Prima zi a toamnei calendaristice (dar nu astronomice, fenomen ce se va produce odată cu echinocţiul din 22 septembrie) aduce veşti proaste pentru călătorii cu trenul, deoarece biletele la Regio şi InterRegio s-au scumpit cu până la 10%. Transportatorii de mărfuri şi persoane ar fi avut şi ei de plătit mai mult la taxele de pod peste Dunăre la Giurgiu-Ruse, odată cu intrarea în vigoare a Ordinul nr. 290/2013, ce stabileşte şi tarifele suplimentare de utilizare a drumurilor, însă cu 2 zile înainte de aplicare a noilor prevederi, ministrul delegat Dan Şova a modificat şi prorogat termenul. Vestea bună este că a scăzut TVA la produsele de panificaţie (pâine, baghete, covrigi, cornuri, mai puţin cozonac şi chec), de la 24 la 9%, dar aceasta nu înseamnă că se vor şi ieftini imediat cu diferenţa de 15%, deşi reprezentanţii ROMPAN şi cei ai Guvernului susţin că aşa va fi.
De la 1 septembrie au fost introduse noi accize la unele produse de lux, printre care se numără bijuteriile – cu excepţia verighetelor -, blănurile, armele, dar şi maşinile cu motoare mai mari de 3.000 cmc – atât cele noi, cât şi cele rulate (din import). Aceste vehicule, considerate de lux, vor fi accizate, de la 1 septembrie, cu 1 euro pe cmc pentru cilindreea care depăşeşte nivelul menţionat.
De asemenea, au fost majorate accizele la alcool etilic, de la 750 la 1.000 euro/hl alcool pur.
Preţul biletelor de tren s-a majorat, diferenţiat, pe zone kilometrice, cu procente între 0,9% şi 10%, potrivit Ordinului pentru aprobarea tarifelor de deservire generală din transportul feroviar public de călători, semnat de Victor Ponta în august, pe vremea când încă era interimar la Transporturi.
Este vorba însă numai despre trenurile Regio şi InterRegio, nu şi de InterCity, pentru care compania CFR Călători stabileşte singură costul biletelor.
UPDATE: În Monitorul Oficial nr. 551 din 30 august a fost publicat Ordinul nr 398/2013 emis în 27 august de ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de interes naţional şi Investiţii Străine privind modificarea şi prorogarea până la data de 14 septembrie 2013 a termenului de intrare în vigoare a Ordinului 290/2013 pentru aprobarea unor tarife aplicate de CNADNR.
Schimbări au fost operate numai în Anexa 2 a vechiului Ordin 290, care se referă la taxele suplimentare de acces la reţeaua de drumuri de interes naţional, ce se aplică numai pentru vehiculele rutiere înmatriculate în alte state, în conformitate cu acordurile rutiere bilaterale şi multilaterale la care România este parte. Astfel:
* tariful de autorizare acces la reţeaua de drumuri de interes naţional va fi de 1.000 de euro/cursă (cu TVA)
* tariful aferent autorizaţiilor “cu plată”, stabilite prin protocol cu Ministerul Transporturilor va fi de 0,03 euro x masa totală x distanţa.
Aşadar, până în 14 septembrie rămâne în vigoare Ordinul 568/2010, care stabileşte un tarif de 1.250 euro/cursă, adică cu 250 de euro mai mult decât va fi peste două săptămâni.
Modul de efectuare a calculelor
a) Masa totală se introduce în calcul în tone, cu două zecimale, prin rotunjire în plus la unitate.
b) Distanţa se introduce în calcul în kilometri, fără zecimale, prin rotunjire în plus la unitate.
c) Rezultatele parţiale până la tariful final care trebuie achitat de utilizator nu se rotunjesc.
d) Tariful final rezultat, care trebuie achitat de utilizator, se rotunjeşte la două zecimale, în moneda în care se efectuează plata.
În vechiul Ordin (290/2013), taxa de acces era stabilită la 200 de euro/cursă (inclusiv TVA) – tarif unitar -, la care se adăuga un tarif aferent autorizaţiilor “cu plată”, stabilit prin protocol de Ministerul Transporturilor, în funcţie de masa vehiculului şi distanţa pe care urma să o parcurgă.
Modul de aplicare a tarifelor
Cât priveşte tarifarea pentru autorizarea accesului la reţeaua de drumuri de interes naţional, aceasta se aplică “în punctele de trecere a frontierei, pe sensul de intrare în România şi pe sensul de ieşire din România, pentru vehiculele rutiere de transport marfă sau persoane, înmatriculate în alte state, care sunt supuse autorizării potrivit acordurilor rutiere interguvernamentale, protocoalelor comisiilor mixte rutiere sau acordurilor internaţionale la care România este parte şi care nu prezintă documentul de acces la reţeaua rutieră corespunzător categoriei de transport efectuate”.
Documentul de acces la reţeaua rutieră din România nu trebuie prezentat dacă transportul se încadrează în una dintre gratuităţile prevăzute prin acordurile rutiere interguvernamentale, protocoalele comisiilor mixte rutiere sau acordurile internaţionale la care România este parte.
Tariful se achită la intrarea sau ieşirea din România, acolo unde se constată lipsa documentului de acces la reţeaua rutieră din România, pentru fiecare cursă efectuată pe teritoriul României.
O cursă efectuată pe teritoriul României reprezintă traseul parcurs de la intrarea până la ieşirea din ţară sau având ca destinaţie o localitate din România ori traseul parcurs având ca origine o localitate din România până la ieşirea din ţară.
Tariful achitat la intrarea în România rămâne valabil şi la ieşirea din România, indiferent de tipul de trafic efectuat.
Tariful nu se aplică pentru vehiculele rutiere fără încărcătură, nou-achiziţionate din afara României şi care se află la prima cursă din statul vânzătorului spre statul cumpărătorului, fapt dovedit prin documente specifice, dintre care un exemplar, în copie, se reţine de către personalul CNADNR din punctul de frontieră.
Tariful se aplică pentru vehiculele rutiere cu încărcătură, nou-achiziţionate din afara României şi care se află la prima cursă din statul vânzătorului spre statul cumpărătorului, fapt dovedit prin documente specifice, dintre care un exemplar, în copie, se reţine de către personalul CNADNR din punctul de frontieră, în lipsa documentului de acces la reţeaua rutieră.
Tariful aferent autorizaţiilor “cu plată”
Acest tarif se aplică autorizaţiilor de transport rutier internaţional de marfă “cu plată”, stabilite prin protocol de Ministerul Transporturilor cu ministerele de resort din alte state.
Tariful se aplică în lipsa autorizaţiei de transport rutier internaţional de marfă “cu scutire de plată”, stabilite prin protocol de M, pentru vehiculele fără încărcătură, nou-achiziţionate din afara României de către persoane fizice sau juridice străine şi care se află la prima cursă din statul vânzătorului spre statul cumpărătorului, în cazul în care statul cumpărătorului nu este un stat membru CEMT şi în lipsa unor reglementări specifice convenite bilateral cu statul respectiv.
Puteţi vizualiza celelalte anexe, nemodificate din Ordinul 290.
Din 14 septembrie, vor creşte unele taxe de pod peste Dunăre la Giurgiu-Ruse, pentru vehiculele de 3,5 tone sau mai mari, astfel:
Taxele pentru vehiculele de transport persoane cu cel mult 8 + 1 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) – autoturisme vor fi de:
– 14 lei (3 euro, 4 USD) pentru o trecere (faţă de 6 euro, în prezent)
– 217 lei (48 euro, 62 USD) până la 31 decembrie (faţă de 96 euro pentru 20 de treceri, în prezent)
– 38 lei (8 euro, 11 USD) – o lună calendaristică, pentru riverani (faţă de 121 euro pe 3 luni pentru riverani, în prezent)
Taxele pentru vehiculele rutiere mai mici sau de 3,5 tone, exclusiv vehiculele rutiere de transport persoane:
– 26 lei (7 euro, 8 USD) pentru o trecere (faţă de 6 euro, în prezent)
– 434 lei (96 euro, 124 USD) până la 31 decembrie (la fel ca în prezent)
Taxele pentru vehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto), precum şi pentru cele mai mari de 3,5 tone şi mai mici de 7,5 tone, exclusiv vehiculele rutiere de transport persoane:
– 54 lei (12 euro, 15 USD) pentru o trecere (taxă identică cu ce de astăzi)
– 944 lei (209 euro, 269 USD) până la 31 decembrie (taxă identică cu ce de astăzi)
Taxele pentru vehiculele mai mari sau de 7,5 tone şi mai mici de 12 tone, exclusiv vehiculele rutiere de transport persoane:
– 81 lei (18 euro, 23 USD) pentru o trecere (faţă de 12 euro, în prezent)
– 1.416 lei (314 euro, 403 USD) până la 31 decembrie (faţă de 209 euro pentru 20 de treceri până la 31 decembrie, în prezent)
Taxele pentru vehiculele de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) şi pentru cele mai mari sau de 12 tone şi cu maximum 3 axe (inclusiv), exclusiv cele de transport persoane:
– 113 lei (25 euro, 32 USD) pentru o trecere (taxă identică cu ce de astăzi)
– 1.967 lei (435 euro, 560 USD) până la 31 decembrie (taxă identică cu ce de astăzi)
Taxele pentru vehiculele mai mari sau de 12 tone şi cu minimum 4 axe (inclusiv), exclusiv cele de transport persoane:
– 167 lei (36 euro, 48 USD) pentru o trecere (faţă de 25 euro, în prezent)
– 2.911 lei (644 euro, 829 USD) până la 31 decembrie (faţă de 435 euro pentru 20 de treceri până la 31 decembrie, în prezent)
Taxele de trecere a podurilor Feteşti-Cernavodă şi Giurgeni-Vadu Oii au fost deja majorate în două etape anul acesta, la 2 februarie şi 1 aprilie, potrivit Ordinului nr 2220/11.12.2012 emis de fostul ministru al Transporturilor, Ovidiu Silaghi.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU
Nu mai intelege nimeni nimic cum este cu acest ordin, unele site-uri de stiri scriu ca se amana acest ordin printr-un alt ordin emis vineri si se modifica acea taxa pentru transportatorii straini si se aplica din 14.09.2013. CNADNR-ul confirma amanarea primului ordin 290/2013. D-na Magda, va rog sa verificati cum este cu aceste tarife si de cand se aplica ca nu se mai intelege nimic.
Am verificat şi lămurit lucrurile, până la urmă. Mulţumesc pentru înţelegere, confirmările vin greu.
M-am interesat personal la Directia Regionala de Drumuri Nationale Timisoara si acea taxa pentru transportatorii straini va fi modificata incepand cu 14.09.2013 si va scadea cu 250 euro, de la 1250 euro cat este in prezent la 1000 euro.
Si Ordinul 290/2013 se amana si intra in vigoare la 14.09.2013.
Am reparat, mulţumesc.
Ca sa fie lamuriti cititorii trebuia facuta informarea din Ordinul 568/2010 cu tarifele in vigoare pana la 14.09.2013 si atunci nu mai era dezinformarea asta pe site-urile de stiri cum ca vom fi ocoliti de transportatorii straini, ca vor plati mii de euro taxe de tranzit in Romania. Este clar ca taxa scade pentru straini cu 250 euro si este vorba de transportatorii care tranziteaza cu autorizatii speciale. Singura majorare este trecerea la Giurgiu-Ruse care devine 37 euro pentru tir-uri si taxa de autostrada Pitesti- Constanta care va fi de 3 euro.
Am completat cu propunerea dumneavoastă