curăţenia” lui Fenechiu

Relu Fenechiu anunţa la semnarea OMT nr. 733, în luna mai a anului trecut, că şcolile de şoferi unde rata de promovare a cursanţilor nu trece de 40% în primul an de la reautorizare şi de 50% în cel de-al doilea vor rămâne fără licenţă.

“Şcolile de şoferi să îşi asume pregătirea integrală a unui cursant, atât cea teoretică, cât şi cea practică. (…) Până acum existau situaţii în care cursanţii primeau lecţii de conducere auto, practică de la instructori autorizaţi, dar nu exista responsabilitatea nimănui, în condiţiile în care cursantul era bine pregătit sau nu la finalizarea acestor şcoli”, preciza el.

Totodată, OMT 733/2013 impunea dotarea cu camere de luat vederi a autoturismelor ce aparţin şcolilor de şoferi  pentru obţinerea permisului.

În ciuda numeroaselor proteste din partea unor instructori, derulate chiar în faţa sediului ministerului, documentul a fost semnat, Fenechiu susţinând că nu doreşte restrângerea activităţii acestora.

Ce prevede noul ordin

  • Normele privind atestarea profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor de conducere auto, prevăzute în Anexa 1.
  • Normele privind autorizarea şcolilor de conducători auto, prevăzute în Anexa 2
  • Normele privind autorizarea instructorilor auto, prevăzute în Anexa 3.
  • Programa de şcolarizare a şcolilor de conducători auto care organizează şi desfăşoară cursuri în vederea obţinerii permisului de conducere, prevăzută în Anexa 4.
  • Metodologia de organizare şi desfăşurare a cursurilor de pregătire teoretică şi practică în vederea obţinerii permisului de conducere, prevăzută în Anexa 5.

Dosarele de autorizare ale școlile de conducători auto organizate în regim juridic de persoane fizice autorizate depuse la Autoritatea Rutieră Română (ARR), care nu au putut fi soluționate până la data comunicării sentinței civile nr. 231/23.09.2013, pronunțată de Curtea de Apel Suceava, respectiv 28.10.2013, și care îndeplineau condițiile de autorizare în vigoare la acea dată, vor fi soluționate, la solicitarea deponenților, în conformitatea cu legislația aplicabilă la data introducerii acestora, prevede Art. 7.

Şcolile de conducători auto organizate în regim juridic de persoane fizice autorizate vor funcționa în continuare în conformitate cu metodologia pentru școlile de conducători auto, prevăzută în Anexa 5.

Autorizațiile eliberate școlilor de conducători auto şi instructorilor, precum și atestatele eliberate profesorilor de legislație rutieră și instructorilor auto a căror valabilitate a expirat în perioada de timp cuprinsă între data comunicării sentinței civile nr. 231/23.09.2013, pronunțată de Curtea de Apel Suceava, respectiv 28.10.2013, și data intrării în vigoare a noului ordin, își păstrează valabilitatea pentru o perioadă de 60 de zile de la data intrării în vigoare a acestuia.

Noul Ordin este valabil până la rămânerea definitivă a hotărârilor privind cererile de chemare în judecată pentru anularea OMT nr. 733/2013, dar nu mai mult de un an.

În noul Ordin mai sunt incluse:

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

1 COMENTARIU

  1. Solutia gasita de instructorii auto independenti: vanzarea autoturismelor proprii catre o scoala de soferi autorizata.Desigur, vanzarea este fictiva dar aceasta este posibilitatea de a mentine in continuare colaborarea cu scolile de soferi anterioare. Ce investitii, angajati, sali? Ordinul 733/2013 e facut fara a tine cont de realitatile economice ale romanilor si pentru a impiedica romanii cu initiativa. Descurajarea activitatii legale e ceea ce face mt.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.